سفر محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان به وین به منظور شرکت در اجلاس سالانه کنفرانس‌عمومی آژانس‌بین‌المللی انرژی‌اتمی و همچنین دیدار و گفت‌وگو با مدیرکل آژانس در حالی انجام می‌شود که به ادعای گروسی، مذاکرات احیای توافق هسته‌ای به بن بست رسیده است.

تعجب هاپکینز از تناقض امارات و عربستان

محمد اسلامی در این اجلاس تأکید کرده است ایران تنها به توافق ۲۰۱۵ متعهد است و ادعاهای واهی علیه برنامه‌ هسته‌ای ایران باید پایان یابد. همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود طرف غربی و آمریکایی در راستای جلوگیری از حصول هر نتیجه‌ای به نفع ملت ایران، در تاکتیکی هوشمندانه ادامه بازی مذاکرات را برعهده سازمان‌های بین‌المللی نهاده‌اند.

گره کور آژانس برای جلوگیری از حصول توافق
به نظر می‌آمد در ماه گذشته و در جریان رد و بدل جمع‌بندی متن پیش‌نویس توافق میان ایران و آمریکا، موضوع پایان یافتن پرسش‌های آژانس پیش از روز «باز اجرا» مورد موافقت طرف‌های مذاکره به ویژه ایران و آمریکا قرار گرفته است، اما کارشکنی اسرائیل با چراغ سبز آمریکا موجب شد در میانه راه آژانس رویکرد سخت‌گیرانه‌ای نسبت به
حل و فصل این سؤالات اتخاذ کند. برخی منابع تأکید دارند آژانس و در رأس آن مدیرکل این نهاد بین‌المللی با منویات سیاسی و جانبدارانه اجازه نمی‌دهد حل و فصل سؤالات مسیر فنی و حقوقی خود را طی کند. با توجه به اینکه ایران تنها کشوری است که بیشترین بازرسی‌های آژانس از تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای آن انجام شده است و اکنون که از سطح این بازرسی‌ها کاسته شده، بازرسی‌ها به سطحی رسیده که آژانس از دیگر کشورهای عضو آژانس نیز در چارچوب پادمان‌های دو جانبه انجام می‌دهد.
وزیر امور خارجه آمریکا هم در گفت‌وگو با رسانه‌ها با تکرار ادعای پیشین خود علیه کشورمان و در ادامه تضییع حقوق ایران در چارچوب توافق ۲۰۱۵ مدعی شده نمی‌خواهیم به حقوق ایران پاسخ مثبت بدهیم. بلینکن بدون توجه به اثرپذیری کاخ سفید از رژیم صهیونیستی اعلام کرده است من هیچ چشم‌اندازی در کوتاه‌مدت برای به نتیجه رساندن این کار[احیای توافق هسته‌ای] ندارم. اظهارات بلینکن در حالی مطرح می‌شود که رئیس جمهور کشورمان به‌تازگی در گفت‌وگو با یک شبکه آمریکایی گفته بود: ما بارها اعلام کردیم در مذاکرات برای رسیدن به یک توافق خوب و عادلانه و پیگیری رفع تحریم‌ها جدی هستیم. این ادعا(بی‌میلی ایران به بازگشت به برجام) هم از همان ادعاهای بی اساسی است که مطرح می‌کنند و درنتیجه اگر تضمین وجود نداشته باشد، به آمریکایی‌ها اعتمادی نیست، همان‌گونه که بارها پیمان‌ها را نقض کرده‌اند. محمد مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین هم در گفت‌وگویی تأکید کرده ایران پیش از امضای هرگونه توافقی با قدرت‌های غربی، از آن‌‎ها می‌خواهد تضمین‌هایی جهت نقض نکردن توافق ارائه دهند. وی، مدیر آژانس بین‌المللی اتمی را مطیع در قبال سیاست‌های آمریکا دانسته و تأکید کرده او هر کاری واشنگتن دیکته کند را انجام می‌دهد. جان هاپکینز، استاد روابط بین‌الملل نیز در مصاحبه‌ای با ایرنا در واکنش به رفتار منافق‌گونه ابوظبی و ریاض ضمن بیان اینکه ایالات متحده دوستان و شرکایی دارد، گفته است امارات و عربستان سعودی نیز با احیای برجام مخالفت کرده‌اند که این موضع آن‌ها به نظر من اصلاً منطقی نیست. به این دلیل که آن‌ها سعی در بهبود روابط با ایران دارند. اگر برجام احیا نشده و جنگ روی دهد، برای عربستان سعودی و امارات ویرانگر خواهد بود.

شاهد تلاش در میدان جنگ اراده‌ها هستیم
یک کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با خبرنگار ما می‌گوید: تحولات روزهای اخیر گویای تلاش‌های طرفین برای استفاده بهتر از فرصت‌ها و دادن کمترین امتیاز به یکدیگر است. مهدی خورسند ادامه می‌دهد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان گفت‌وگو با ایران بر سر چهار مکان مورد ادعایش چندی پیش اعلام کرد یک موضوع از چهار موضوع حل شده است، اما مدیرکل آژانس بعداً از
حرف و قول خود عقب‌نشینی کرد و آن موضوع را نیز باردیگر در لیست سؤالات آژانس قرار داد.
از این رو اکنون مشخص نیست همچنان چهار مکان مورد بحث است یا سه مکان. در عین حال رویکرد و رفتار جانبدارانه مدیرکل آژانس در این روند بر بی‌اعتمادی بیش از دو دهه‌ای ایران نسبت به آژانس و رویه‌های سیاسی که در پیش می‌گیرد، افزوده است. وی تأکید می‌کند: ایران علاوه بر اینکه ادعاهای مطرح شده درباره مکان‌های مورد ادعا توسط رژیم صهیونیستی را جعلی و ساختگی می‌داند، معتقد است شخص مدیرکل آژانس بر ادامه این روند بسیار مؤثر است و گروسی به مانند سلف خود مدیریت غیرجانبدارانه ندارد و تحت تأثیر فشارهای سیاسی کشورهای عضو و غیرعضو قرار دارد.
خورسند با بیان اینکه در حال حاضر شاهد بحث همه‌جانبه در مورد مسائل پادمانی، فراپادمانی و تضامین هستیم که متأسفانه طرف غربی و آمریکایی طبق روال معمول به دنبال آن هستند تا بازی را به مسیری ببرند که توافق صرفاً به نفع آن‌ها باشد، می‌افزاید: البته جمهوری اسلامی ایران با دیپلماسی فعال و در کمال هوشمندی و خونسردی فضا را مدیریت می‌کند و این طرف غربی است که باید هرچه زودتر تکلیفش را روشن کند؛ چراکه بدون دادن تضامین به تهران هیچ برنامه ای برای حصول توافق قابل تصور نیست، حتی اگر برخی خبرها به ما بگوید در صورت امتیازدهی طرف مقابل ممکن است مواضع تهران منعطف شود.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.