سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: کشورهای اروپایی و آمریکا روند مذاکرات را به مسائل اخیر در ایران ارتباط دادند،موضوع داخلی ایران مربوط به دولت و ملت ایران است، اجازه نخواهیم داد هیچ کشوری در امور داخلی ایران دخالت کند.

 کنعانی : رویکرد ایران همچنان پابندی به مسیر مذاکرات است/ اجازه دخالت در امور داخلی‌مان نمی‌دهیم

به گزارش قدس آنلاین، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز دوشنبه با خبرنگاران، ضمن تبریک هفته گفت: وحدت هفته برادری، دوستی و مودت و تمرکز بر مبانی و اصول مشترک بین امت اسلامی از همه گرایش‌ها را خدمت امت اسلامی و به همه کشورهای اسلامی تبریک عرض میکنم. این هفته فرصت خوبی است برای امت اسلامی که روی مشترکات تاکید کرده و از اختلاف‌نظر دوری کنند و اینکه ما اصول و مبانی مشترکی داریم که در صورت تمرکز بر آنها از اختلافات بی‌نیاز هستیم و می‌توانیم از ظرفیت‌های کشورهای اسلامی برای تامین امت اسلامی استفاده کنیم و پایبند به آموزه‌های ارزشمند دین مبین اسلام باشیم و ارزش‌های دینی را ترویج کنیم.

موضع ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکرات است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات وزارت خارجه درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت:‌ در بحث مباحث مربوط به مذاکرات و گفت‌وگوها بارها در این جلسه هم اعلام شده و آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هم اخیرا مجددا تاکید کرده‌اند که رویکرد جمهوری اسلامی ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکره است به منظور دستیابی به توافقی که پایدار و متضمن منافع اساسی جمهوری اسلامی ایران باشد و منافع ملت ایران را تامین کند و در عین حین توافق پایدار و ماندگاری باشد.

کنعانی افزود: این موضع بارها مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران است و اخیرا در گفت‌وگوی وزیر امور خارجه کشورمان با نماینده عالی اتحادیه اروپا آقای بورل مجددا مورد تاکید قرار گرفت که اینکه ایران همچنان پایبند به مسیر مذاکره است. اینکه دیدگاه‌هایی در طرف مقابل مطرح شده و برخی صداها را در حوزه غرب، آمریکا و یا در اروپا شنیده‌ایم که روند گفت‌گوها را با مسائل اخیر داخلی در جمهوری اسلامی ایران ارتباط داده‌اند و به اشاعه اخبار غلط و نادرست دامن می‌زنند.

وی تصریح کرد: ما معتقد هستیم اساسا موضوع داخلی جمهوری اسلامی ایران مربوط به دولت و ملت ایران است و اجازه نمی‌دهیم که کشوری در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران مداخله کند. موضوع مذاکرات موضوع مشخصی است و چارچوب روشنی داردو جزییات کاملا برای طرف‌ها روشن است. لذا مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران بارها بیان شده و آماده هستیم در همان مسیر کار را پیش ببریم و به توافق جامعی برسیم که تامین کننده منافع همه طرف‌ها باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: تاکید می‌کنیم آماده تعامل دوسویه به همه طرف‌هایی هستیم که در مسیر مذکراه قرار دارند برای اینکه مذاکرات به نتیجه برسید اما تاکید می‌کنیم در برابر هرگونه تلاش طرف‌های غربی و دولت آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید و فشار و امتیازخواهی و باج‌خواهی در برابر هر اقدام محدود کننده علیه ملت ایران با جدیت ایستادگی می‌کنیم و به موقع به آنها پاسخ می‌دهیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد حمله به سفارت خانه های ایران در کشورهای اروپایی گفت: متاسفانه شاهد رفتار دوگانه این کشورها در مبحث حقوق بشر هستیم و بسیار جالب است همزمان از مخالفت خودشان با خشونت صحبت می کنند و همزمان به دولت جمهوری اسلامی ایران توصیه می‌کنند که شما در برابر کسانی که امنیت عمومی را بر هم زده‌اند خویشتن داری کنیدو از دست زدن به اقدامات خشونت‌آمیز پرهیز کنید.

اعتراض و اغتشاش دو رویکرد متفاوتند و نتیجه متفاوت دارند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که شنونده انتقاد است و به نگاه انتقادی و اعتراضی توجه می‌کند و حرف‌های شنوندگان را خواهد شنید اما در عین حال جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولتی که باید حافظ امنیت ملت و شهروندان خود باشد، در مقابل آشوب و اغتشاش نمی‌تواند دست بسته باشد. اعتراض و اغتشاش دو رویکرد متفاوت هستند و نتیجه متفاوت خواهند داشت.

وی تاکید کد: آنهایی که در جمهوری اسلامی ایران، دولت ایران را به عدم خشونت توصیه می‌کنند، در کشورهای خودشان به خشونت طلبان اجازه می‌دهند که هم علیه سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران دست به اقدام خشونت آمیز بزنند. معترض سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران بشوند که بر مبنای کنوانسیون وین دارای مصونیت دیپلماتیک است. همچنین به خشونت طلبان اجازه می‌دهند که متعرض دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران باشند در کشوری که مدعی دموکراسی است به ما درس های دموکراسی یاد میدهند و توصیه های اخلاقی می کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: درباره نحوه تعامل با شهروندان اجازه می دهند که فرد مهاجمی با سلاح سرد وارد سفارت جمهوری اسلامی ایران شود و سفیر جمهوری اسلامی را که یک خانم هست است مورد تهدید و در معرض هجوم قرار دهد. کارمند سفارت را مضروب کند و بعد صحبت از توصیه‌های اخلاقی می‌کنند.

وی تاکید کرد: ایران با انتقاد مشکلی ندارد اما درباره خشونت موظف است به تامین امنیت برای شهروندان است لذا رفتار کشورهای غربی، رفتار دوگانه‌ای است. اینکه در کشورهایی که ادعای دموکراتیک میکنند به گروه‌هایی اجازه حضور می‌دهند که سابقه فعالیت‌های تروریستی دارند به آن ها مجال و میدان می‌دهند که دست به خشونت بزنند.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.