۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۱
کد خبر: 821032

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل معتقد است دولت بایدن به دنبال آن است که سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری را برای اعمال فشار بیشتر به ایران در مذاکرات به میدان بیاورد.

اغتشاشات، سلاح سرد آمریکا در مذاکرات

به حدی که حالا می‌توان گفت مذاکرات همچنان در اتاق مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) به سر می‌برد و این کاخ سفید است که هیچ اراده‌ای برای حصول توافق ندارد. شامگاه‌ جمعه وزیر خارجه کشورمان در تماس تلفنی‌اش به جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت برخلاف برخی اظهارات متعارض آمریکایی‌ها، اکنون گام‌های رسیدن به توافق در مسیر درستی قرار دارد. بورل هم ضمن تأیید اثرمنفی مواضع تند اروپا در مسیر توافق بر ضرورت همکاری هر چه بیشتر اتحادیه اروپا و ایران تأکید کرد. امیرعبداللهیان در تماس تلفنی دیگری با ژوائو گومز کراوینیو، وزیرخارجه پرتغال با انتقاد از مواضع مداخله‌جویانه اروپایی‌ها در قبال‌حوادث اخیرکشورمان تأکید کرد در صورت صدورقطعنامه یا تحریم‌هایی در نشست آتی شورای وزیران اتحادیه‌اروپا علیه کشورمان، اقدام متقابل خواهیم کرد. در همین زمینه به سراغ کارشناسان روابط
بین الملل رفته‌ایم تا به تحلیل و امکان‌سنجی احتمال احیای برجام بپردازیم.

مذاکرات در پاییز توافقی
دکتر مهدی خورسند، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل می‌گوید: با توجه به نیاز غرب به ضرورت عادی سازی فرایند انتقال انرژی ایران به بازارهای جهانی، احیای برجام برای طرف اروپایی و آمریکایی مهم‌تر است.

وی می‌افزاید: کاهش تولید نفت از سوی اوپک پلاس و تصمیم روسیه و عربستان سعودی برای افزایش همکاری نفتی، کار را برای غربی‌ها سخت کرده‌است.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه کاخ سفید با توجه به ادعای ابر قدرتی که دارد، مسئله تبادل زندانیان را هنوز در راستای برجام تفسیر نمی‌کند، تصریح می‌کند: پیش از توافق ۲۰۱۵ نیز شاهد تبادل زندانیان و آزادسازی اموال بلوکه شده ایران بودیم و پس از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ممکن است شاهد تکرار توافق باشیم. خورسند می‌افزاید: احتمال حصول توافق وجود دارد؛ زیرا آن‌ها هم در نقطه آسیب‌پذیری هستند، اما آن‌ها به بهانه‌های حقوق بشری می‌توانند بازی احیای برجام را فرسایشی کنند.

اغتشاشات، سلاح سرد آمریکا در مذاکرات
دکتر ثمانه اکوان، کارشناس ارشد مسائل آمریکا نیز به ما می‌گوید: آمریکا و اروپا همواره درمراحل پایانی مذاکره با جمهوری اسلامی ایران اقدام به تشدید فشارها می‌کنند.

وی با بیان اینکه حوادث اخیر با تکمیل پازل بهانه‌جویی، ضمن اعمال تحریم و فشار بیشتر، امنیت روانی جامعه آمریکا در ایام انتخابات کنگره و خواسته‌های امنیتی رژیم صهیونیستی را در ظاهر تأمین می‌کند، می افزاید: اروپا نگران روی کار آمدن نتانیاهو و تبعات تند او علیه ایران است؛ زیرا در صورت تکرار اقدامات این بار واکنش ایران بسیار سخت خواهد بود.

اکوان ادامه می‌دهد: تاپیش از این ماجراها نتیجه گیری هر دو طرف حصول توافق و کوتاه آمدن نسبی بود، اما در حال حاضر دولت بایدن به دنبال آن است سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری را نیز برای اعمال فشار به ایران به میدان بیاورد. البته جمهوری اسلامی ایران این روزها درگیر حاشیه نشده و با جدیت و منطق به دنبال احقاق حقوق ملی است.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.