۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 821324

کمبود برخی اقلام حوزه سلامت در بازار دارویی، حکایتی است تکراری که به‌سادگی می‌توان به کمک موتورهای جست‌وجو به سابقه آن دست یافت؛ از افزایش چهاربرابری قیمت انسولین در تیرماه ۹۲ تا افزایش ۳۲درصدی قیمت شیرخشک در زمستان سال گذشته و کمبود سرم و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها در سال گذشته و امسال ... .

کمبود برخی داروها به‌زودی رفع می‌شود

کمبود برخی داروها جدی است
یک شهروند به ما از سه برابر شدن قیمت شیرخشک و افزایش پنج برابری بهای انسولین می‌گوید و اضافه می‌کند: شب گذشته یک بسته قرص ماپروتیلین ۲۵ معمولی تهیه کردم که قیمت آن چهار برابر شده بود. این در حالی است که برخی از این اقلام را به زحمت می‌توان در داروخانه‌ها پیدا کرد.
مسئول فنی یکی از داروخانه‌های شبانه‌روزی نیز در گفت‌وگو با ما ضمن تأیید کمبود برخی اقلام دارویی و همچنین افزایش قیمت شیرخشک و مکمل‌های غذایی می‌گوید: گرچه هر سال به‌صورت مقطعی شاهد کمبود برخی اقلام دارویی بوده‌ایم اما با اجرای طرح دارویار تولید برخی داروها مثل بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها، شربت آزیترومایسین، شربت آموکسی‌سیلین و شربت استامینوفن کاهش یافته و بازار دارویی کشور با کمبود این داروها مواجه شده است.
وی اضافه می‌کند: با حذف ارز ترجیحی از تولید دارو نرخ اقلامی مثل شیرخشک و مکمل غذای کودک نیز افزایش داشته است؛ به‌عنوان نمونه قیمت یک قوطی شیرخشک که پیش از اجرای طرح دارویار ۳۰هزار تومان بوده به ۵۷هزار تومان و مکمل غذای کودک از ۱۸هزار تومان به ۹۸هزار تومان رسیده است. ضمن آنکه برخی از انواع شیرخشک‌ها یا کامفورت‌ها که مخصوص نوزادانی است که به لاکتوز حساسیت داشته و یا آلرژی دارند نیز با آنکه با نسخه پزشک عرضه می‌شود، سهمیه‌بندی شده و با کد ملی فقط یک قوطی عرضه می‌شود، در حالی که یک قوطی شیرخشک، غذای دو یا سه روز نوزاد است و اگر داروخانه‌ای بدون ثبت کدملی این شیرخشک‌ها را عرضه کند سهمیه‌اش قطع می‌شود.
با این حال، یک عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران به ما می‌گوید: بیمه‌ها افزایش قیمت داروها را پذیرفته‌اند و بر اساس طرح دارویار نباید پرداختی از جیب مردم در مقایسه با شهریور ۱۴۰۰ افزایش داشته باشد. یعنی اگر بیماران زیرپوشش بیمه باشند و دارویی برای آن‌ها در نسخه الکترونیک تجویز شده باشد، غیرممکن است پرداخت از جیب آن‌ها در مقایسه با شهریور سال گذشته افزایش داشته باشد. اما تهیه داروی بدون نسخه مشمول افزایش قیمت خواهد بود.
حمید خیری اضافه می‌کند: با اجرای طرح دارویار قرار شد سازمان‌های بیمه‌گر افزایش قیمت دارو را بپذیرند و اختلاف قیمت دارو از طریق دولت به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخته شود به همین دلیل طرح فقط شامل داروهایی می‌شود که در نسخه‌های الکترونیک ثبت شده است.
به گفته این دکترای داروسازی، اجرای طرح دارویار نه تنها به نفع مردم، بلکه به نفع دولت و شرکت‌های داروسازی است و تا زمانی که دولت اختلاف افزایش قیمت داروها را به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت کند پرداختی از جیب مردم در مورد داروهای تخصصی و غیر OTC افزایش نخواهد یافت. با این حال، داروخانه‌داران از اجرای این طرح متضرر شده‌اند زیرا اکنون سه ماه از اجرای طرح گذشته اما «بیمه تأمین اجتماعی» و «بیمه دی» جدا از فرانشیز بیمه که همیشه با تأخیر به داروخانه‌داران می‌پرداختند، یارانه داروی طرح دارویار را نیز به داروخانه‌داران نداده‌اند و این مسئله موجب شده سرمایه در چرخش داروخانه‌داران کاهش پیدا کند و به دلیل واقعی شدن قیمت دارو در پی اجرای طرح دارویار(افزایش قیمت دارو) توان خرید دارو از سوی داروخانه‌داران کاهش یافته؛ اگر وضعیت به همین روال ادامه داشته باشد دسترسی به دارو در کشور کاهش می‌یابد.
وی در خصوص کسری برخی اقلام دارویی در داروخانه‌ها نیز می‌گوید: با اجرای طرح دارویار انتظار می‌رفت کمبودهای دارویی در بازار داروی کشور از بین برود اما نه تنها این مشکل برطرف نشد، بلکه در برخی اقلام دارویی مثل آنتی‌بیوتیک‌ها حادتر نیز شده؛ البته ممکن است در مورد کمبود برخی اقلام دارویی کمبود مواد اولیه نقش داشته باشد که این مشکل مقطعی است و همیشه وجود داشته و خیلی زود رفع خواهد شد.
سخنگوی انجمن داروسازان ایران در خصوص افزایش قیمت اقلامی مثل شیرخشک و سهمیه‌بندی برخی از انواع آن می‌گوید: متأسفانه قیمت شیرخشک در چند ماه گذشته افزایش داشته که برای حل آن باید از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری شود. اما اینکه شیرخشک‌های خاص سهمیه‌بندی شده ممکن است از استانی به استانی دیگر متفاوت باشد، اما تنها در چند استان محدود سهمیه‌بندی شده و امید می‌رود به‌زودی مشکل افزایش قیمت شیرخشک و کمبود برخی از انواع آن رفع شود.

پرسش مجلس از سازمان غذا و دارو
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص کسری برخی اقلام دارویی به ما می‌گوید: این موضوع پرسش ما نیز از سازمان غذا و دارو است و آن‌ها باید پاسخگو باشند.
حسینعلی شهریاری می‌افزاید: پیش از اجرای طرح دارویار باید همه داروها بر اساس منطق اقتصادی قیمت‌گذاری می‌شد که متأسفانه دولت به این مسئله کم‌توجه بوده؛ به همین دلیل پس از اجرای طرح بازار دارویی کشور با کمبود چند قلم دارو مواجه شد که خوشبختانه اکنون قیمت‌گذاری داروها اصلاح شده و به مرور این کمبودها برطرف خواهد شد.
وی در خصوص افزایش چند برابری قیمت شیرخشک در چند ماه گذشته نیز می‌گوید: پیش از اجرای طرح دارویار نیز شیرخشک مشمول بیمه نبود اما به دلیل حذف ارز ترجیحی، قیمت برخی اقلام مثل شیرخشک و مکمل‌های غذایی افزایش پیدا کرد. ضمن اینکه وقتی قیمت مواد اولیه به دلیل ارز نیمایی و تفاوت آن با ارز دولتی حدود ۵/۶ برابر افزایش پیدا کرد به همان نسبت مالیات بر ارزش افزوده آن نیز افزایش یافت به همین دلیل این اقلام با کاهش تولید و افزایش قیمت روبه‌رو شده است. بر همین اساس دولت به منظور کاهش نرخ برخی اقلام ضروری مثل شیرخشک لایحه‌ای یک فوریتی را برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده تولیدات کارخانه‌های داروسازی به مجلس ارائه داده که در صورت تصویب، احتمال کاهش بهای شیرخشک وجود دارد.

خبرنگار: اعظم طیرانی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.