۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 821715

براساس گزارشات مردمی، شبکه‌ای از افراد متخلف در یکی از شرکت‌های سایپا به پشتوانه‌ی ارتباط خانوادگی با یکی از مسئولان با نفوذ این مجموعه، علیرغم ناکارآمدی و گرفتن ۸ تذکر در کمیته انضباطی تا توطئه علیه مدیر، همچنان بدون نظارت ارگان‌های مربوطه در حال فعالیت هستند.

رانت آقازادگی در یکی از شرکت‌های سایپا

به گزارش قدس آنلاین، رانت اداری ناشی از آقازادگی یکی از موارد ناکارآمدی و بستر تخلفات فراوان دیگر است، به نحوی که دلگرمی کارکنان به یک مقام مسئول با رتبه‌ بالا موجب ایجاد حاشیه‌ امنی برای آن‌ها شده و در نتیجه این افراد عملکرد خود را در چارچوب قانونی قرار نداده و شبکه‌ مافیایی‌ از فسادهای گوناگون را تشکیل می‌دهند.

براساس گزارشات مردمی، افرادی در یکی شرکت‌های سایپا به پشتوانه‌ی ارتباط خانوادگی با آقای ع_غ که مسئول یکی از بخش‌های مهم این گروه خودروسازی است، خارج از چارچوب سازمانی اقدام به تخلفات فراوانی کرده و علیرغم اطلاع دستگاه‌های بازرسی و حراستی برخورد خاصی هم با آن‌ها صورت نگرفته است که جای تعجب دارد، که در این گزارش به بخشی از تخلفات سه نفر از اعضای شبکه فساد شرکت مورد اشاره می‌پردازیم.

طبق آیین‌نامه‌ی انضباط کار شرکت خودروسازی سایپا، هر فردی که برای اولین بار مرتکب یکی از موارد تخلف اداری شود، تذکر کتبی بدون درج در پرونده برای وی درنظر گرفته می‌شود، تنبیه انضباطی تخلف در مرتبه دوم ثبت تذکر کتبی در پرونده پرسنلی شخص خاطی بوده و در صورت ارتکاب به یکی از موارد خلاف آیین‌نامه برای بار سوم، تخلف مربوطه در پرونده فرد درج شده و از وی تعهد گرفته می‌شود تا در صورت تکرار تخلفات اخراج شود.

حمایت آقازادگی که موجب توطئه علیه مدیر می‌شود

علیرغم آیین‌نامه فوق، براساس گزارشاتی که توسط تعدادی از مهندسان و شهروندان در سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس ثبت شده است، وضعیت کاری خانمی به نام مستعار ز_غ فرزند ع_غ مسئول با نفوذ معرفی شده، مستند به نامه‌های مجموعه حراست بیش از ۸ بار در کمیته انضباط کار شرکت مورد بررسی قرار گرفته و پرونده وی پر از تذکرات و تعهدنامه‌های مختلف از پوشش نامناسب تا بدرفتاری با کارکنان و افشای اسناد محرمانه شرکت است، اما علیرغم درخواست مدیریت شرکت مبنی بر جابه‌جایی وی، پدر با نفوذ دخالت کرده و مانع از تعدیل فرزندش از شرکت مذکور شده است.

در ادامه لازم به ذکر است براساس اسنادی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته است، پس از برخورد قاطع مدیر سابق شرکت مذکور با خانم ز_غ و تلاش برای کنار گذاشتن وی، شبکه حامی تخلفات طی توطئه‌ای با افشای اسناد محرمانه، نشر اکاذیب و لابی در سطوح مدیریتی گروه خودروسازی سایپا، این مدیر توانمند و تیم او را کنار زدند که به علت عدم رضایت مدیر مذکور از انتشار مسائل مربوطه، فعلا از ارائه توضیحات بیشتر معذوریم‌.

از درخواست اسناد محرمانه با تلفن خصوصی تا دعوت به اعتصاب سراسری

علاوه‌بر تخلفات خانم ز_غ، همسر وی آقای ح_ع کارمند دیگر شرکت مذکور و فرزند واردکننده قطعات زانتیا نیز در راستای تامین منافع خود اقدام به فروش کالاهای صنعتی و غیره مطابق نیاز کارکنان شرکت کرده و حامی تخلفات همسر خود نیز بوده است، به نحوی که وی طی اظهارات کارمند بخش مالی شرکت مذکور با تلفن خصوصی از کارکنان اسناد محرمانه درخواست کرده است.

همچنین طبق بیانات مکتوب یکی از کارکنان شرکت سایپا در تابستان سال گذشته، ح_ ع برای فشار بر مدیریت شرکت مبنی بر تاخیر در پرداخت حقوق کارمندان در طرح نوروزی، همه‌ی خادمان این شرکت را به اعتصاب و قطع ارتباط با متقاضیان دعوت کرده بود که نمونه بارزی از ایجاد نارضایتی مدنی است.

از ثبت پلاک خودروی اقوام برای تردد شبانه تا جعل تست مثبت کرونا

در کنار تخلفات خانواده مذکور، شاهد تخلفات گسترده آقای م_ا کارمند بازرسی شرکت هستیم، به نحوی که وی تست مثبت یک خانم باردار را در ماه مبارک رمضان برای دریافت مرخصی به‌عنوان سند بیماری خود ارائه می‌کند که پس از بررسی‌های صورت گرفته، این تخلف در پرونده وی درج شد.

همچنین این کارمند متخلف شرکت سایپا، در لیست ثبت پلاک خودروی اعضای شرکت مذکور برای تردد در ایام کرونا که منع رفت و آمد شبانه برقرار بود، پلاک اقوام خود را نیز وارد کرده بود که با پیگیری مجموعه حراست از وقوع این فساد جلوگیری شد، اما هیچ‌گونه برخورد قاطعی با تخلفات مکرر وی صورت نگرفت.

افشای هویت متخلفان در صورت عدم برخورد قاطع و قانونی

با توجه به آنچه مطرح شد، شبکه افراد متخلف در یکی از شرکت‌های مهم سایپا که از حمایت‌های مسئول با نفوذ برخوردار هستند، بدون نگرانی و علیرغم سوءاستفاده‌های فراوان درحال فعالیت بوده و عملا به جز تامین منافع شخصی، هیچ کارآمدی مثبتی برای این گروه خودروسازی ندارند، بلکه کارشناسان پاک و متخصص را هم با رانت اداری خود کنار می‌زنند که موجب قربانی شدن تیم متعهد و سالم طی سال اخیر در شرکت مذکور شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.