فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: ضرر و زیان مجموع اقدامات متخلفانه شکارچیان به محیط زیست استان ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال طی مدت ۶ ماهه اول امسال برآورد شده است.

ضرر ۲۳ میلیاردی شکارچیان به محیط زیست خراسان رضوی/ ۵۸۲ شکارچی متخلف دستگیر و ۵ محیط‌بان مجروح شدند

ابوالفضل شعبانی در گفت‌وگو با قدس آنلاین خراسان با اشاره به مخاطرات کاری محیط‌بانان خراسان رضوی گفت: درگیری بین متخلفان زیست محیطی با محیط‌بانان در شرایط سختی صورت می‌گیرد که هیچ شاهدی حضور ندارد، در سال ۹۸ لایحه قانون حمایت از محیط‌بانان تصویب شد که این قانون برای حمل سلاح و به کارگیری آن اصلاحاتی نیاز دارد. طبق این قانون اگر جان محیط‌بان یا همراهان او به خطر بیفتد می‌تواند از سلاح استفاده کند که همین امر هم نیاز به اثبات دارد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی متذکر شد: سازمان محیط زیست کشوری اصلاحیه‌ای تهیه کرده که در صورت انجام، محیط‌بانان مانند نیروهای مسلح می‌توانند تعقیب و گریز، دستگیری و استفاده از سلاح را در برابر شکارچیان در مناطق حفاظت شده انجام دهند که به صورت جدی پیگیر این مورد هستیم.

وی در تشریح مناطق حفاظت شده خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی ۲۸ منطقه با عنوان مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان محیط زیست استان و ۱۳ منطقه شکار ممنوع دارد که حفاظت و حراست از این مناطق به طور قانونی در دست محیط‌بانان است.

شعبانی با بیان اینکه سرانه حضور محیط‌بانان در دنیا برای هر هزار تا ۳ هزار هکتار یک مامور محیط‌بانی است، گفت: در استان خراسان رضوی به ازای هر ۱۸هزار هکتار به صورت میانگین یک مامور محیط‌بانی خدمت می‌کند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی درباره دستگیری متخلفان زیست محیطی عنوان کرد: در ۶ ماهه اول امسال تعداد ۵۸۲ متخلف شکار و صید دستگیر شده‌اند که در طی این اقدامات پنج نفر از محیط‌بانان دچار مشکل شدند، یک محیط‌بان با سلاح سرد مورد ضرب و جرح قرار گرفته و چهار نفر دیگر موقع تعقیب و گریز دچار آسیب رانندگی با موتور سیکلت شدند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین اقدامات محیط‌بانان تنها در زمینه حفاظت از مناطق زیست محیطی نیست و علاوه بر وظایف ذاتی، محیط‌بانان گزارش های آلودگی زیستی را تهیه و به مراکز ذی صلاح ارجاع داده اند که در این زمینه ۴۶۰ اخطاریه برای واحدهای آلاینده صادر شده است.

شعبانی با بیان اینکه قاچاق پرندگان یک بحث زیست محیطی مهم در خراسان رضوی است، از دستگیری پنج گروه شکاری بازگیر حرفه‌ای خبر داد و گفت: این افراد که از استان‌های جنوبی کشور به مناطق حفاظت شده خراسان رضوی آمده بودند اقدام به شکار و قاچاق پرندگان از جمله باز می‌کردند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی عنوان کرد: چرای دام با توجه به حساسیت مناطق حفاظت شده، یک موضوع دیگر است که محیط‌بانان حدود ۵۰ هزار راس دام را از مناطق حفاظت شده خارج کرده‌اند و برای رسیدگی پرونده‌های تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: ۳۹ مورد از موارد تخلف قبل از اقدام به شکار دستگیر شده‌اند که پرونده به مراجع قضایی ارجاع شده است.

شعبانی با اشاره به کشفیات لاشه حیوانات از شکارچی‌های غیرمجاز گفت: طی مدت ۶ ماهه نخست امسال کشفیات لاشه یا زنده پستانداران و پرندگان شامل صید ۱۱۴ عدد انواع ماهی، ۱۶۴عدد شکار پرندگان از جمله کبوتر وحشی، کبک، تیهو، قرقاول و ۷۱ عدد پستاندار مانند آهو، قوچ، میش و کلِ بز وحشی بوده که شکار قوچ ومیش بیشترین تعداد را دارد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه حدود ۴۹۱ پوست، اجزاء حیوانات و تاکسیدرمی از متخلفان کشف شده است، بیان کرد: در مجموع ۴۰۰ پرونده به مراجع قضایی ارجاع شده و ضرر و زیان مجموع این اقدامات متخلفانه شکارچیان به محیط زیست استان ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال طی مدت ۶ ماهه اول امسال برآورد شده است.

گفت‌وگو از طاهره فجر داودلی

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.