یک مستندساز گفت: شبکه های معاند به وسیله مستندسازی از طریق تاریخ ما، برای خودشان مخاطب جذب می کنند. وقایع انقلاب سرشار از درام و برای همه قشر مخاطب جذاب است.

مستندی درباره گروگان گیری در سفارت آمریکا / وقایع انقلاب برای مخاطبان جذاب است

۱۳ آبان، روزی است که بر آن حوادث بزرگ و سرنوشت سازی از تاریخ ملت ایران به ثبت رسیده است، روزی که در زوایای مختلف آن نماد مقاومت و پایداری ایرانیان در برابر استکبار جهانی آشکار است. در روز ۱۳ آبان سال ۵۸، دانشجویان پیرو خط امام، لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر و جاسوسان آمریکایی را در چنگ ملت ایران قرار دادند. با توجه به اهمیت این واقعه تاریخی، حال مهدی نقویان مستندی در این رابطه به نام «اینجا سفارت نیست» ساخته است که در گفت و گویی با او به جزییات این مجموعه پرداختیم.

نقویان، کارگردان مستند «اینجا سفارت نیست» دغدغه شخصی و تبین این ماجرا که واقعا آن مکان سفارت بود یا لانه جاسوسی را علت اصلی ساخت این مجموعه دانست و گفت: ویژگی منحصر به فرد این مستند وجود مصاحبه های اختصاصی از گروگان های آمریکایی و روایت ماجرا از زاویه دید آنها است. به علاوه از دانشجویان خط امام حاضر در واقعه هم مصاحبه گرفته شده و روایت هر دو طرف در مستند شنیده می شود. وی با تاکید بر اینکه بسیاری از تصویرهای استفاده شده در مجموعه تا به حال جایی دیده نشده است بیان کرد: . به مرور زمان مصاحبه ها کامل شد. چندین نهاد در این مجموعه پای کار آمدند چون مصاحبه گرفتن از این افراد، رفت و آمدشان به ایران و هماهنگی ها پر هزینه بود. کارگردان این مستند افزود: ایده اولیه مستند 8 ماه پیش مطرح شد و تصمیم به مستندکردن مصاحبه ها و تصاویر گرفتیم. در حال حاضر مرحله تدوین سپری می شود و از شب 13 آبان در 7 قسمت «اینجا سفارت نیست» از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود. مهدی نقویان درباره چگونگی انتخاب نام این مستند انقلابی عنوان کرد: موضوع این است که سفارت آمریکا اصلا سفارت نبوده، چیزی که خود گروگان ها، کارمندان و دانشجویان حاضر در آن واقعه به آن اشاره می کنند. پس «اینجا سفارت نیست» تم و موضوع محتوایی این مجموعه است. ما با توجه به اشاره امام خمینی(ره) در صحبت هایشان به این جمله و همچنین پررنگ بودن جمله «اینجا سفارت نیست» در اعتراضات زمان انقلاب اسلامی روی پلاکاردها تصمیم بر انتخاب این نام برای مستند گرفتیم.

مستندی درباره گروگان گیری در سفارت آمریکا / وقایع انقلاب برای مخاطبان جذاب است

نقویان که بیشتر مستندهایش در موضوعات انقلابی است تصریح کرد: بیش از یک دهه مشغول فعالیت در حوزه مستند هستم که اکثرا تاریخ انقلاب و پهلوی است. وقایع انقلاب سرشار از درام و برای همه قشر مخاطب جذاب است. از نظر ایدئولوژیک هم خودم دغدغه دارم برای نسل جدید و قدیم بازآفرینی و تبین شود. کارگردان مستند «اینجا سفارت نیست» افزود: رسانه ما در این حوزه به شدت ضعیف کار می کند. تاریخ انقلاب و معاصر روی زمین مانده، در صورتی که مخاطب امروزی تشنه شنیدن این مسائل است. شما می بینید شبکه های معاند به وسیله همین مستندسازی از طریق تاریخ ما مخاطب برای خودشان جذب می کنند. ما این خلا را برای مخاطب ایجاد و به نیاز او توجه نکردیم. این خلا با روایت های اشتباهی و تحریف تاریخ توسط رسانه های معاند پر شده است. در اتفاقات اخیر هم می بینیم روی ارزش های جدید کار نشده و همه به ضد ارزش تبدیل شده و تماما به علت کار رسانه ای قوی غرب است. این مستندساز در پایان به موانع مستندسازی در ایران اشاره کرد و گفت: مستندسازی هم مثل همه کارهای رسانه ای سختی های خودش را دارد، اما بن بستی وجود ندارد و موانع رد می شود. اگر گاهی کاری ساخته نمی شود مانع اصلی خود فیلم ساز است. چه کار آرشیوی باشد و چه تولیدی. فیلم ساز باید سختی ها را بپذیرد و از ساختن کار دلزده و خسته نشود.

خبرنگار: لیلا نوعی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.