۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 824469

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: امسال شاهد رشد ۱۰۲ درصدی برای صدور اسناد اوقافی بوده‌ایم که بیش از مصوبه مقرر شده میان دو سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان اوقاف و امور خیریه است.

صدور اسناد اوقافی ۱۰۲ درصد رشد داشته است

به گزارش قدس آنلاین، از مرکز رسانه قوه قضاییه، حسن بابایی روز چهارشنبه در نشست با حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، معاونان و مدیران دو نهاد و مدیرکل سازمان ثبت و امور اوقاف همه استان‌ها به صورت وبیناری با محوریت حدنگاری، تثبیت و تعویض اسناد دفترچه ای موقوفات با اولویت موقوفات مزروعی و کشاورزی پلاک‌های بزرگ برگزار شد، اظهار داشت: در زمینه صدور اسناد موقوفی شاهد رشد خوبی بوده‌ایم و هدف‌گذاری نیمه اول سال ۱۴۰۱ نیز فراتر از برنامه پیشرفته است.

وی ادامه داد: قرار است تا سال آینده همه اراضی کشاورزی موقوفی سند دار و موانع پیش روی در اجرای این امر نیز رفع شود.

بابایی اضافه کرد: اکنون در ثبت اراضی و املاک اوقافی شتاب وجود دارد و ظاهراً آمار قابل توجهی از این اراضی سند ندارد که امیدواریم این مسیر نیز به خوبی طی شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این جلسه اظهار داشت: همکاری بسیار خوبی به منظور سامان یافتن املاک وقفی اتفاق افتاده است به طوری که آمارها جهش‌های ارقام را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه درباره مقایسه عملکرد برنامه‌های ثبتی از ابتدای سال تاکنون و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته گفت: در هفت ماهه سال ۱۴۰۱ به نسبت سال گذشته، دریافت سند مالکیت ۵۸ درصد رشد داشته و تبدیل اسناد قدیمی نیز دارای رشد ۳۴ درصدی بوده همچنین سند دار کردن رقبات رشد ۳۳ درصدی داشته است.

وی افزود: مقایسه مساحت قطعات وقفی تثبیت شده در سامانه کاداستر در هفت ماهه سال ۱۴۰۱ رشد قابل توجهی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته است ولی برای آن میزانی که نیاز داریم یک جهش دو چندان می‌خواهد.

مجتبی باقرزاده مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه در این جلسه اظهارداشت: در راستای کاداستر املاک اراضی وقفی در کل کشور تفاهم‌نامه‌ای در سال ۱۳۹۸ منعقد شد که برای تسریع این تفاهم‌نامه در ابتدای سال جاری جلسه مشترکی میان سازمان ثبت و سازمان امور اوقاف برگزار و برنامه‌ مشترکی تدوین شد که در این برنامه برای نخستین بار الزامات و الحاقیه‌ای میان روسای دو سازمان به امضا رسید که اصول کلی در جهت تسریع و تسهیل کاداستر املاک و اراضی وقفی در آن مطرح شد.

وی درباره وضعیت کلی تثبیت مالکیت املاک و اراضی وقفی پلاک‌های کشور گفت: در کل ۱۱۶ هزار سند مالکیت موقوفات صادر شده که ۸۸ هزار و ۱۴۴ سند به صورت تک برگی کاداستری در موقوفات متصرفی است و ۲۸ هزار و ۱۴۶ سند دفترچه‌ای در کل کشور باقی مانده که نسبت آن ۲۴ درصد به ۷۶ درصد است.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: در زمینه رقبات دارای سند و فاقد سند موقوفات متصرفه، ۷۲۵ هزار رقبه سنددار است که ۷۵ درصد است و ۲۵ درصد از رقبات موقوفات فاقد سند است.

باقر زاده اظهار داشت: تثبیت سند مالکیت تا پایان سال ۹۸، ۵۹ هزار هکتار بود و از ابتدای سال ۹۹ تا به امروز ۱۹۴ هزار هکتار است همچنین در زمینه جانمایی نیز ۲۶۱ هزار هکتار تا پایان سال ۹۸ بود از ابتدای سال ۹۸ تا به امروز نیز ۳۴۲ هزار هکتار است که افزایش دوبرابری داشته و در مجموع ۶۰۴ هزار هکتار جانمایی داشته‌ایم.

وی گفت: طبق آمار سال جاری مجموع صدور اسناد مالکیت ۱۵ هزار سند است که مصوب دوره ۷ ماهه هفت هزار و ۷۰۰ سند مالکیت بود که هشت هزار و ۸۰۰ سند صادر شده که رشد ۱۰۲ درصدی داشته است.

محمد علی فلاح مدیر کل کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این جلسه اظهار داشت: از ابتدای امسال در کل کشور هشت هزار و ۸۹۶ سند مالکیت صادر کرده‌ایم که نسبت به سال گذشته ۵۸ درصد رشد داشته‌ایم. نکته قابل توجه این است که بیش از ۲ هزار سند مالکیت را فقط در مهر صادر کرده ایم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.