در پی دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد برنامه به وقت پرسش و پاسخ دو با حضور علی جهرمی سخنگوی دولت در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. 

رشد اقتصادی کشور طی ۱۰ سال اخیر صفر بوده است! /یک دانشجو: چرا دانشجویان معترض دانشگاه فردوسی ستاره دار شدند؟

به گزارش خبرنگار قدس خراسان آنلاین، با دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد برنامه« به وقت پرسش و پاسخ ۲» با حضور علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. در این برنامه ابتدا سخنگوی دولت در مدت زمان ۱۰ دقیقه به صورت اجمالی نکاتی از زمان به کار آمدن دولت بیان کرد.

بهادری جهرمی گفت: در زمان به روی کار آمدن دولت، فشارهای زیاد اجتماعی، سیاسی و به ویژه اقتصادی در جامعه حاکم بود که شرایط قابل قبولی نبود.

وی افزود: ما در زمان به کار آمدن دولت در حال تجربه تورم ۶۰ درصدی بودیم که در ۷۰ سال قبل بی سابقه بود و مدت زمان این تورم در طی چهار سال مداوم فشار زیادی را بر مردم وارده کرده بود.

بهادری جهرمی ادامه داد: از زمان روی کار آمدن دولت تلاش دولت برای کاهش این تورم آغاز شد که اکنون در تورم ۴۰ درصدی هستیم. این عدد هم قابل قبول نیست اما نشان می دهد که در مسیر درمان تورم قرار داریم.

سخنگوی دولت با اشاره به صفر بودن رشد اقتصادی کشور طی ۱۰ سال قبل گفت: به خاطر سوء مدیریت و تحریم ها رشد اقتصادی ما به صفر رسید که رفع این اتفاق نیازمند یک تلاش ده ساله است. و در حال حاضر به رشد ۵ درصد از زمان روی کار آمدن دولت رسیده ایم.

بهادری جهرمی ادامه داد: با شروع کرونا امکان برگزاری جلسات نبود و کلیه ارتباطات اجتماعی به حداقل رسید و در فضای مجازی با حکمرانی خارج از کشور محل ارتباط و گفتگو شد.

وی افزود: امروز دور هم جمع شده ایم تا هم از مشکلات بگوییم و هم از ایده ها و هم ازآینده صحبت کنیم. فضای دانشگاه، فضای گفتگو علمی است و فضای دانشگاهی ما بی ادبی و رفتار غیر علمی و خلاف شرع را نمی پذیرد.

چرا دانشجویان معترض دانشگاه فردوسی ستاره دار شدند؟

بعد از اتمام سخنان بهادری جهرمی، علی ملایی دبیر جامعه اسلامی دانشگاه فردوسی به عنوان اولین دانشجوی پرسشگر از سخنگوی دولت گفت: آقای جهرمی خیلی خوش آمدید اما دیر آمدید. ۴۰ روز است که دانشجو جواب سوالات خود را پیدا نکرده اند و بستر مناسبی برای اعتراضات فراهم نشده است. دانشجویان با وجود اختلاف آرا همه سر یک کلاس می‌نشینند و فهمیدند محل اعتراضشان دانشگاه است نه کف خیابان. دانشجویان نه اغتشاشگرند نه ضد نظام با آنها برخورد سلبی نکنید اما آن دسته از دانشجویانی که چهره اصیل دانشجو را لگدمال کردند حسابشان جداست.

مجیدی فر نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دومین سخنران دانشجویی خطاب به بهادری جهرمی گفت: ما دوست داشتیم به شما خوشامد بگوییم اما هیچ جایی برای خوشامد گویی نیست. مدتها است که درخواست حضور مسئولان جمهوری اسلامی به دانشگاه داده شده است و هیچ کس توجهی نمی کند و شما الان نیاز پیدا کرده اید که در دانشگاه حضور دارید.

مجیدی فر ادامه داد: شما بحران درست کرده اید و در زمانه بحران شما نیاز به گفتگو را مطرح می کنید. جامعه امروز ایران خشمگین است و شما باید این خشم مردم را بپذیرید و بعد از گفتگو صحبت کنید. ما در یک موضع نیستیم چون شما با ترس صحبت نمی کنید و ما با ترس صحبت می کنیم. ما نمی توانیم بپذیریم که خشونت برخاسته از یک خشم جوان این جامعه را به دشمنان این مملکت و آمریکا بچسبانید. پیشنهاد من این است که در این جلسه یک سری موارد را بپذیرید و عذرخواهی کنید.

نماینده دانشجویان دانشکده پزشکی با طرح دغدغه‌های حوزه درمان گفت:کمبود دارو در حال حاضر وجود دارد و یک استامینوفن و آنتی بیوتیک ساده پیدا نمی شود که مردم را خیلی ناراحت می کند و اگر این مورد را در کنار سایر دستاوردهای دولت قرار می دهید مانند این است که با یک کفش نامناسب به یک جلسه رسمی رفته اید و شایسته این دولت نیست.

او ادامه داد: با توجه به تعرفه های پایین برای پزشکان دولتی، پزشکان تمایل به خدمت در بخش خصوصی دارند و همین باعث می شود که مردم بیشتر ضرر کنند.

در ادامه جلسه با توجه به حضور دانشجویان پسر به عنوان نمایندگان تشکل های دانشجویی، علی بهادری جهرمی پیشنهاد حضور یک خانم را داد که جعفری به عنوان دانشجوی دختر به نمایندگی از طرف خانم ها در جایگاه حضور پیدا کرد.

وی خطاب به علی بهادری جهرمی گفت: من وابسته به هیچ گروه داخلی و خارجی نیستم و هیچ بیماری زمینه ای و تمایل به خودکشی ندارم و تنها یک دانشجوی ساده ام که از طرف دانشجویان خانم حضور پیدا کرده ام. من میل به زندگی دارم و میل به زندگی در کشوری دارم که بعد از آزادی بیان گلوله ای در انتظارش نباشد. وظیفه مسئول چیست جز گوش کردن به حرف مردم؟

جعفری ادامه داد: شما از این دانشگاه به آن دانشگاه رفتید، نتیجه این رفتن ها چه شد؟ اگر آزادی بیان در دانشگاه است چرا ۱۸ دانشجو دانشگاه فردوسی دستگیر شدند و بعد از آزادی ستاره دار شدند؟ دست به توجیح مسئولان خوب است چه توجیهی برای هزار و پانصد کشته آبان ۹۸ دارید و چه توجیهی برای بی آبی بلوچستان دارید؟

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال نماینده خانم ها برای کم آبی سیستان اظهار کرد: در دوره ای که آمریکا افغانستان را در اختیار داشته مسیر آبی که سال ها و قرن ها به سمت زاهدان عزیز ما می رفته، سدی زده است که آب آن را ذخیره نمی کند و تبدیل به فاضلاب می کند، برای اینکه به سیستان و بلوچستان نرسد و تصور شود نرسیدن آب به خاطر کوتاهی مدیران است البته مدیران هم در رسیدگی به امور مردم کوتاهی کرده اند و وزیر نیرو در حال اقداماتی است که تا کنون همان اقدامات منجر به باز شدن بخشی از آن آب شده است.

جهرمی درباره آمار کشته شدگان ۹۸ عنوان کرد: آمار اعلام شده، آمار رسمی نیست و صرف نظر از آمار اعلام شده، من در آن زمان مسئولیتی نداشتم اما از دولت وقت بپرسید چرا به جای شنیدن صدای معترض، به شیوه متفاوتی عمل کرد.

جهرمی در پاسخ به سوال جعفری درباره اینکه آیا همان مقدار که آمار کشته شدگان نیروی انتظامی و بسیجی را دارید آمار کشته شدگان مردمی را دارید، گفت: عده ای هستند که نمی خواهند ما با هم حرف بزنیم، هر کسی به هر شیوه ای کشته شود و فرقی نمی کند از نیروی انتظامی باشد یا جوان ایرانی، ما از هر دوی این اتفاق ناراحت می شویم و اینکه در زاهدان باشد یا شاهچراغ هیچ فرقی نمی کند.

جهرمی در پاسخ به سوالات دانشجویان گفت:همه با هم باید بجنگیم و با هم تلاش کنیم و علیه هم نباشیم. ببینیم کجا هم نظر هستیم برای نظرات مشترک با هم تلاش کنیم.

وی در پاسخ به سوال درباره افزایش قیمت بنزین برای تامین بودجه سال آینده عنوان کرد: دولت در هیچ سطحی، حتی در جلسات کارشناسی بحث افزایش قیمت بنزین را مطرح نکرده است.

بهادری جهرمی درباره کمبود دارو گفت: من به عنوان سخنگوی دولت به خاطر کمبود دارو در این ایام اخیر عذرخواهی می کنم. در حوزه تامین دارو و آنتی بیوتیک کوتاهی شده بود که مسئول مربوطه برکنار شد و درباره کوتاهی ها وزارت اطلاعات در حال رسیدگی است که اگر مشخص شود کوتاهی اتفاق افتاده برخورد خواهد شد. این دولت بر این عهد خواهد ماند که هر جا کوتاهی صورت بگیرد هم عذرخواهی کند و هم جبران می کند و هم با خاطیان برخورد می‌کند.

انتهای پیام/

گزارش از طاهره فجرداودلی

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.