مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهددرباره فرآیند دفع پسماندهای دارویی و شیمیایی گفت: این پسماندها پس از جمع‌آوری و به حد نصاب رسیدن در بیمارستان، تحویل یک شرکت در اصفهان می‌شود که تجهیزات و مجوزهای لازم جهت امحاء پسماندهای شیمیایی را دارد.

پسماندهای دارویی و شیمیایی مشهد در اصفهان بی‌خطر می‌شوند
فرشید وفا در گفت‌وگو با قدس خراسان آنلاین درباره فرآیند دفع پسماندهای بیمارستانی و بی‌خطرسازی آن گفت: پسماندهای بیمارستانی به چهار دسته اصلی عفونی، تیز و بُرّنده، دارویی و شیمیایی و پسماند عادی تقسیم می‌شود. پسماندهای عفونی و تیز و بُرّنده در خود بیمارستان‌ها، توسط دستگاه‌های اتوکلاو بی‌خطر و پس از آن تحویل سازمان مدیریت پسماند می‌شود.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره دفع این پسماندهای تولیدی در مراکز غیر بیمارستانی سطح شهر مشهد اظهار کرد: در مراکز غیر بیمارستانی شهر مشهد، پسماندهای عفون و، تیز و بُرّنده تحویل شرکت‌های خصوصی برای بی‌خطرسازی می‌شود که تعداد سه شرکت به نام‌های کاسپین، آرمان نگار و بهسان جاوید در زمینه بی‌خطرسازی پسماند با دانشگاه علوم پزشکی مشهد همکاری دارند.

وی در تشریح چگونگی بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی و تیز و بُرّنده گفت: پسماندهای عفونی و تیز و بُرّنده بعد از قرارگیری در دستگاه اتو کلاو در دمای 135 درجه و فشار 15 بار در مدت زمان 45 دقیقه بی‌خطر می‌شوند که نماینده بهداشت محیط مستقر در محل در حین فرآیند بی‌خطر سازی و در پایان کار، تست‌های مربوطه را انجام می‌دهد.

وفا درباره بی خطر بودن این پسماندها بعد از قرارگیری در دستگاه اتوکلاو افزود: آزمایشگاه‌های معتمد محیط زیست به صورت ماهانه و مرتب تست‌های لازم را انجام می‌دهند و در صورت تایید اقدام به صدور تاییدیه عادی شدن پسماند می‌کنند و پس از این مرحله و تایید نهایی، پسماندها برای دفع تحویل سازمان پسماند شهری می‌شوند.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره فرآیند دفع پسماندهای دارویی و شیمیایی عنوان کرد: شیوه امحاء این پسماندها به این صورت است که پس از جمع‌آوری و به حد رسیدن در بیمارستان، با حضور نمایندگانی از محیط زیست، بیمارستان و مدیریت سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحویل یک شرکت در اصفهان می‌شود که تجهیزات و مجوزهای لازم جهت امحاء پسماندهای شیمیایی را دارد، درباره پسماندهای عادی بیمارستانی باید گفت تفکیک این پسماندها از بقیه گروه‌های پسماند مهم است و باید در محل تولید به دقت از سایر پسماندهای بیمارستانی تفکیک شود.

وی در پاسخ به سوال سرنوشت فاضلاب‌های بیمارستانی تصریح کرد: در بیمارستان‌های سطح شهر مشهد بعد از پیش تصفیه و چربی‌گیری، فاضلاب وارد شبکه جمع‌آوری اگو می‌شود که تست‌های لازم جهت تایید امکان ورود به شبکه جمع‌آوری فاضلاب توسط محیط زیست انجام می‌شود.

وفا با بیان اینکه سپتیک یک تانک مخزن ذخیره برای ورود فاضلاب است که در انواع مختلف با جنس‌های متنوع در سطح بازار موجود است، توضیح داد: فاضلاب‌های بیمارستانی در ابتدا وارد سپتیک شده و به مدت 24 تا 48 ساعت در آن می‌مانند تا بار آلودگی کاهش یابد و سپس وارد سیستم پیش‌تصفیه مرکزی بیمارستان شده و پس از بی‌خطر سازی وارد سیستم فاضلاب شهری می‌شوند.
گفت‌وگو از طاهره فجرداودلی
انتهای پیام

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.