وزارت ورزش با لحاظ کردن المپیکی بودن رشته بوکس و حساسیت بیشتر نهادهای بین المللی نسبت به این رشته باید تمام مراحل برای تعیین رئیس جدید را طبق اساسنامه دنبال کند.

روال قانونی برای تعیین رئیس جدید بوکس/ وزارت ورزش به خواب نرود!

به گزارش قدس آنلاین، پناهنده شدن حسین ثوری در اسپانیا عملا فدراسیون بوکس را جزو فهرست فدراسیون های واجب الانتخابات قرار داده در حالیکه بیش از سه سال از دوره قانونی ریاست این فدراسیون باقی مانده است.

ثوری که اولین پناهنده در میان روسا و مسئولان ورزش کشور به حساب می آید، پنجم دی ماه سال ۱۳۹۶ با کسب رای اعتماد از مجمع انتخاباتی فدراسیون بوکس، به سه دهه ریاست احمد ناطق نوری در این فدراسیون پایان داد. ثوری دی ماه سال گذشته هم در مجمعی پرحاشیه و در رقابت با روح الله حسینی برای دومین دوره متوالی متصدی بوکس کشور شد ؛اما هنوز این دوره ریاستش به یک سال نرسیده که نامش کنار دیگر پناهندگان ورزشی قرار گرفته است.

در هر صورت وزارت ورزش از همین امروز باید برای رسیدگی به وضعیت فدارسیون بوکس و تعیین ریاست بوکس اقدام کند آنهم با لحاظ کردن اینکه بوکس یک رشته المپیکی است و هرگونه اقدام خلاف قانون و اساسنامه می تواند پای نهادهای بین المللی را به میان آورده و بحث تعلیق را بازهم جدی کند.

طبق اساسنامه فدراسیون های ورزشی و به منظور پیگیری فعالیت های فدراسیون، نایب رئیس متصدی امور شود. در ماده ۲۴ این اساسنامه آمده است: در صورت غیبت رئیس، نایب رئیس اول و دوم فدارسیون به ترتیب عهده دار امور جاری فدراسیون خواهند بود.

این نخستین گامی است که در رابطه با فدراسیون بوکس باید برداشته شود. در گام دوم که اهمیت زیادی هم دارد، مجمع فدراسیون باید تشکیل شود تا در مورد عزل رئیس تصمیم گیری شود چراکه طبق ماده ۱۳، مجمع عمومی عالی ترین رکن تصمیم گیری در فدراسیون شناخته می شود از طرفی مطابق با ماده ۱۴ و بند اول این ماده، انتخاب، «عزل» یا پذیرش استعفای رئیس و دیگر اعضای هیات رئیسه بر عهده مجمع است.

برای تشکیل مجمع که به صورت فوق العاده خواهد بود باید موارد قانونی مورد توجه قرار بگیرد؛ اول اینکه شرایط برگزاری مجمع مطابق ماده ۱۷ اساسنامه فراهم شود. در این ماده تاکید شده که مجمع فوق العاده با درخواست رئیس فدراسیون، رئیس مجمع یا درخواست کتبی دو سوم اعضای هیات رئیسه یا یک سوم اعضای مجمع باید انجام شود.

دیگر اینکه طبق بند ۳ از ماده ۱۵(حد نصاب و تصمیمات مجمع) رای گیری برای انتخاب یا «عزل» رئیس باید کتبی انجام شود. البته در بند ۴ همین ماده تاکید شده برای عزل رئیس، درخواست حداقل یک سوم اعضای مجمع ضروری است که با توجه با پناهنده شدن حسین ثوری، هماهنگی و اقدامات لازم در این زمینه باید انجام شود. در همین بند ب رای نصف به اضافه یک اعضای مجمع برای عزل کردن رئیس هم اشاره شده است.

در ادامه رئیس مجمع که وزیر ورزش به حساب می آید می تواند برای فدراسیون بوکس سرپرست تعیین کند. در تبصره دوم از ماده ۱۳ آمده است: در صورتیکه رئیس فدراسیون عزل یا مستعفی شده و یا غیبت بیش از سه ماه داشته باشد یا به موجب آرای مراجع ذی صلاح، منع ادامه فعالیت داشته باشد، رئیس مجمع می تواند سرپرست فدراسیون را تا زمان تشکیل مجمع عمومی(حداکثر ظرف ۶ ماه) تعیین کند.

در ادامه هم باید فدراسیون بوکس با تعیین مهلتی برای نام نویسی از کاندیداها وارد پروسه انتخابات رئیس جدید شود.

آنچه مسلم است به خاطر اهمیت جایگاه مجمع در نهادهای بین المللی، تشکیل آن به منظور اخذ رای اعضای مجمع و علام رسمی کنار گذاشتن حسین ثوری از ریاست کاملا مهم و تعیین کننده است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.