نایب رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی از تمایل ترکمنستان برای افزایش ساعات کاری در مرز سرخس خبر داد و گفت: پیشنهاد می کنیم در شرایطی که خواب کامیون در مرز سرخس داریم طی توافق با طرف مقابل ساعات فعالیت گمرکها یا ظرفیت خروج روزانه ناوگان را تا خلوت شدن مرز افزایش دهند.

تمایل ترکمنستان برای افزایش ساعات کاری در مرز سرخس

به گزارش قدس خراسان آنلاین، محمود امتی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت مشخص برای تردد از مرز زمینی سرخس این استان در حال حاضر کامیونهای ترانزیتی حدود چهار روز برای ورود به خاک ترکمنستان معطل شده و به اصطلاح پشت این مرز «خواب» دارند.

نایب رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی افزود: در حال حاضر ظرفیت خروج ناوگان تجاری از مرز سرخس مطابق توافقات دوجانبه روزانه ۲۳۰ دستگاه است و با توجه به گزارشهای دریافتی از رانندگان و محاسبه ورود ناوگان به منطقه مرزی، هم اکنون حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه ناوگان ایرانی در این مرز معطل خروج هستند.

وی از تمایل ترکمنستان برای افزایش ساعات کاری در مرز سرخس خبر داد و گفت: پیشنهاد می کنیم در شرایطی که خواب کامیون در مرز سرخس داریم طی توافق با طرف مقابل ساعات فعالیت گمرکها یا ظرفیت خروج روزانه ناوگان را تا خلوت شدن مرز افزایش دهند.

امتی گفت: می توان چیدمان تردد ناوگان از باسکول، دستگاه ایکس ری، دروازه گذرنامه و شرکت نفت در پایانه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی سرخس را به گونه ای تغییر داد تا توقف ناوگان در این گذرگاه به حداقل برسد.

نایب رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی اظهار کرد: در حال حاضر در اقدامی بی سابقه دولت ترکمنستان خواستار افزایش ساعات کاری در مرز شده است که می توان این درخواست را در دوران فعالیت مرز بی سابقه دانست و مسوولان می توانند از این شرایط به بهترین وجه برای تسهیل تردد استفاده کنند.

انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی با داشتن ۲۲۰ عضو فعال، مهمترین مجموعه در حوزه ترانزیت و کریدور حمل و نقلی غرب به شرق کشور است، بر این اساس ۹۰ درصد از ترانزیت به کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان توسط شرکت‌های عضو این انجمن صورت می گیرد.

فرمانداری سرخس مدعی به صفر رساندن خواب کامیونها شد

مسوولان فرمانداری و گمرک سرخس از آغاز تردد ناوگان تجاری ترکمنستان از مرز زمینی سرخس پس از سه سال خبر دادند.

بر اساس این گزارش در حال حاضر ورود و خروج ناوگان تجاری در مرز و منطقه ویژه اقتصادی سرخس به روزانه حدود ۵۵۰ دستگاه افزایش یافته و با تسهیلات فراهم شده خواب و معطلی کامیونها در این گذرگاه مرزی از ۱۰ روز طی هفته های گذشته به صفر رسیده است.

گذرگاه مرزی سرخس در شمال شرقی خراسان رضوی، با قدمت ۲۸ ساله در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد و اکنون به کانون توجه تبادلات تجاری منطقه ای و فرامنطقه ای تبدیل شده است.

پارسال ۳.۲ میلیون تن از مبادلات تجاری خارجی کشور شامل صادرات، واردات و ترانزیت به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار از مرزهای جاده ای و ریلی این شهرستان انجام شد، بر این اساس ۱.۷ میلیون تن از این اقلام ترانزیت ورودی و حدود ۷۰۰ هزار تن نیز ترانزیت خروجی است که بیشتر آن از طریق مرز ریلی سرخس و بقیه از مرز جاده ای صورت گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.