وقتی ریشی سوناک به عنوان نخست وزیری بریتانیا رسید، بسیاری قد کوتاه او را مورد توجه قرار دادند. این در حالی بود که پیش از آن لیز تراس عنوان قد کوتاه ترین نخست وزیر تاریخ بریتانیا را به دست آورده بود و سوناک او را در این زمینه به چالش می کشید. نکته جالب اینجاست که سوناک تنها رهبری در جهان کنونی نیست که قد کوتاهی دارد بلکه بسیاری از رهبران تاثیرگذار از این خاصیت برخوردار هستند.

چرا تعداد رهبران کوتاه قامت کشورهای جهان هر روز بیشتر می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، زمانی که به تعداد زیاد رهبران قد کوتاه نگاه می کنیم این سوال برایمان پیش می آید که آیا انسان ها به صورت میانگین در حال کوتاه قد تر شدن هستند یا متوسط قد رهبران مرد جهان به شکل عجیبی در در حال کوچک شدن هستند؟ با توجه به رشد قدی انسان در کشورهای صنعتی در ۱۵۰ سال گذشته، بعید است که ان قضیه شامل حال ما باشد.

اگر در مورد قد رهبران معروف کنونی جهان تحقیق کنیم، ۱۷۰ سانتیمتر عدد جالب توجهی به نظر می رسد. اولاف شولتز صدراعظم آلمان و نراندرا مودی نخست وزیر هلند هر دو ۱۷۰ سانتیمتر بلندی دارند. اوضاع آنجایی جالب تر می شود که دو رقیب اصلی در جنگ روسیه و اوکراین یعنی ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلسنکی روسای جمهور این دو کشور نیز هر دو همین اندازه از قد را دارا می باشند.

در همان اطراف یعنی ویکتور اوربان رئیس جمهور مجارستان در بهترین حالت ۱۷۴ سانتیمتری است و آنتونی آلبانیز نخست وزیر استارلیا حداکثر چهار سانتیمتر از او بلندتر است. می توانیم به یک رهبر مهم دیگر یعنی کیم جونگ اون از کره شمالی نیز نگاهی بیندازیم که به ۱۶۹ سانتیمتر بلندای قامت نیز نمی رسد.

البته در این میان استثناهای بزرگی نیز وجود دارد، جایی که جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، ژائیر بولسونارو رئیس جمهور سابق برزیل و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه همگی بالای ۱۸۳ سانتیمتر قد دارند - اما این نظریه بر این باور است رهبران بلند قامت شاید از لحاظ فیزیکی بزرگ باشند اما از لحاظ تعیین کنندهگی در حال حاضر نقش بزرگی را ایفا نمی کنند.

اما اگر برگردیم به قضیه نخست وزیر بریتانیا یعنی ریشی سوناک او به طرز شگفت‌انگیزی از نظر جسمی کوچک است و کت و شلوارهای خیلی کوتاهی هم که انتخاب می کند به جای اینکه به بلندقدتر دیده شدن او کمک کند وی را شبیه یک بچه مدرسه‌ای می‌سازد. افرادی که سوناک را از نزدیک دیده اند می گویند او در تلویزیون حداقل چهار پنج سانت بلندتر به نظر می رسد همانگونه که هر کسی که بازیگر معروفی مثل کیلیان مرفی را از نزدیک دیده باشد نیز تاکید می کند که دوربین می تواند قد افراد را چند سانتیمتری بلندتر نشان دهد.

اما در مورد سوناک شکل زبان بدن او سر به زیری خاصی که دارد او را کوچکتر نشان می دهد. او هم اندازه ناپلئون بناپارت است که بر خلاف باور عام، نسبت به زمان خود در میان فرانسوی ها قدبلند محسوب می شد و وقتی او را با یک هم قد خود یعنی پوتین مقایسه کنیم تفاوت تاثیر زبان بدن را متوجه خواهیم شد. مثلاً پوتین از هر فرصتی استفاده می کند تا خود را بزرگتر از چیزی که هب نظر می رسد نشان دهد و اعتماد به نفس بالایش نیز در این قضیه بی تاثیر نیست.

البته انتخاب خاص کت و شلوار به سوناک کمک نیز می کند. در حالی که بوریس جانسون ۱۸۰ سانتیمتری هرگز تلاشی برای بهبود ظاهر خود با انتخاب کت و شلوار مناسب نداشت اما سوناک به صورت اختصاصی کت و شلوارهای خود را دریافت می کند. فرم کتی که او انتخاب می کند باریک و یقه های آن باریک تر است، و این قضیه در مورد شلوار او نیز صدق می کند. همه اینها عمدی است و ظاهر بلندتری بر خلاف لباس هایی که کیم جونگ اون انتخاب می کند به سوناک می دهد.

البته انتخاب شکل عکس برداری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. مثلا در شکل عکس گرفته شده از اعضای هیات دولت بریتانیا در سال ۲۰۲۱ به خاطر رعایت فاصله اجتماعی افراد در پله های مختلف ایستاده اند که شکل قرارگیری سوناک در بالاترین پله کاملا از عمد انتخاب شده است.

یک دهه پیش، زمانی که غول‌های سیاسی با قد بیش از ۱۸۵ سانتیمتر مانند دیوید کامرون، نیک کلگ، باراک اوباما، بایدن و رامنی در صحنه قدم گذاشتند، اوضاع جهان بسیار متفاوت به نظر می‌رسید. در آن زمان، یک روانشناس آمریکایی، دکتر گرگ موری، "شاخص قد ریاست جمهوری" را مورد مطالعه قرار داد که یافته هایش نشان می داد قد نامزدهای جمهوری خواه یا دموکرات قدبلندتر در ۵۸ درصد از انتخابات در ایالات متحده بین سال های ۱۷۸۹ تا ۲۰۰۸ بیشتر پیروزی به دست آورده اند. موری در تحقیقات خود از افراد عادی خواست که افراد عادی دیگر و رهبران را به تصویر بکشند و در اکثر آن ها رهبران متصور شده قد بلندتری نسبت به افراد عادی داشتند. موری معتقد بود از زمان اجداد ما، انسان ها در گروه هایی زندگی می کردند که درگیری هایشان از طریق خشونت فیزیکی حل می شد. در آن افراد اگر مورد هجوم گروهی از دشمنان قرار می گرفتند دوست داشتند افراد قد بلندتر را در جلوی گروه دفاع کننده قرار دهند تا ترسناک تر به نظر رسیده و تا دشمن بداند که با نبرد سختی روبرو هستند.

شاید این نظریه همچنان در آمریکا صادق است جایی که بسیاری از روسای جمهور از کندی تا ریگان، کلینتون تا ترامپ حدود ۱۸۵ سانتیمتر یا بیشتر بلندای قامت داشتند، اما حداقل در حال حاضر، در بقیه جهان به نظر می رسد رهبرانی با قد کوتاه تر شانس بیشتر برای موفقیت دارند.سلطنت مرد کوچک ممکن است کمی بیشتر طول بکشد.

منبع: تلگراف

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.