سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در جهت تامین امنیت داخلی، با هیچ کشوری تعارف نداریم و اجازه نخواهیم داد که گروه های تروریستی از خاک یک کشور دیگر امنیت ایران را مورد تهدید قرار دهند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: ایران در جهت تامین امنیت داخلی با هیچ کشوری تعارف ندارد/ تمامیت ارضی عراق مورد احترام ایران است

ابوالفضل عمویی در گفتگو با قدس آنلاین درباره تاثیر استقرار ارتش عراق در مرزهای مجاور با ایران در جهت تامین امنیت در این منطقه و جلوگیری از تردد گروه های تروریست به خاک ایران گفت: در منطقه اقلیم شمال عراق گروه های تجزیه طلب و ضد ایرانی مستقر شده اند و از این مکان امنیت کشور ما را موردتهدید قرار می دهند.

وی افزود: این موضوع مورد بررسی و اشراف نیروهای اطلاعاتی قرار گرفت و مکان های انها نیز شناسایی و به اطلاع طرف عراقی از جمله مقام های بغداد و مقام های اقلیم رسانده شد همچنین در زمینه اقدامات خرابکارانه این گروه ها، گزارش دقیقی به طرف های عراقی ارائه گردید.

چالش های خلع سلاح پ.ک.ک در ترکیه- اخبار رسانه ها تسنیم | Tasnim

وی ادامه داد : مطالبه جمهوری اسلامی ایران این بود که امنیت مرزها و مراکز عمومی شرق و شمال شرق کشور از داخل خاک عراق مورد تهدید قرار نگیرد که این یک مطالبه منطقی و مبتنی بر حقوق بین الملل است. در این چارچوب ما در سطوح مختلف عالی از مقامات عراقی خواسته بودیم که در مقابله با این گروه های خرابکار اقدامات لازم را صورت دهند و وقتی شاهد بودیم که فعالیت این گروه ها و مسلح شدن انها در داخل ایران آغاز و به مرور افزایش پیدا کرده است قرار گاه حمزه سید الشهداء که مسئولیت امنیت عمومی شمال شرق کشور را برعهده دارد برای برخورد با این گروه های تروریستی مامور به برخورد با آنها و از بین بردن مراکز عملیاتی گروه های وابسته به حزب کومله، دموکرات و پاک شد .

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این موضوع طی چند مرحله عملیاتی صورت گرفت و در هر مرحله تاکید کردیم که از دید جمهوری اسلامی ایران تمامیت ارضی عراق مورد احترام است اما در عین حال خاک عراق نباید به مکانی برای تهدید امنیت ایران تبدیل شود. برای این موضوع مذاکرات مختلفی نیز صورت گرفت و تاکید کردیم که چنانچه روند خلع سلاح این گروه ها و دور شدن انها از مرز های ایران رخ ندهد ایران حق اقدام قانونی برای خود را به رسمیت می شناسد.

عمویی افزود: یکی از مطالبات ما از کشور عراق در چارچوب حقوق بین الملل این بود که دولت عراق مسئولیت بپذیرد و حفاظت از مرزهای خود را برعهده بگیرد و برای اجرایی شدن این موضوع می تواند از ارتش عراق نیز کمک بگیرد .

برنامه عراق برای استقرار نیروهای ارتش در مرز با ایران

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استقرار نیروها و ارتش عراق در مرزهای داخلی با ایران می تواند به بهبود و تقویت وضعیت امنیتی دو کشور کمک کند و همزمان برای تردد گروه های تروریست و جریان های تجزیه طلب معاند ضد ایرانی نیز مانع تراشی کند، همچنین این موضوع به ارتقاء جایگاه بین المللی عراق در تعامل با همسایگان نیز کمک موثری خواهد کرد.

وی در مورد اثربخش بودن این اقدام عراق طی روزهای گذشته نیز بیان داشت: در این زمینه همچنان در حال رصد هستیم تا بعد از ارزیابی های اولیه مشخص شود که عملکرد عراق در انسداد مرزها به سمت ایران چگونه بوده است به عبارتی مشخص شود که عراق در این باره چه میزان موثرعمل کرده است. از این رو بعد از کامل شدن این فرایند ارزیابی می توان در باره ان اظهار نظر کرد که ایا امنیت به صورت کامل در این منطقه برقرار شده است یا اینکه ایران از حقوق قانونی خود برای برقراری امنیت در این مناطق بهره بگیرد.

خبرنگار: رضا طلبی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.