۳۵ سال از ثبت نخستین مورد ابتلا به ایدز در ایران می‌گذرد؛ کودکی ۶ساله مبتلا به بیماری هموفیلی که فراورده‌های خونی آلوده وارداتی از فرانسه را دریافت کرده بود. از آن روز تاکنون اقدامات قابل تحسینی برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به اچ‌آی‌وی یعنی همان ویروسی که مقدمات ابتلا به بیماری ایدز را فراهم می‌کند انجام شده است.

چه تعداد مبتلا به ایدز در ایران شناسایی شده است؟/ زنان چند درصد مبتلایان را تشکیل می‌دهند؟

به گزارش قدس آنلاین، ۳۵ سال از ثبت نخستین مورد ابتلا به ایدز در ایران می‌گذرد؛ کودکی ۶ساله مبتلا به بیماری هموفیلی که فراورده‌های خونی آلوده وارداتی از فرانسه را دریافت کرده بود. از آن روز تاکنون اقدامات قابل تحسینی برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به اچ‌آی‌وی یعنی همان ویروسی که مقدمات ابتلا به بیماری ایدز را فراهم می‌کند انجام شده است.

با این‌حال هنوز دغدغه انتشار این بیماری ذهن بسیاری از متولیان بهداشت و درمان جامعه را به خود مشغول کرده است. امروز، دهم آذر مصادف با نخستین روز دسامبر را که روز جهانی ایدز نام‌گذاری شده بهانه‌ای برای گفت‌وگو با معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ایدز ایران قرار دادیم تا از تازه‌ترین اطلاعات و یافته‌های این مرکز در این خصوص بدانیم.

ایدز مثل دیابت

سید احمد علی نقی، ایدز را یک بیماری عفونی معرفی می‌کند که در صورت شناسایی و تحت درمان قرار گرفتن قابل کنترل است و مبتلایان با مصرف دارو می‌توانند از زندگی و طول عمر طبیعی برخوردار شوند.

وی تأکید می‌کند: اچ‌آی‌وی مانند دیابت قابل کنترل است. همان‌طور که میزان انسولین و قند خون بیمار مبتلا به دیابت با مصرف دارو کنترل می‌شود، در مورد این بیماران نیز با مصرف دارو سطح ویروس در خون کاهش و در صورت قطع دارو، میزان ویروس افزایش می‌یابد، بنابراین با اینکه تاکنون درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده اما می‌توان گفت همین درمان‌های نگهدارنده فعلی نیز به طور معجزه‌آسایی به بیماران برای داشتن یک زندگی و طول عمر طبیعی کمک می‌کند، به‌طوری که ایدز دیگر یک بیماری مرگبار محسوب نمی‌شود و با مصرف دارو به یک بیماری ویروسی مزمن و قابل کنترل تبدیل شده و بار ویروسی آن در خون و سایر ترشحات افراد مبتلای تحت درمان به صفر می‌رسد، درواقع می‌توان گفت درمان، نقش مؤثری در کنترل بیماری و پیشگیری از انتقال آن به سایر افراد دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه می‌دهد: در حال حاضر حدود ۱۲۰مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری زیرنظر وزارت بهداشت در کشور فعال است که بیشتر در مراکز استان‌ها مستقر هستند و خدمات مختلف مثل مشاوره به افراد دارای رفتارهای پرخطر، تست، تشخیص و درمان مبتلایان را رایگان ارائه می‌دهند. در کنار این مراکز، ۳۷ باشگاه مثبت زیر نظر سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند که خدمات مربوط به حمایت‌های روانی‌اجتماعی را رایگان به افراد مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی و خانواده‌های آن‌ها ارائه می‌دهند و در واقع مکمل مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری هستند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه درمان اچ‌آی‌وی اتفاقات خوبی در کشور افتاده، اضافه می‌کند: با اینکه در چند سال گذشته تحریم‌ها تأمین بسیاری از داروها و تجهیزات پزشکی را با مشکل روبه‌رو کرده بود اما با همکاری وزارت بهداشت و سازمان ملل برای تأمین داروی این بیماران هرگز با مشکل مواجه نشدیم و اکنون نیز شرکت‌های داخلی این دارو را با کیفیت مناسب تولید می‌کنند و به طور رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

ایران جزو کشورهای پیشرو در تشخیص اچ‌آی‌وی

علی نقی در پاسخ به این پرسش که جایگاه درمانی ایران را در مقایسه با سایر کشورها چگونه ارزیابی می‌کنید، می‌گوید: ایران از ۱۸سال پیش دارای سیستم گزارش‌دهی است و آمارها از مراکز استان‌ها به صورت محرمانه جمع‌آوری و به وزارت بهداشت ارسال می‌شود و آمارهای ارائه شده واقعی است، در حالی که برخی کشورها آمار درستی ندارند و یا اطلاعات اچ‌آی‌وی را انکار می‌کنند. از نظر درمانی نیز ایران جزو کشورهای پیشرو در منطقه است.

به گفته وی آمار مبتلایان به اچ‌آی‌وی به دو بخش یعنی آمار تخمینی و آمار تشخیصی تقسیم می‌شود که پیش‌بینی می‌شود در ایران ۵۵هزار نفر به اچ‌آی‌وی مبتلا باشند که ۱۰هزار نفر آن‌ها از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.

وی اضافه می‌کند: براساس آمار تشخیصی از دهه ۷۰ تاکنون ۴۴هزار مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در ایران شناسایی شده‌اند که ۲۳هزار نفر آن‌ها اکنون در قید حیات‌اند؛ حدود ۱۹درصد مبتلایان زن و ۸۱درصد مرد هستند که حدود ۵۰درصد آن‌ها در گروه سنی ۲۵ تا ۳۹ سال قرار دارند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ایدز ایران با اشاره به اینکه بر اساس اطلاعات بدست آمده از آمار تشخیصی یا تجمعی که حدود ۴۴هزار نفر است، شایع‌ترین راه انتقال ایدز در دهه ۷۰، اعتیاد تزریقی با سهم ۵۸درصد بوده، اضافه می‌کند: در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ سهم اعتیاد تزریقی در انتقال ویروس ایدز کاهش یافته و به ۲۴درصد رسیده، اما سهم انتقال از راه جنسی افزایش یافته و به تفکیک سالیانه بیش از ۴۰درصد موارد انتقال از طریق رابطه جنسی پرخطر و محافظت نشده گزارش شده و سایر راه‌های انتقال شامل انتقال از مادر به کودک با فراوانی ۱/۷ درصد، موارد راه انتقال نامشخص ۱۶درصد و انتقال از فراورده‌های خونی، صفر است.

علی نقی در پاسخ به این پرسش که پیشگیری اورژانسی از این بیماری چگونه است، اظهار می‌کند: متأسفانه هنوز برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری واکسن تولید نشده و اگر کسی در مواجهه این ویروس قرار گیرد، یعنی برای مثال سرنگ آلوده‌ای به دست پزشک یا یکی دیگر از اعضای کادر درمان فرو رود و یا فردی رفتار جنسی پرخطری را تجربه کند، یک امکان درمانی پیشگیرانه برای این افراد وجود دارد که در اصطلاح به آن پروفلاکسی (پی‌ای‌پی) یا پیشگیری پس از مواجهه گفته می‌شود. در این زمان طلایی ۷۲ساعته، افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری، داروهای لازم را دریافت کنند و پس از یک ماه مصرف، هیچ خطری آن‌ها را تهدید نخواهد کرد.

خبرنگار: اعظم طیرانی

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.