محققان نوعی جدید از پلیمر را کشف کرده‌اند که فقط با یک بار استفاده باعث بهبود زخم‌های دیابتی می‌شود.

خبر خوش برای دیابتی‌ها/ دیگر نگران زخم‌های دیابتی نباشید

به گزارش قدس آنلاین، دانشمندان ماده جدیدی را کشف کرده‌اند که می‌توان از آن برای بهبود زخم‌های دیابتی استفاده کرد و فقط با یک بار استفاده، امکان بهبود سریع‌تر زخم‌ها را فراهم کرد.

محققان دانشگاه ناتینگهام در انگلیس، نوع جدیدی از پلیمر را کشف کرده‌اند که می‌تواند دستورالعمل‌هایی را برای سلول‌های ایمنی و غیرایمنی ارائه دهد تا به بهبود زخم‌های دیابتی مقاوم به درمان کمک کند.

ترمیم زخم یک فرایند زیستی پیچیده است که شامل انواع مختلف سلول‌هایی است که با هم کار می‌کنند و نوعی سلول به نام فیبروبلاست نقش مهمی در تشکیل بافت جدید برای بهبود دارد. دیابت ممکن است این فرایندها را در سلول‌ها مختل و بهبود زخم را کند و درمان آن را دشوار سازد و در نهایت به عفونت یا در موارد شدید قطع عضو منجر شود.

کارشناسان دانشکده علوم زیستی و داروسازی، ۳۱۵ سطح پلیمری مختلف را آزمایش و ترکیب‌های شیمیایی مختلف هر یک را بررسی کردند تا توانستند نوعی پلیمر را شناسایی کنند که به طور فعال فیبروبلاست‌ها و سلول‌های ایمنی را به‌منظور بهبود زخم هدایت می‌کند. تیمی از دانشکده مهندسی، ذرات کوچکی را ساختند و این پلیمر را روی سطح آن‌ها قرار دادند. می‌توان این ذرات را به صورت مستقیم روی زخم قرار داد.

پلیمر یک ترکیب شیمیایی است که از مولکول‌هایی تشکیل شده است که در زنجیره‌های طولانی و تکرارشونده به هم متصل شده‌اند. این ساختار به پلیمرها خواصی منحصربه‌فرد می‌دهد؛ در نتیجه می‌توان از آن‌ها در زمینه‌های مختلف استفاده کرد. این تیم با استفاده از میکروذرات پلیمری نشان داد که چگونه این ماده جدید، هنگامی که روی یک زخم در یک مدل حیوانی استفاده می‌شود، فعالیت فیبروبلاست‌ها را در یک دوره زمانی تا ۹۶ساعته سه برابر می‌کند و باعث بهبود بیش از ۸۰ درصد زخم‌ها می‌شود.

می‌توان از این پلیمر جدید، به‌عنوان یک پوشش برای پانسمان‌های استاندارد استفاده کرد تا به درمانی سریع و مؤثر دست یافت. به گفته دانشمندان، مواد سطح پلیمر در برابر بیوفیلم باکتریایی مقاوم هستند و از عفونت حاصل از تغییر رفتار سلول‌های باکتریایی پیشگیری می‌کنند.

امیر قائم‌مقامی، از استادان دانشکده علوم زیستی دانشگاه ناتینگهام، گفت: این پژوهش گامی مهم در جهت طراحی یک درمان جدید، کم‌هزینه و مؤثر برای زخم‌های دیابتی است. نتایجی که ما دیدیم فقط با یک بار استفاده حاصل شده است و برای بیمارانی که مجبورند درمانشان را تکرار کنند تا بهبود یابند، تحول‌آفرین خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران