مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی گفت: در مهر و آبان امسال نسبت به ۶ ماه اول امسال رشد ۲۵ درصدی تردد در سه مرز ثبت شده که این میزان برای مرز لطف آباد ۵۴، برای دو مرز  سرخس و دوغارون به صورت جداگانه ۱۵ درصد بوده است. 

رشد ٢۵ درصدی تردد های مهر و آبان در سه مرز فعال خراسان رضوی 

به گزارش قدس خراسان آنلاین، جعفر شهامت در نشست خبری ظهر شنبه در محل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: طی هشت ماه ابتدای سال جاری انواع ترددها شامل واردات، صادرات و ترانزیت از سه پایانه مرزی فعال دوغارون، سرخس و لطف آباد ۱۳ درصد رشد داشته است.


مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی افزود: همچنین در این مدت بیش از ۱۹۹ هزار و ۲۴۱ تردد در این سه پایانه مرزی انجام و بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا میان خراسان رضوی با افغانستان و ترکمنستان با رشد ۱۷ درصدی تناژ ثبت شده است. نکته امیدوارکننده این است که در مهر و آبان امسال نسبت به ۶ ماه اول سال رشد ۲۵ درصدی تردد در سه مرز ثبت شده که این میزان برای مرز لطف آباد ۵۴، برای دو مرز سرخس و دوغارون به صورت جداگانه ۱۵ درصد بوده است.


شهامت تصریح کرد: در حل حاضر ترکمنستان تعرفه ترانزیت را حذف کرده و در حال رایزنی برای اقدامات تسهیلی بیشتر برای افزایش ترددهای مرزی هستیم.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی عنوان کرد: یکی از وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، اجرای طرح های پایانه های مرزی است تا با ایجاد امکانات رفاهی مقصد ترانزیت کالا باشد.


وی افزود: سازمان راهداری در سال مالی گذشته، ۲۰۰ میلیارد تومان در حد فاصل تایباد تا صفر مرزی هزینه کرد. با مناقصه جدید اجرای بخشی از طرح جامع را ادامه خواهیم داد. حدود ۲۰۰ میلیارد دیگر در پایانه مرزی دوغارون سرمایه گذاری خواهد شد تا موجب تسهیل بیشتر مراودات تجاری شود.


شهامت عنوان کرد: یکی از برنامه های پیش رو برگزاری اجلاس حمل و نقل ایران و ترکمنستان به میزبانی مشهد است که در کمتر از یک ماه آینده برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست خبری رضا حقیقی، مسئول هماهنگی بازارچه های مرزی و روابط خارجی استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: یکی از محورهای اصلی فعالیتهای اقتصادی استانداری، تقویت دیپلماسی اقتصادی استان است. دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است. در سال ۱۴۰۱ میزبان چندین مقام و مسئول دولتی از کشورهای منطقه و هدف بودیم که محوریترین آن سفر استاندار اوش کشور قرقیزستان بود. به زودی استاندار ختلان نیز به خراسان رضوی سفر خواهد کرد.

وی اظهار کرد: توسعه همکاریهای خارجی خراسان رضوی در دستور کار قرار دارد و در همین راستا در تلاش هستیم با روسیه نیز رابطه برقرار کنیم. عمده اقدامات مربوط به روابط خارجی کمیسیونهای مشترک همکاری اقتصادی ایران با کشورهای هدف است. در این راستا به زودی کمیسیونهای همکاری ایران با ترکمنستان و تاجیکستان برگزار میشود.

حقیقی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم که در آینده نزدیک در هفدهمین اجلاس ایران و ترکمنستان رقم خواهد خورد، موافقت با ترکمنستان برای راهاندازی ۲ بازارچه مرزی سرخس و لطفآباد است. تلاش ما اخذ تاییدیه نهایی راه اندازی این بازارچه هاست.

مسئول هماهنگی بازارچه های مرزی و روابط خارجی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه از مهمترین اقدامات صورت گرفته در روابط اقتصادی خارجی استانداری، برقراری پروازهای مستقیم مشهد با کشورهای هدف و منطقه است، عنوان کرد: با پیگیری معاونت اقتصادی موضوع برقراری پروازهای مشهد بیشکک، مشهد تاشکند، مشهد دوشنبه و افزایش مراودات با کشورهای پاکستان و هند در دستور کار است.


حقیقی بیان کرد: یکی دیگر از مهمترین اقدامات حوزه اقتصادی خراسان رضوی بهره برداری از خط ریلی خواف هرات است. در این خصوص بعد از افتتاح اقدام موثری انجام نشده بود که این موضوع در سفر هرات در دستور کار قرار داشت. بازدیدهایی توسط هیات اقتصادی استان از ایستگاه روزنک انجام شد. از طرف گمرک از امکانات موجود بازدید شد تا نواقص آن مرتفع شود تا بتوانیم پیش از پایان سال جاری خط ریلی خواف هرات را برای پیوستن به شبکه حمل و نقل کالای ایران و افغانستان داشته باشیم. کریدور کتای که از قرقیزستان شروع شده و تا ایران ادامه دارد، تبادلات حمل و نقل زمینی کالا را از طریق کشورهای آسیای میانه به چین تقویت میکند. هدف این مسیر این است که تجارت را تسهیل و روانسازی کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.