مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد با بیان اینکه نرخ کرایه ناوگان اتوبوسرانی مشهد در مقایسه با بیشتر کلان‌شهرهای کشور پایین‌تر است گفت: ۷۰۰ دستگاه از اتوبوس‌های فعال مشهد فرسوده است.

۷۰۰ دستگاه از اتوبوس‌های فعال مشهد فرسوده است

به گزارش قدس خراسان آنلاین، علی اصغر نیشابوری ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در مجموع ۸۰.۷درصد از مساحت مناطق شهرداری(به‌استثناء لبه‌های غیرقابل نفوذ) به مساحت ۱۹۸.۲ کیلومترمربع تحت پوشش شبکه اتوبوسرانی است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد افزود: پایش مستمر تمام ناوگان اتوبوسرانی مشهد در سامانه موقعیت‌یاب هوشمند، پرداخت کرایه در تمام ناوگان اتوبوسرانی مشهد در سامانه پرداخت کرایه هوشمند، امکان شارژ من‌کارت از طریق دستگاه‌های شارژ خودکار و باجه‌های سطح شهر و نرم‌افزار موبایلی پی‌پاد، راه‌اندازی سامانه موبایلی مسیریابی هوشمند (نقشه همراه مشهد و اپلیکیشن شهر من)، راه‎اندازی سامانه پیامکی ارتباط با شهروندان (شماره خطوط عبوری، زمان رسیدن اتوبوس، مسیر خطوط، شرکت در نظرسنجی، ارسال پیشنهادت و انتقادات بخش از اقدامات سازمان در حوزه هوشمند سازی است.

وی تصریح کرد: درمجموع ۴هزارو ۲۸۴ نفر شامل اتوبوس‌رانان، نیروهای فنی، عملیاتی و انتظامی در اتوبوسرانی فعال هستند که ۲هزار و ۹۷۱نفر از آن‌ها در بخش خصوصی فعالیت دارند.

نیشابوری ادامه داد: ۳۰ باجه فروش و شارژ من کارت، ۲۰۰دستگاه‌ خودکار شارژ من کارت و ۱۰۱۷ فروشگاه‌ عامل شارژ من کارت در نقاط مختلف شهر و پایانه‌ها فعال هستند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهدگفت: ۳هزارو ۵۹۲ ایستگاه اتوبوس در شهر مشهد وجود دارد، یکهزارو ۷۰۹ ایستگاه در کنار ۱۸ پایانه متمرکز و ۱۷پایانه حاشیه‌ای (خطی) مجهز به سایبان هستندو همچنین سازمان اتوبوسرانی ۸ توقفگاه و یک تعمیرگاه اصلی برای توقف اتوبوس‌ها و تعمیر و نگهداری دارد.

فرسودگی ۱۰۰ درصد اتوبوسرانی

وی از متوسط تعداد مسافر روزانه (تراکنش) در سال ۹۲ یک‌میلیون و ۵۲۱هزارو ۶۱ سفر بود که امسال به ۷۷۴هزارو ۶۶۰ سفر(تراکنش) رسیده است ، عنوان کرد و افزود: بهای تمام‎ شده هر سفر اکنون ۷هزارو ۲۳۱ تومان است که ۶هزارو ۲۳۱ تومان معادل ۸۶.۲ درصد توسط شهرداری و یکهزار تومان معادل ۱۳.۸ درصد توسط مسافر پرداخت می‌شود.

نیشابوری تاکیدکرد: نرخ کرایه ناوگان اتوبوسرانی مشهد در مقایسه با اکثر کلان‌شهرهای کشور پایین‌تر است و مطابق نتایج نظرسنجی سال۹۹ شهروندان بالاترین میزان رضایت از کرایه پرداختی را داشته‌اند و متوسط نرخ کرایه اتوبوس در تهران ۲۲هزارو ۵۰۰ریال است.

پیگیر تأمین یک‌هزار دستگاه اتوبوس از محل مصوبه سفر رئیس‌جمهور هستیم

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهدبا بیان این مطلب که طی یکسال گذشته در حوزه تأمین ناوگان پیگیری در خصوص تخصیص اوراق مشارکت و اوراق خزانه اسلامی برای خرید اتوبوس، پیگیری دریافت یارانه بلیت، پیگیری استفاده از تبصره۱۸ برای بازسازی اتوبوس‌های فرسوده و عقد قرارداد بوده‌ایم گفت:خرید ۱۰۰ دستگاه میدل باس انجام‌شده است و این درحالی است که یکی از برنامه‌هایی که به‌صورت جدی به دنبال تحقق آن هستیم اختصاص یکهزار دستگاه اتوبوس از محل مصوبات سفر رئیس‌جمهوری در سال جاری است ، همچنین استفاده از کمک دولت به ناوگان حمل‌ونقل عمومی که برای شهرها از طریق تهاتر نفت درنظرگرفته شده است نیز مدنظر قرار دارد.

وی ادامه داد: از اواخر سال۱۴۰۰ تاکنون ۱۲۰ دستگاه اتوبوس و میدل باس بااعتباری بالغ‌بر ۳هزار و ۸۸۵ میلیارد ریال خریداری و به ناوگان افزوده‌شده است ودرکنار آن ۹۱دستگاه اتوبوس نیز بازسازی‌شده است.

صرفه جویی ۲۵ میلیارد تومانی با بومی‌سازی قطعات اتوبوس در سال جاری

نیشابوری از سفارش ساخت یک دستگاه اتوبوس برقی با همکاری شرکت گروه مپنا نیز خبرداد و گفت: در حال گذراندن استانداردهای لازم به منظور پلاک گذاری هستیم و همچنین یک ایستگاه شارژ برقی نیز در پایانه امام رضا(ع) بر مبنای مطالعات انجام‎شده توسط شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا(مکو) طراحی بهره‌برداری شده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد عنوان‌کرد: مطالعات امکان‌سنجی و طراحی برقی سازی ناوگان خط یک سامانه اتوبوس تندرو (BRT) مشهد در حال انجام است

وی میانگین عمر ۱۷۳۰دستگاه انواع ناوگان فعال در خطوط اتوبوسرانی ۸.۹ سال دانست و افزود: درحالی‌که مطابق استانداردها میانگین سن ناوگان اتوبوسرانی ۵ سال و سن فرسودگی ۱۰سال تعیین‌شده است یعنی ۷۴۰ دستگاه اتوبوس فعال در ناوگان فرسوده هستند و با توجه به فرسودگی این تعداد اتوبوس خرید و توسعه ناوگان را در دستور کار‏ قرارداده‌ایم و تا پایان امسال حدود ۲۵۰ اتوبوس، سال۱۴۰۲ حدود ۲۵۰دستگاه، سال۱۴۰۳ حدود ۲۶۰دستگاه و سال۱۴۰۴ نیز ۲۶۴ دستگاه و جمعاً ۱۰۲۴دستگاه اتوبوس نوسازی خواهند شد.

نیشابوری خاطرنشان کرد: با توجه به تحریم و کمبود تعدادی از قطعات ناوگان در داخل کشور یا هزینه چشم گیر این قطعات، با استفاده از توان داخلی کارکنان حوزه فنی سازمان اتوبوسرانی، بومی سازی ۲۰۰ قطعه با رویکرد مهندسی معکوس با صرفه جویی ۲۲۰ میلیارد ریالی در سال گذشته و ۲۵۰میلیارد ریالی در سال جاری انجام شده است.این قطعات در سال چندین بار در ناوگان استفاده می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.