کلمه منتخب سال ۲۰۲۲ که با رای گیری از مردم جهان توسط موسسه آکسفورد معرفی شده، می تواند نگاهی دقیق از وضعیت هنجارها در دوران بعد از کرونا و در مقابله با تلاش برخی از شبکه های اجتماعی در اجبار مردم به نشان دادن غیر واقعی خود باشد.

کلمه منتخب سال ۲۰۲۲: با «حالت گابلین» علیه سبک زندگی غیرواقعی شبکه‌های اجتماعی شورش کنید!

به گزارش قدس آنلاین، «حالتِ گابلین» توسط مردم جهان به عنوان کلمه سال آکسفورد در سال ۲۰۲۲ انتخاب شده است. این اصطلاح که به نوعی از رفتار تنبلی و شلختگی فرد بدون اینکه عذاب وجدانی از آن داشته باشد و معمولاً در مقابله با هنجارها یا انتظارات اجتماعی قرار می گیرد را شامل می شود، اولین کلمه سال است که توسط رای عمومی انتخاب می شود.

گابلین چیست؟

کلمه سال ۲۰۲۲: با «حالت گابلین» علیه سبک زندگی غیرواقعی شبکه‌های اجتماعی شورش کنید!

گابلین نام گونه ای از موجودات افسانه ای در فرهنگ غربی است که اغلب با جثه ای کوچک و چهره ای زشت ترسیم می شود. در تصورات مردم گابلین ها موجوداتی شرور هستند که همیشه در پی فریب انسان ها هستند. این موجودات دارای قدرت های فوق بشری بوده و میل شدیدی به جمع آوری طلا و جواهرات دارند. گابلین (Goblin) یک موجود افسانه ای است که فولکلور آن اغلب به اروپا و دوران قرون وسطی برمیگردد.در قوم های مختلف، آن را به نوعی جن میشناسند.آن ها اغلب موجوداتی کوتوله و گاهی سبز رنگ با دماغی دراز،پوست چروکیده،ناخن و دندان های بلند و گوش های دراز هستند.جادوی آن ها مانند جادوی پری هاست و اغلب از آن برای پیاده کردن شوخی های فریبانه روی آدم ها استفاده می کنند.گابلین ها علاقه زیادی به طلا و جواهرات دارند و دزدی از انسان ها کار همیشگی آن هاست.برای دفاع از مال و دارایی خود هرکاری می کنند.معمولا گنجینه های خود را در اعماق زمین جای می دهند و تله های بسیاری برای آن می گذارند.

گابلین ها در فیلم ها،سریال ها و بیشتر در بازی های کامپیوتری دیده می شوند. در مجموعه ارباب حلقه ها از شخصیتی کاملا شبیه به گابلین با عنوان اورک نام برده می شود. در بازی کلش اف کلنز گابلین ها موجوداتی کوتوله و سبز رنگ و عاشق منابع هستند و سرعت بیشتری نسبت به بقیه نیرو ها دارند. در سریال مرلین، گابلین یک جادوگر کوتوله و مکار بود که طلا و جواهر می دزدید و توانایی تسخیر انسان و رفتن در جلد آن را داشت.

در بازی وُرد آو وارکرفت، گابلین ها موجوداتی سبز رنگ و بد شکل و کوتوله هستند که در زمینه ساخت و ساز و مهندسی خیلی پیشرفت داشته اند.همچنین عاشق پول هستند.

در دنیای هری پاتر هم گابلین ها دیده شده اند. موجوداتی که میانه خوبی با انسان ها ندارند و اغلب به سود خودشان کار می کنند.آن ها بانکدار هستند و علاوه بر این ساخت و ساز های گابلین ها بسیار با کیفیت و گران قیمت است. در دنیای مرد عنکبوتی نیز گابلین دشمن برتر مرد عنکبوتی محسوب میشود.

کلمه سال ۲۰۲۲: با «حالت گابلین» علیه سبک زندگی غیرواقعی شبکه‌های اجتماعی شورش کنید!

چرا «حالت گابلین» به عنوان کلمه سال انتخاب شد؟

بیش از ۳۴۰۰۰۰ انگلیسی زبان در سراسر جهان با انتخاب سه کلمه (یا عبارات و یا هشتگ)، که توسط فرهنگ نویسان انتشارات دانشگاه آکسفورد (OUP) محدود شده بود، رای خود را انتخاب کردند. «متاورس» دومین انتخاب بود و پس از آن هشتگ «#ایستاده‌ام‌با» قرار گرفت. اما در این رای گیری عبارت «حالت گابلین» با اختلاف پیروز شد و با انتخاب توسط ۳۱۸۹۵۶ نفر، ۹۳٪ از کل آرا را تشکیل می داد.

رئیس زبان آکسفورد، کاسپر گراتوول می گوید او و همکارانش امیدوار بودند که عموم مردم از وارد شدن به این فرآیند رای گیری لذت ببرند، و سطح مشارکت، آنها را کاملا غافلگیر کرده است. او افزود: «با توجه به سالی که به تازگی آن را پشت سر گذاشته ایم، «حالت گابلین» با همه ما که در این مرحله کمی احساس غرق شدن در خودمان می‌کنیم، شبیه است. این می تواند مایه آرامش باشد که اعتراف کنیم که ما همیشه آن شخصیت ایده‌آلی نیستیم که در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تیک تاک از خود ارائه می کنیم. این امر با ظهور چشمگیر شبکه های اجتماعی مانند BeReal که در آن کاربران تصاویری از خود را به صورت ویرایش نشده و بدون قرار قبلی به اشتراک می گذارند، نشان داده می شود، و اغلب لحظات لذت بخشی را در حالت گابلین گه هر فرد مشغول تجربه آن است ثبت می کنند.»

عبارت برنده امسال برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ در توییتر مشاهده شد، اما در فوریه ۲۰۲۲ پس از انتشار یک توییت با تیتری ساختگی به اوج محبوبیت رسید. حالت گابلین را می توان آسایش‌ تباه واری لقب داد که در سال سوم همه گیری کووید ۱۹ و احتمال شروع جنگ جهانی سوم بسیاری از مردم جهان را به سمت خود کشیده است. در شبکه اجتماعی معروف تیک تاک، هشتگ حالت گابلین (#goblinmode) اغلب به‌عنوان مقابله ای برای ترند معروف دیگری در این شبکه اجتماعی یعنی «آن دختر» استفاده می‌شود. ترندی که افراد را به سمت بهترین نسخه از خودتان بودن اجبار می کند، یعنی صبح زود بیدار شدن برای ورزش، انجام روتین‌های دقیق مراقبت از پوست و نوشیدن اسموتی‌های سبز ارگانیک که برای سلامت مفید است؛ و البته اینکه در پایان، همه این کارها را برای مخاطبان به اشتراک بگذارید!

آکسفورد می گوید که استفاده از عبارت حالت گابلین در نیمه اول سال ۲۰۲۲ افزایش یافته، زمانی که محدودیت های کووید در بسیاری از کشورها کاهش یافت؛ جایی که به نظر می رسد غالب افرادی که ایده بازگشت به زندگی عادی را رد می کنند، در مقابل استانداردهای زیبایی شناختی دست نیافتنی و سبک زندگی غیر واقعی که در رسانه های اجتماعی به نمایش گذاشته می شوند، شورش کرده اند. بن زیمر، زبان‌شناس و فعال فرهنگی هم در این رابطه می گوید: حالت گابلین واقعاً با زمانه کنونی ما صحبت می‌کند، و مطمئناً بهترین عبارت بیان کننده سال ۲۰۲۲ است. مردم به هنجارهای اجتماعی به شیوه های جدیدی نگاه می کنند و این به آن ها اجازه می دهد هنجارهای اجتماعی را کنار بگذارند و از هنجارهای جدید استقبال کننند.

لازم به ذکر است که کلمه سال گذشته یعنی ۲۰۲۱ کلمه «وَکس» (vax) انتخاب شد که شکل دیگری از بیان کلمه واکسن بود، در ۲۰۱۹ «اقلیم اضطراری» و یکی از معروفترین آن در سال ۲۰۱۳ رقم خورد جایی که کلمه سِلفی به عنوان کلمه سال انتخاب شد که اکنون در اوج محبوبیت است.

امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.