حسینی دبیر صندوق های قرض الحسنه کشور در گفت وگو با قدس آنلاین گفت: بسیاری از جوانان امکان معرفی سه ضامن برای دریافت وام ۱۵۰میلیونی ازدواج را ندارند.

مشکلات دریافت وام ازدواج چیست؟/ راهکارهایی برای تسهیل دریافت وام

وی افزود: وام ازدواج بین ۱۰۰ تا ۱۵۰میلیون تومان در نظر گرفته شده است اما سوال اینجاست آیا این وام ها به جامعه هدف می رسد؟ و در واقع آیا همه کسانی که شرایط دریافت وام ازدواج دارند امکان معرفی سه نفر ضامن را دارند؟
حسینی ادامه داد: جامعه هدف قشری است که بدون وام ازدواج امکان ادامه زندگی برایش دشوار است و تقریبا ۳۰درصد جامعه، نیاز به این وام دارند.
این فعال اجتماعی گفت: وام اشتغال، ودیعه مسکن و فرزندآوری نیز از این مشکلات مستثنا نیستند و در واقع وام به جامعه هدف نمی رسد چراکه فرد نمی تواند به تعداد کافی ضامن معرفی کند.
حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره راهکارهای پیشنهادی برای سهولت دریافت وام ازدواج گفت: در کشور ما بیش از ۳هزار شعبه صندوق قرض الحسنه وجود دارد. یکی از راه های رفع موانع این است که وام ها به صندوق های قرض الحسنه سپرده شود و اعتبارات از طریق استانداری ها در اختیار صندوق ها قرار گیرد، ضمانت لازم نیز از جمله سپرده بانکی و ضمانت نامه بانکی می تواند از همان صندوقی که پول و اعتبار در اختیارش قرار گرفته دریافت شود.
وی افزود: یکی دیگر از راهکارها، پرداخت وام به صورت متمرکز از طریق سامانه های بانک مرکزی است. چنانچه سند ازدواجی ثبت شد بانک مرکزی محل اعتباری برای فرد وام گیرنده در نظر بگیرد. از طرفی خانواده فرد وام گیرنده، اعم از خواهر، برادر، والدین و ... ضمانت خود را در سامانه ثبت تا شبکه ضامن به وجود آید و در صورتی که قسطی معوق شد از حساب ضامن ها اعم از حساب یارانه، حقوق یا ... کسر شود.
دبیر صندوق های قرض الحسنه کشور (قرارگاه بقیه الله) تصریح کرد: طرح موبایل مانی مدل موفقی است که در کشورهای پیشرفته انجام می گیرد به این صورت که روی موبایل افراد مبلغی به عنوان قرض الحسنه شارژ شده که با آن خرید می کنند و در مدت تعیین شده مبلغ مورد نظر برگردانده می شود. در کشور ما نیز می تواند این طرح اجرایی شود تا نیازی به تشکیل پرونده و زمانبر بودن کار فیزیکی نباشد.
حسینی گفت: از سویی جوانان به ازدواج تشویق و از طرفی تأکید به فرزندآوری می شود اما جوانی که در ابتدای ازدواج با چند صد میلیون قرض زندگی مشترک را آغاز کرده فکر فرزندآوری به ذهنش خطور نمی کند.
این فعال اجتماعی ادامه داد: در حال حاضر مادامی که سه نفر ضامن به بانک معرفی نشوند، مبلغ کل وام بلوکه می شود. یکی دیگر از راهکارها، تبدیل وام کلان به وام های خرد است به این صورت که به میزان اعتبار هر یک ضامنی که به بانک معرفی می شود، مبلغی از کل وام آزاد وپرداخت شود و به همین ترتیب، پرداخت باقیمانده وام با ارائه ضامن های بعدی بصورت پلکانی انجام گیرد.
حسینی بعنوان آخرین راهکار نیز گفت: در اختیار قرار دادن وام قرض الحسنه به کارخانه ها می تواند سرمایه در گردش را به جامعه هدف برساند چراکه هم به تولید کمک کرده و هم به جوانان تا در ابتدای زندگی مشترک نگران قسط و قرض نباشند و از سوی کارخانه دار کالای ایرانی با تخفیف دریافت کنند.
وی با گلایه از ساختار بانک مرکزی در برخی دستورالعمل ها گفت: متأسفانه طبق دستورالعمل های بانک مرکزی، صندوق های قرض الحسنه حق تبلیغات، برخورداری از شبکه شتاب، موبایل بانک، اینترنت بانک و ... ندارند.
دبیر صندوق های قرض الحسنه کشور تأکید کرد: سنت قرض الحسنه سنتی است که در قرآن توصیه شده و سنت تسهیل است و نگاهش صدها برابر بهتر از صدقه دادن است. چنانچه این سنت حسنه به درستی اجرا شود بسیاری از مشکلات این چنینی در مسیر دریافت وام های ازدواج، اشتغال، فرزندآوری و ... حل خواهد شد.
خبرنگار: عفت زارع

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفی پورساعی ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    0 0
    من ۲۶ آذر ۱۴۰۱ برای دریافت وام ازدواج ثبت نام کردم امروز که ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ هست هنوز نوبتم نشده و فک کنم با این روند نولت دهی ۱ سال دیگه طول بکشه. این چه وضعیه آخه . بانکا فرار میکنن از پرداختش هیچ نظارتی هم نیستش