مشاوره قبل از طلاق، برای بررسی مشکل و تحلیل ناسازگاری زوجین، مشروط بر اینکه قابل حل باشند، بسیاری ضروری است. طلاق آخرین راه است، نه اولین راه و خیلی از افرادی که سراغ طلاق می روند؛ افرادی هستند که این موارد قابل حل را بررسی نکرده اند.

 آذریان: با مشاوره قبل از طلاق، خیلی از زوجین به زندگی بر می گردند

به گزارش قدس آنلاین، طبیعتا هیچ کس در ابتدای ازدواج، فکر طلاق هم به سراغش نمی آید؛ اما متاسفانه طلاق دامی است که اکثر ازدواج های بدون شناخت، ممکن است دیر یا زود گرفتار آن شوند. طلاق، آخرین راه است اما متاسفانه اولین راه حلی است که زوج هایی که دچار تعارض شده اند؛ به ذهنشان می رسد. راه حل دیگری هم وجود دارد که در آن شرایط پرتنش که زوجین فکر می کنند دیگر به انتهای خط رسیده اند، دستشان را می گیرد و شیرینی روز های نخست آشنایی را در دلشان زنده می کند و دوباره رابطه را البته این بار به شکل درست و اصولی، بنا می کند. این راه حل، مراجعه به مشاوره ی قبل از طلاق است.

به همین بهانه با دکتر رضا آذریان،روانشناس و مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی، گفت و گو کردیم. آذریان در خصوص مشاوره قبل از طلاق گفت: دلایل بسیاری از طلاق هایی که شاهدش هستیم، در یکی از این سه حوزه نهفته است: اولین حوزه مشکلات فردی است؛ مانند اختلالات افسردگی، اضطراب و یا باور های غلط یکی از زوجین یا هردوی آن ها که می تواند دلیل ناسازگاری آن ها باشد؛ دومین حوزه، عدم تناسب است و سومین حوزه، خلا اموزش های مهارتی است؛ یعنی زوجین مهات های لازم برای زندگی مشترک را ندارند و نمی توانند ارتباط موثری باهم برقرار کنند.

آذریان در ادامه گفت: درصد مهمی از طلاق ها در این حوزه قرار می گیرد؛ اما این ها مواردی هستند که می توانند تغییر کنند! یعنی ما اگر مشاوره هایی قبل از طلاق داشته باشیم؛ می توانیم این موارد مشکل ساز را بررسی و رفع کنیم و درنتیجه، خیلی وقت ها زوجین به زندگی برمی گردند و از طلاق منصرف می شوند.

آذریان در خصوص ضرورت مشاوره قبل از طلاق گفت: مشاوره قبل از طلاق، برای بررسی مشکل و تحلیل ناسازگاری زوجین، مشروط بر اینکه قابل حل باشند، بسیاری ضروری است. طلاق آخرین راه است، نه اولین راه و خیلی از افرادی که سراغ طلاق می روند؛ افرادی هستند که این موارد قابل حل را بررسی نکرده اند.

آذریان در خصوص اثربخشی مشاوره های قبل از طلاق که از سمت دادگاه ها برگزار می شوند؛ گفت: دراینکه مشاوره ها تاثیر مثبتی دارند، هیچ شکی وجود ندارد؛ اما فرایندی که در مشاوره های سازمانی و غیرسازمانی طی می شود بعضا متفاوت است . در بحث مشاوره سازمانی، ظاهر قضیه نشان می دهد که اگر اجرای درستی داشته باشند؛ قطعا می توانند مفید و اثر بخش باشند.

آذریان درباره روندی که در مشاوره پیش از طلاق انجام می گیرد، گفت: در موارد غیرسازمانی، معمولا ابتدا طرح موضوع اتفاق می افتد و مسئله اصلی، مشخص و تعریف می شود. باید ابتدا بفهمیم که مشکل اصلی کجاست؟ آیا این مشکلات، به مشکلات فردی بر می گردد یا ریشه در عدم تناسب و یا ارتباط نامناسب دارد؟ بعد از مشخص شدن این مرحله، طرح درمان مشخص می شود که به رویکرد روان شناس بستگی دارد. بعد از توافق اولیه با مراجعین، این مسیر طی می شود و اگر لازم باشد؛ تست های روانشناسی هم گرفته می شود.

آذریان در خصوص زنگ خطر های زندگی مشترک گفت: یکی از مهم ترین نشانه ها، زمانی است که زن و شوهر از رابطه احساس خستگی می کنند. این خستگی می تواند جنبه عاطفی یا غیرعاطفی داشته باشد.

وی در ادامه گفت: همچنین یکی از نشانه های عملیاتی، این است که زوجین نمی توانند باهم حرف بزنند و می گویند: همسرم حرف من را نمی فهمد و توجهی در این گفت و گو ها به من ندارد؛ البته نشانه های دیگری هم وجود دارد که با بررسی آن رابطه، مشخص می شود.

آذریان در خصوص مهم ترین روش های پیشگیری از طلاق گفت: یکی از نکاتی که لازم است به آن توجه شود؛ مشاوره های قبل از ازدواج است . اگر جامعه ما به سمتی برود که به مشاوره های ازدواج، بهای بیشتری داده شود و جنبه تناسب زوجین قبل از ازدواج بررسی شود، از ورود خیلی از مشکلات به خانواده جلوگیری می شود.

وی افزود: نکته دوم، آموزش زوجین در ماه های اولیه عقد است؛ در واقع آموزش هایی که برای ایفای نقش های زوجین باید گذرانده شوند؛ مثلا اینکه چطور باهم حرف بزنند و یا چطور باید به همدیگر گوش دهند. این آموزش ها می تواند در جهت گیری خانواده ها به سمت طلاق و جلوگیری از این فرایند موثر باشد.

آذریان در خصوص بستر های فرا گرفتن این آموزش ها گفت: بهترین بستر،شرکت در کارگاه های آموزشی است و همچنین پادکست، جلسات مشاوره و مطالعه می تواند اثرگذار باشد.

آذریان درباره اثر بخشی سیستم آموزشی دانشگاه ها در خصوص سواد ازدواج گفت: چیزی که ما شاهدش هستیم، غفلت سیستم آموزشی از این آموزش ها است. این آموزش ها ممکن است نامش در سیستم آموزشی آمده باشد؛ اما اجرای درستی نداشته است. اگر در سیستم آموزشی، به این نوع آموزش ها، پرداخت درستی صورت می گرفت؛ ما شاهد افزایش طلاق در جامعه نبودیم.

خبرنگار : فاطمه سادات حمدی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.