مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی ضمن خبر دادن از گشت‌های مشترک دستگاه‌های متولی با محوریت تعزیرات حکومتی برای نظارت بر بازار شب یلدا در استان، هشدار داد: چنانچه در این ایام پرونده‌ای برای متخلفی تنظیم شود، به هیچ عنوان مماشاتی در کار نخواهد بود؛ چرا که خواسته مردم هم برخورد قاطع با سودجویان است.

نقره‌داغ متخلفان بازار شب یلدا

به گزارش قدس خراسان آنلاین، روز گذشته در روزنامه قدس، گزارشی با عنوان «قیمت‌های داغ و بازار سرد یلدایی» منتشر و از نگرانی خانواده‌ها در مواجهه با گرانی بازار و... گفته شد.

در یکی از این موارد، خانم ۷۲ ساله بازنشسته مشهدی که به قول خودش امسال زودتر به فکر فراهم کردن مقدمات شب یلدا افتاده و با دیدن قیمت‌ها ابراز ناراحتی کرده، گفت: من یک معلم بازنشسته‌ام و بزرگ فامیل. هر سال در شب یلدا میزبان ۶۰-۵۰ میهمان هستم که به دیدنم می‌آیند. خواستم امسال کمی زودتر برای تهیه میوه و آجیل شب یلدا اقدام کنم تا به گرانی‌های روزهای نزدیک به شب یلدا برنخورم؛ ولی انگار دیر کرده‌ام. من یک حقوق ناچیز دارم و نمی‌دانم امسال هم می‌توانم با وجود گرانی‌ها میزبان بچه‌ها و فامیلم باشم یا نه. شبی که برای دورهمی، خنده و صله رحم از آن یاد می‌شود و یکی از خاطره‌انگیزترین شب‌های سال است، حالا به دغدغه بزرگ‌ترها برای چگونه برگزار شدنش تبدیل شده است.

این تنها یک نمونه از درددل مردم با رسانه بود. از همین رو به سراغ مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی رفتیم که اگر بخواهیم منصفانه در مورد او نظر بدهیم، می‌توان عنوان «مدیر پای کار مشکلات مردم» را به ایشان داد.

پس از مطرح کردن موضوعات و نگرانی‌ها، سید مرتضی مدنی فدکی بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی ماه آذر که مقارن است با روزهایی که مردم خریدهای شب یلدایی دارند، تعزیرات حکومتی استان هم برای کنترل و نظارت بر بازار، تدابیری از پیش اندیشیده است.

وی ادامه داد: یکی از این موارد، آغاز طرح ویژه نظارت بر بازار شب یلداست. طرحی که محوریت آن با تعزیرات حکومتی استان خراسان رضوی است و با همراهی سازمان صمت، اتاق اصناف و ...در مرحله اجرا قرار دارد.

تا امروز هم چندین مرحله گشت نظارتی انجام شده و بازارهای هدف مانند میوه‌فروشی‌ها، آجیل‌فروشی‌ها، شیرینی‌فروشی‌ها و... مورد پایش سرزده کارشناسان قرار گرفته‌اند.

رسیدگی خارج از نوبت به پرونده متخلفان

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی ادامه داد: در این گشت‌ها که رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی هم حضور دارد، به محض اینکه با تخلف‌های گران‌فروشی، کم‌فروشی و دیگر موارد روبه‌رو شوند، فرم تخلف، تنظیم و پرونده همان‌طور که دستور داده شده، خارج از نوبت رسیدگی می‌شود. در این مسیر هم با متخلفان مماشاتی نخواهد شد و آن‌ها به تعبیری نقره‌داغ می‌شوند.

از سوی دیگر به تمامی تیم‌های گشت مشترک طرح نظارت بر بازار شب یلدا تأکید شده در صورتی که یک واحد صنفی اصرار به تخلف چندباره دارد، با هماهنگی رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی اقدام‌هایی از قبیل نصب پرده گران‌فروشی سر در واحد متخلف و پلمب محل در دستور کار قرار بگیرد. در این طرح که از ۲۰ آذر ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد، برای گران‌فروشی در بازار میوه چندین پرونده تشکیل شده که رسیدگی به آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

دست به دست شدن میوه توسط دلالان؛ یک دلیل گرانی

سید مرتضی مدنی فدکی ادامه داد: یکی از مکان‌هایی که نظارت ویژه‌ای بر آن نیاز است و ما هم در این مسیر حرکت کرده‌ایم، بازار عمده‌فروشان میوه در سپاد است. متأسفانه با رصدهایی که به شخصه به صورت نامحسوس و محسوس از این مکان داشتم، مشخص شد دلیل تفاوت قیمت فاحش میوه در این بازار عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، دست به دست شدن میوه در محل بین دلالان است. هر کدام که باری را می‌خرند، همان‌جا روی زمین تکان نخورده، چند درصد روی قیمت به دیگری می‌فروشند.

این اقدام، تخلف است و نباید در محل، بار دست به دست شود. خروجی این می‌شود که برخی میوه‌ها مثل انار و پرتقال در بازار سپاد هنگام ورود یک قیمت دارند و زمان توزیع در سطح شهر، در هر کیلو تا برخی مواقع چند ده هزار تومان گران‌تر فروخته می‌شوند.

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی گفت: از دیگر اقدامات صورت گرفته، بررسی همزمان خرده‌فروشی‌های میوه و میدان بار سپاد بود. در این اقدام، کارشناسان به محض اینکه فاکتوری از یک خرده‌فروش دریافت می‌کنند که قیمت‌های غیرمنطقی روی آن درج شده، به سرعت ماجرا به تیم که همزمان داخل بازار سپاد حضور دارند، منعکس و فاکتورهای فروشنده اصلی هم بررسی می‌شود. با این کار مشخص شده برخی از فاکتورها صوری بوده و تنها برای فرار از قانون صادر شده که با متخلفان برخورد جدی صورت گرفته است. این رویه نیز همچنان ادامه دارد.

بارها گفته شده اتحادیه‌های مربوط هم باید روی اقدامات اعضای خود نظارت داشته باشند و براساس وظیفه قانونی که دارند، برای برطرف کردن تخلف اقدام کنند.

وی در پایان گفت: ما نمی‌گوییم با این نظارت‌ها تخلفات صفر می‌شود؛ اما تلاش ما برای ناامن کردن فضای تخلف است. این امر به کاهش چنین مواردی کمک می‌کند. در این مسیر شهروندان هم می‌توانند موارد مدنظر خود را با شماره تماس ۱۲۴ یا سامانه «Tazirat۱۳۵.ir» در میان بگذارند تا برخورد قاطع و قانونی با عاملان تخلف انجام شود.پس از پایان اجرای این طرح، میزان تشکیل پرونده‌ها و جریمه‌های صورت گرفته نیز اعلام خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.