نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی مدعی شد، صلحی که با فلسطینی‌ها به دنبال آن است مبتنی بر اعطای اختیار به فلسطینی‌ها برای داشتن دولت خودمختار اما بدون حاکمیت است و امنیت نیز در حیطه اختیارات اسرائیل خواهد بود.

فرمول نتانیاهو برای صلح با فلسطینی‌ها

به گزارش قدس آنلاین، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی در مصاحبه با رادیو عمومی ملی آمریکا NPR گفت: «بله، فرمول من بسیار ساده است، تنها صلحی که ماندگار خواهد بود، صلحی است که می‌توانیم از آن دفاع کنیم».

وی افزود: «چیزی که ما می‌توانیم از آن دفاع کنیم، چیزی است که در آن فلسطینی‌ها تمام اختیارات لازم برای اداره خود را داشته باشند، اما نه قدرت‌هایی که جان ما را تهدید می‌کنند، به این معنی که امنیت در هر ترتیبات سیاسی که ما به طور واقع بینانه به آن خواهیم رسید، باید در دست خود اسرائیل باقی بماند»‌.

نتانیاهو ادامه داد: «صراحتاً می‌گویم، زمانی که جو بایدن - دوست ۴۰ ساله - معاون (باراک اوباما)، رئیس جمهور آمریکا بود و در اسرائیل به سر می‌برد به من گفت: (اما عزیز، این حاکمیت کامل نیست) و من گفتم: حق با توست جو، اما این تنها چیزی است که دوام خواهد آورد»‌.

۱۲ دسامبر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده بار دیگر بر پایبندی کشورش به راهکار تشکیل دو کشوری تأکید کرد و گفت: «ما هنوز معتقدیم که راهکار تشکیل دو کشوری بر اساس خطوط ۱۹۶۷ با مبادلات توافق شده همچنان بهترین راه برای دستیابی به هدفمان است اینکه اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در صلح و امنیت در کنار هم زندگی کنند».

از آوریل ۲۰۱۴، مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل در نتیجه امتناع تل‌آویو از توقف فعالیت‌های شهرک‌سازی، آزادی زندانیان قدیمی، انکار اصل راهکار تشکیل دو کشوری متوقف شده است.

از سوی دیگر، نتانیاهو از اعطای اختیارات گسترده به ایتامار بن گویر، رهبر حزب راست افراطی «قدرت یهود»، ایتامار بن گویر، از طریق اعطای وزارت امنیت "ملی" به وی در دولت آینده دفاع کرد و گفت، صلاحیت او در دیوان عالی کشور تایید شده است و او بسیاری از نظرات خود را از آن زمان تغییر داده است‌.

نتانیاهو احتمال داد که مواضع بن گویر هنگام تصدی پستش در وزارت امنیت تغییر کند و گفت: من فکر می کنم یکی از چیزهایی که ما شاهد آن بوده‌ایم، تحلیل امنیت داخلی در اسرائیل است. این یک مساله بزرگ است. باید بگویم که حزب او (بن گویر) بر این اساس انتخابات را برگزار کرد. می‌خواهم به بن گویر فرصت دهم، فکر می‌کنم می‌توانم امنیت را برای اعراب و یهودیان و شهروندان به طور یکسان برقرار کنم. این وعده انتخاباتی او بود، ما یک ائتلاف داریم و من به او گفتم شما فرصت خواهید داشت. شما ابزار را دریافت خواهید کرد. بهتر است کار را انجام بدهی.

وی در پاسخ به این سوال که آیا منظورش این است که شهروندان فلسطینی ساکن اراضی اشغالی باید به مردی که گفته است اعراب باید اخراج شوند، اعتماد کنند، گفت: نه، فکر نمی‌کنم کسی بر اساس وعده‌هایش به کسی اعتماد کند و اتفاقاً بن گویر اکنون این را نمی‌گوید.

از سوی دیگر، کنست روز جمعه پیش نویس قانون بحث برانگیزی را تصویب کرد که اجازه می‌دهد تشکیل دولت جدید به ریاست نتانیاهو تسریع شود.

کنست با اکثریت ۶۳ رای موافق پیش نویس قانونی رای تصویب کرد که اجازه می دهد قانون اساسی دولت یا آنچه که به "قانون درعی" معروف شده است، اصلاح شود.

این پیش نویس قانون به این دلیل درعی نامیده می‌شود که به آریه درعی، رهبر حزب راست مذهبی «شاس» اجازه می دهد تا علیرغم محکومیتش به جرم فرار مالیاتی، در دولت جدید سبد وزارتی را در اختیار بگیرد.

پیش نویس قانون مذکور شامل بند دیگری است که به دو وزیر اجازه می دهد همزمان یک وزارتخانه را بر عهده بگیرند. این بند به این دلیل اضافه شده است که امکان دهد وزارت دفاع همزمان در اختیار بتسلئیل اسموتریتچ، رهبر حزب صهیونیسم دینی و یک فرد دیگر از حزب لیکود باشد.

این پیش نویس پس از دو بار بررسی در کنست به قانون قابل اجرا تبدیل خواهد شد.

همچنین قرار است کنست یک پیش نویس قانون دیگری را به رای بگذارد که طبق آن پلیس، انتخاب بازرس کل پلیس و توسعه قابلیت پلیس زیر نظر دولت قرار می‌گیرد و دولت در همه موارد مربوط به دستگاه پلیس باید همسو با سیاست و اصولی که وزیر امنیت ملی تعیین می‌کند، حرکت کند.

احزاب شریک نتانیاهو پیش از ارائه دولت وی به پارلمان برای کسب رای اعتماد، تصویب این قوانین را در کنست شرط کرده بودند.

نتانیاهو پس از تشکیل ائتلاف با احزاب راستگرای دینی تندرو که در سطح داخلی و بین‌المللی محکوم شد تنها تا ۲۱ دسامبر فرصت دارد دولت جدید را تشکیل دهد.

فلسطینی‌ها بر این باورند که ائتلاف دولتی جدید اسرائیل بیشتر افراطی است و نسبت به سرزمین‌های فلسطینی حریص‌تر است‌.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.