وزارت مهاجرت طالبان در نشست راهبردی "هماهنگی میان مرکز و ولایت‌ها" از تمامی کشورهای جهان خواست از زندانی کردن مهاجران افغانستان دست بکشند.

جلوگیری از اخراج پناهجویان افغان، خواست طالبان از جامعه جهانی

به گزارش قدس آنلاین، «خلیل الرحمن حقانی» سرپرست وزارت مهاجرت افغانستان خاطرنشان کرد کشورهای جهان نباید مهاجران افغانستان را به شکل اجباری اخراج کنند.

این مقام طالبان بر رعایت حقوق مهاجران افغانستان تاکید کرده است.

حقانی در نشست راهبردی "هماهنگی میان مرکز و ولایت‌ها" گفت: «ما خواستار رفتار خوب با مردم افغانستان و آزاد کردن آنها هستیم.»

همزمان شماری از مهاجران افغانستان گفتند با چالش‌های زیادی در ایران، پاکستان و ترکیه روبه‌رو شدند.

«ظاهر چراغ » مهاجر افغان در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «از حاکمان افغانستان می‌خواهم که در کشورهایی که مهاجرین افغان ما در وضعیت بد قرار دارند، از طریق راه‌های دیپلماتیک، این مشکلات را حل کنند.»

بیشترین مهاجران افغانستان در ایران و پاکستان بسر می‌برند.

سفارت افغانستان در پاکستان گفته است هزار و پانصد مهاجر افغانستان در زندان‌های پاکستان زندانی هستند که شامل کودکان و زنان نیز می شوند.

به رغم موج روز افزون تحریم های ظالمانه علیه ایران و سکوت مجامع بین المللی در برابر این ظلم آشکار، جمهوری اسلامی و ملت ایران همچون سالها و دهه های گذشته، به رسم انسان دوستی و حسن همسایگی، در فهرست کشورهایی است که بیشترین پناهجو را در خود جای داده و بلکه در صدر فهرست کشورهای میزبان است.

بنا به این گزارش، با افزایش موج پناهجویان افغان به سمت ایران بعد از سقوط دولت سابق افغانستان در بیش از یک سال پیش، حالا آمار غیر رسمی حکایت از حضور حدود پنج میلیون نفر تبعه افغانستان در ایران حکایت دارد. حتی برخی گزارش ها رقم های بیشتری را اعلام کرده اند. بنا به شرایط خاص افغانستان و نیز شرایط مرزهای طولانی میان دو کشور، هیچ گاه آمار رسمی دقیق از تعداد پناهجویان افغان در ایران وجود نداشته است و آماری که کمیسیاریای پناهجویان سازمان ملل در این خصوص ارائه می دهد، صرفا محدود به آن دسته افرادی است که به عنوان پناهجویان ثبت شده در ایران زندگی می کنند و این درحالی است تعداد کسانی که نام شان در فهرست های بین المللی ثبت نشده، به مراتب بیشتر است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.