صندوق منابع ملی نروژ اعلام کرد، قصد دارد سرمایه‌گذاری‌هایش را در اراضی اشغالی متوقف کند تا اسلو در حمایت مالی از شهرک‌سازی در مناطق اشغالی نقش نداشته باشد.

نروژ سرمایه‌گذاری‌هایش را در اراضی اشغالی متوقف می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه هاآرتص نوشت: صندوق منابع ملی نروژ در سال ۲۰۲۰ در ۸۱ شرکت اسرائیلی حدود ۱.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد که معادل یک سوم مجموع سرمایه‌گذاری‌هایش در خاورمیانه است. این صندوق از چند ماه پیش تحقیقاتی را آغاز کرده تا اطمینان یابد بانک‌های اسرائیلی سرمایه‌گذاری‌های نروژ را به شرکت‌هایی که روابطی با شهرک‌ها دارند، منتقل نمی‌کنند. به دلیل نگرانی‌ها درباره احتمال لغو سرمایه‌گذاری‌های نهادها و شرکت‌های دیگر در اراضی اشغالی دولت اسرائیل ترجیح داده این اطلاعات را منتشر نکند.

اسلو نمی‌خواهد سرمایه‌گذاری‌هایش در حمایت مالی از شهرک‌ها در مناطق اشغالی نقش داشته باشد.

هاآرتص به نقل از مسئولان اسرائیلی نوشت: این اقدام از طریق قطعنامه سال ۲۰۲۰ سازمان ملل صورت می‌گیرد که براساس آن لیست سیاه ۱۱۲ شرکت جهانی که با شهرک سازی ارتباط دارند، تشکیل شد.

پیش از این گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در اراضی فلسطین اشغالی خواهان نسخه جدیدی از لیست سیاه شد.

سال ۲۰۱۴ نیز نروژ اعلام کرد که صندوق بازنشستگی دولتی در دو شرکت که در ساخت شهرک‌ها در کرانه باختری نقش دارند، سرمایه‌گذاری نمی‌کند چراکه ساخت شهرک‌ها در قدس نقض خطرناک حقوق بشر در یک منطقه جنگی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.