عضو کمیته ملی کرونا در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: اصل پیشگیری از کرونا، همچنان استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شستن دستهاست.

مینو محرز: بازگشت مجدد کرونا را جدی بگیریم/ سویه های جدید اومیکرون در راه است

دکتر مینو محرز هشدار داد: اکنون موج جدید سویه های اومیکرون که در چین وجود دارد و از آن جا به کشورهای مختلف دنیا سرایت کرده در ایام تعطیلات کریسمس، مراسم و سفرهایی که به همین مناسبت به کشور چین انجام می گیرد، در صورت عدم رعایت اصول پیشگیری، اتفاق سه سال پیش در کشورمان را رقم خواهد زد. چراکه در حال حاضر با پیدایش سویه های جدید این بیماری از چین به اروپا و آمریکا رفته و در ژاپن نیز افراد زیادی را مبتلا کرده و البته در این میان استرالیا از مرحله پیک کرونا گذر کرده است.

عضوکمیته ملی کرونا درباره علائم سویه های جدید گفت: در واقع علائم سویه های جدید، شبیه علائم قبلی است با این تفاوت که قدرت سرایت بیشتری دارد.

وی تأکید کرد: با توجه به این که حدود دو یا سه سویه جدید به تازگی در چین پیدا شده، افرادی که تاکنون ۴ دوز واکسن کرونا تزریق کرده اند جای نگرانی ندارند هرچند که درباره ابتلا به کرونا باید گفت هیچ یک از واکسن ها تأثیر چندانی بر ابتلا ندارند اما در کاهش میزان مرگ و میر بسیار مؤثرند. بنابراین تزریق واکسن و رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان توصیه مؤکد مسئولان وزارت بهداشت است.

مینو محرز: بازگشت مجدد کرونا را جدی بگیریم/ سویه های جدید اومیکرون در راه است

دکتر محرز افزود: در ابتدای ورود ویروس کرونا به کشور که از شهر قم شروع شد همه بر این باور بودند که این بیماری آنفلوآنزاست اما پس از مدتی که امکانات آزمایش داده شد مشخص شد که کووید بوده و گزارشی هم که از معاونت بهداشتی قم ارائه شد ثابت کرد که این بیماری با بازگشت تعداد زیادی چینی ساکن قم که به وطن خود سفر کرده بودند و نیز آمد و رفت دانشجویان ایرانی مقیم چین شیوع پیدا کرده است.

وی درباره حضوری بودن مدارس گفت: هرچند که ماسک زدن بچه ها برایشان دشوار است اما اولیای مدارس باید ماسک زدن دانش آموزان را جدی بگیرند و با وجود اینکه در فصل سرما نمی توان درب و پنجره کلاس را کاملا باز گذاشت اما مهم این است که راهی برای ورود هوای آزاد به کلاس در نظر بگیرند.

دکتر محرز یکی دیگر از راه های شیوع مجدد کرونا را کنترل مسافران خارجی دانست و گفت: بسیار ضروری است که در فرودگاه های کشور کنترل بیشتری بر ورود مسافران خارجی صورت گیرد.

عضو کمیته ملی کرونا بیان کرد: گروه های حساس طبق تقسیم بندی گذشته افراد بسیار چاق، دیابتی ها، کسانی که شیمی درمانی می شوند، افراد بالای ۷۰سال سن و در واقع همه افرادی که دارای بیماری زمینه ای هستند را شامل می شود که می توانند انواع واکسن های موجود در کشور را تزریق کنند هرچند تاکنون واکسن صد درصد مؤثر بر اومیکرون موجود نیست اما راه اصلی پیشگیری از انواع ویروسها از جمله آنفلوآنزا و حتی آلودگی هوا، استفاده از ماسک است که متأسفانه اکنون رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه کمرنگ شده است.

مینو محرز: بازگشت مجدد کرونا را جدی بگیریم/ سویه های جدید اومیکرون در راه است

وی یادآور شد: حدود سه سال قبل کووید از ووهان به ایران آمد و متأسفانه به دلیل عدم شناخت درباره این بیماری افراد زیادی جان خود را از دست دادند. اما اکنون با آشنایی بیشتر نسبت به این بیماری و سویه های جدیدش، امکان تشخیص با تست های موجود وجود دارد که می توان به راحتی بیماری را تشخیص داد.

عضو کمیته ملی کرونا گفت: رعایت پروتکل ها را جدی بگیریم چراکه اصلی ترین و مؤثرترین راه پیشگیری از بیماری کرونا همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله شستن دستها، رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک است.

خبرنگار: عفت زارع

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.