۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 838155

از زمان اختراع چرخ، ما انسان‌ها به دنبال راه‌هایی برای سفر در سریع‌ترین زمان ممکن از نقطه ای به نقطه دیگر بوده ایم. با ظهور سفرهای فضایی شگفتی‌های مهندسی زیادی را در فرآیند سرعت ایجاد کرده ایم.

نگاهی به سریع‌ترین‌ها در جهان

به گزارش قدس آنلاین، از زمان اختراع چرخ، ما انسان‌ها به دنبال راه‌هایی برای سفر در سریع‌ترین زمان ممکن از نقطه ای به نقطه دیگر بوده ایم. با ظهور سفرهای فضایی شگفتی‌های مهندسی زیادی را در فرآیند سرعت ایجاد کرده ایم.

با این حال، هنوز سرعت‌های خاصی وجود دارد که رسیدن به آن‌ها برای ما ممکن نیست (هنوز). از گونه‌هایی در جهان طبیعت صحبت می‌کنیم که می‌توانند به معنای واقعی کلمه به خاطر سرعت شگفت انگیزشان ما را مبهوت کنند.

در این مطلب ۱۰ مورد از سریع‌ترین چیزهایی که تا کنون وجود داشته است را به ترتیب از کمترین به بیشترین برای شما بیان کردیم. تا پایان این گزارش جذاب با ما همراه باشید:

سریع‌ترین انسان در دویدن

یوسین بولت (جامائیکا) علیرغم اینکه سریعترین انسان تاریخ است، کندترین رکورددار این لیست است. در ۱۶ آگوست ۲۰۰۹، بولت در فینال ۱۰۰ متر مسابقات جهانی دو و میدانی در برلین، آلمان، زمان ۹.۵۸ ثانیه را ثبت کرد.

بولت رکورد خود را برای سریعترین دوی ۱۰۰ متر شکست که دقیقا یک سال قبل در المپیک پکن با زمان ۹.۶۹ ثانیه به آن دست یافته بود. دارنده ۸ مدال طلای المپیک همچنین رکوردهای سریع‌ترین دوی ۱۵۰ متر (۱۴.۳۵ ثانیه) و سریع‌ترین دوی ۲۰۰ متر (۱۹.۱۹ ثانیه) را در اختیار دارد.

۱۰ مورد از سریع‌ترین چیزهایی که در جهان وجود دارد

دوی سرعت یوزپلنگ

یوزپلنگ (Acinonyx jubatus) که قادر به دویدن با سرعتی شگفت انگیز است، سریعترین پستاندار روی زمین در فواصل کوتاه به حساب می‌آید. در سال ۱۹۶۵، پروفسور کریگ شارپ از دانشگاه برونل لندن، سرعت دقیق ۶۴.۳ مایل در ساعت (۱۰۳.۴ کیلومتر در ساعت) را برای یک ماده یوزپلنگ بالغ ۳۵ کیلوگرمی (۷۷ پوند) در مسافت ۲۰۱.۲ متر (۶۶۰ فوت) ثبت کرد.

سریعترین حیوان روی زمین در فواصل طولانی، گوزن شاخ چنگالی (Antilocapra americana) است. این حیوانات که شبیه بز کوهی هستند با سرعت ۳۴.۸ مایل در ساعت (۵۶ کیلومتر در ساعت) تا ۴.۱ مایل (۶.۶ کیلومتر) می‌دوند.

سریع‌ترین ترن هوایی

همانطور که به زودی متوجه خواهید شد، سریع‌ترین خودروی جهان فراری نیست. با این حال، سریع‌ترین ترن هوایی جهان از این برند است. این ترن هوایی در ابوظبی، امارات متحده عربی واقع شده است که می‌تواند در ۴.۹ ثانیه به سرعت ۱۴۹.۱ مایل در ساعت (۲۴۰ کیلومتر بر ساعت) و ۵۲ متر به سمت بالا برسد. شکل ترن هوایی از مسیر نمادین مونزا در ایتالیا الهام گرفته شده است.

سریع‌ترین ماشین

سریعترین خودرو یا سریعترین رکورد سرعت زمینی ۷۶۳ مایل در ساعت (۱۲۲۷.۹ کیلومتر در ساعت) یا ۱.۰۲۰ ماخ است که توسط اندی گرین (بریتانیا) در Thrust SSC به دست آمد که اولین خودرویی بود که دیوار صوتی را شکست. سرعت مافوق صوت بیش از یک مایل در صحرای بلک راک، نوادا، ایالات متحده، در ۱۵ اکتبر ۱۹۹۷ اندازه گیری شد.

سریع‌ترین انسان در سقوط آزاد

در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۲، فلیکس بامگارتنر (اتریش) با شکستن رکورد سریع‌ترین سرعت در سقوط آزاد، از فضا به تالار مشاهیر رکوردهای جهانی گینس پرید. او با سرعت ۸۴۳.۶ مایل در ساعت (۱۳۵۷.۶ کیلومتر در ساعت) در طی این ماموریت مرگبار به زمین رسید.

بامگارتنر پس از یک چرخش شدید اولیه، کنترل سقوط آزاد را به دست گرفت و با موفقیت چتر نجات خود را باز کرد و به سلامت فرود آمد و هشت رکورد جهانی را در این فرآیند شکست. بامگارتنر علاوه بر شکستن رکورد ۵۲ ساله سرهنگ جوزف کیتینگر برای بالاترین پرش با چتر نجات - که اکنون در اختیار آلن یوستیس در ارتفاع ۴۱۴۲۲ متری (۱۳۵۸۹۸ فوت) است - اولین انسانی بود که دیوار صوتی را در سقوط آزاد شکست.

۱۰ مورد از سریع‌ترین چیزهایی که در جهان وجود دارد

سریع‌ترین هواپیما

X-۱۵A-۲ آزمایشی پس از رسیدن به سرعت ۴۵۲۰ مایل در ساعت (۷۲۷۴ کیلومتر در ساعت) یا ۶.۷ ماخ در ارتفاع ۳۱۱۲۰ متری (۱۰۲۱۰۰ فوت) به سریع‌ترین هواپیمای مجهز به موشک تبدیل شد. X-۱۵A-۲ که در هوا از زیر یک هواپیمای بمب افکن B-۵۲ پرتاب شد، توسط خلبان USAF سرگرد ویلیام "پیت" نایت در ۳ اکتبر ۱۹۶۷ بر فراز کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا به پرواز درآمد.

سریع‌ترین انسان‌ها

جلوتر از یوسین بولت، فلیکس بامگارتنر و سرگرد نایت خدمه آپولو ۱۰ هستند که رکورد سریع‌ترین سرعت به دست آمده توسط انسان را دارند. سرهنگ توماس پتن استافورد، سرهنگ یوجین اندرو سرنان و سی‌دی‌آر جان واتس یانگ در ماژول فرماندهی آپولو ۱۰ در پرواز برگشت از روی زمین در ۲۶ می ۱۹۶۹ به سرعت ۲۴۷۹۰ مایل در ساعت (۳۹۸۹۷ کیلومتر در ساعت) دست یافتند.

۱۰ مورد از سریع‌ترین چیزهایی که در جهان وجود دارد

سریع‌ترین سیاره

در یک دنیای واقعی با رکورد جهانی، عطارد، سریع‌ترین سیاره منظومه شمسی است. این سیاره با سرعت متوسط ۱۰۷۰۲۹ مایل در ساعت (۱۷۲۲۴۸ کیلومتر در ساعت) به دور خورشید می‌چرخد و هر ۸۷ روز و ۲۱ ساعت یک دور را کامل می‌کند.

سرعت مداری عطارد در طول سال تغییر می‌کند. هنگامی که از خورشید دور می‌شود، با سرعت ۸۶۹۲۷ مایل در ساعت (۱۳۹۸۹۶ کیلومتر در ساعت) حرکت می‌کند، اما زمانی که عطارد به عمق چاه گرانشی خورشید کشیده می‌شود، به سرعت ۱۳۱، ۹۳۴ مایل در ساعت (۲۱۲، ۳۲۸ کیلومتر در ساعت) می‌رسد که بیش از ۲۰۰۰ برابر سریعتر از یک یوزپلنگ است.

سریع‌ترین ستاره

ستاره‌ای به نام S۴۷۱۴ سریع‌ترین ستاره‌ای است که در کهکشان مشاهده شده است. به دور سیاهچاله کلان پرجرم Sagittarius A که در مرکز کهکشان ما، کهکشان راه شیری قرار دارد، می‌چرخد. در نزدیکترین نقطه در مدار S۴۷۱۴ به دور Sagittarius A، با سرعت ۵۳,۶۸۶,۴۷۱ مایل در ساعت (۸۶,۴۰۰,۰۰۰ کیلومتر در ساعت) حرکت می‌کند که بیش از ۸ درصد سرعت نور و بیش از ۴۰۰ برابر سریعتر از حداکثر سرعت عطارد است.

سریع‌ترین سرعت ممکن

سریع‌ترین سرعت ممکن، سرعت نور در خلاء است، جایی که سرعت آن ۶۷۰، ۶۱۶، ۶۲۹ مایل در ساعت (۱، ۰۷۹، ۲۵۲، ۸۴۸ کیلومتر در ساعت)، معادل ۱۰، ۳۳۷، ۶۷۰ یوزپلنگ، ۵، ۰۸۲ سیاره عطارد، یا ۱۲.۵ ستاره S۴ است. نور حدود ۱.۳ ثانیه طول می‌کشد تا از ماه به زمین برسد، در حالی که حدود ۸.۳ دقیقه طول می‌کشد تا از خورشید به ما برسد.

بسته به ضریب شکست ماده، هنگام عبور از مواد مختلف، سرعت نور می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، در شیشه، سرعت آن به ۴۴۷,۰۷۷,۷۵۱ مایل در ساعت (۷۱۹,۵۰۱,۸۹۶ کیلومتر در ساعت) یا ۶.۸ میلیون یوزپلنگ کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.