نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: تا وقتی ارز را تابع وابسته‌ای بدانیم، شوک‌های بازار ادامه می‌یابد.

دولت ارز را به تورم وابسته بداند، شوک‌های بازار ادامه می‌یابد

به گزارش قدس آنلاین، محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره جلسه اخیر مجلس با موضوع رسیدگی به اقدامات و سیاست‌های ارزی دولت، اظهار کرد: تحلیل من از جلسه اخیر برای بررسی اقدامات ارزی دولت این است که مشکل حوزه اقتصادی درباره افراد نیست، بلکه موضوع سیاست‌گذاری کلان و اتفاق نظر درباره چگونگی تصمیم گیری هاست.

وی بیان کرد: ما در اقتصاد سه موضوع کلان تحت عنوان «ارز، نرخ بهره و نرخ تورم» داریم. مشکل آنجاست که ابتدا باید رابطه این سه عامل را بدانیم و بشناسیم. سیاست‌گذاران کلان کشور در دولت، بانک مرکزی و مجلس باید با هم تفاهم کنند و به اتفاق نظر برسند که کدام یک از این سه مورد پیشران و کدام یک تابعی از دیگری است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: در حال حاضر سه نگاه وجود دارد، نگاه اول آن است که ارز، تابعی از تورم بوده و به آن وابسته است، برآیند چنین نگاهی آن است که دولت و بانک مرکزی وظیفه‌ای در قبال حفظ ارزش پول ملی و ارزش اسمی دلار ندارند.

وی ادامه داد: نگاه دیگری که در مقابل دیدگاه قبلی قرار دارد این است که اتفاقاً وضعیت ارز بر نرخ تورم تأثیر دارد و شوک‌های بازار ارز موجب جهش تورم می‌شود. این دیدگاه معتقد است که با کنترل قیمت ارز می‌توان تورم را نیز کنترل کرد.

زنگنه اضافه کرد: در کنار این دو دیدگاه نگاه دیگری وجود دارد که معتقد است، «نرخ بهره» پیشران است و بر تورم و ارز تأثیر دارد به طوری که با افزایش نرخ بهره می‌توان قیمت ارز را کاهش داد و تورم را کنترل کرد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اینها بحث‌های جدی در اقتصاد است که باید میان مجلس، دولت و بانک مرکزی بر سر آن تعیین تکلیف صورت بگیرد. اداره کشور مثل دانشگاه نیست که هر کسی نظری داشته باشد و چنین اختلاف نظرهایی پذیرفتنی باشد. این نهادها مسئولیت سیاستگذاری‌های کلان اقتصادی را بر عهده دارند و باید به اتفاق نظر برسند، چراکه در این زمینه نمی‌توان با آزمون و خطا عمل کرد.

وی عنوان کرد: پیشنهاد من این است که بانک مرکزی بانی شود و جلسات جدی و کارشناسی با نمایندگان مجلس، وزارت اقتصاد، اصحاب رسانه و اندیشمندان دانشگاهی تشکیل دهد. تکلیف این اختلاف نظر باید مشخص شود. تا زمانی که راهبرد مشخصی درباره این مسائل اقتصادی وجود نداشته باشد، ما بر سر چه چیز و برای کدام موضوع می‌توانیم بحث و تصمیم گیری کنیم؟

زنگنه خاطرنشان کرد: ۴۰ سال است درباره این بحث اساسی به جمع بندی نرسیده‌ایم؛ اما باید بدانیم تا زمانی که ارز را یک تابع وابسته به تورم بدانیم به طور قطع، شوک‌های بازار ادامه خواهد داشت. نظر وزیر اقتصاد نیز به این دیدگاه نزدیک است، اما به نظر می‌رسد بخشی از تیم اقتصادی دولت با این نگاه همراه نیستند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.