این روزها که محله‌های مسیحی‌نشین تهران حال و هوای کریسمس دارد، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران یکی از آثار ارزشمندش را به نمایش گذاشته‌ است.کتاب«دعاهای روزانه لویی دوازدهم» با قدمت حدود ۴۰۰ سال که در مناسبت‌های خاص توسط پادشاه فرانسه خوانده می‌شد، اکنون در موزه نیاوران در معرض نمایش عموم قرار دارد.

کتاب دعای پادشاه فرانسه را در کاخ نیاوران ببینید

به گزارش قدس آنلاین کتاب «دعاهای روزانه لویی دوازدهم» یکی از نسخ قدیمی و بسیار نفیس گنجینه کتابخانه اختصاصی مجموعه فرهنگی - تاریخی نیاوران است. این کتاب که به لویی دوازدهم، پادشاه قرن شانزدهم فرانسه، تعلق داشت از کاغذ پوستی تهیه شده و شامل ۱۱ نقاشی مینیاتور با عناوین و مضامین مذهبی است. تصاویر این کتاب توسط "ژان کلمب"، مینیاتوریست قرن پانزدهم میلادی و تصویرگر نسخ خطی، به تصویر کشیده شده است.

کتاب دعای پادشاه فرانسه را در کاخ نیاوران ببینید

کتاب دعاهای روزانه، مجموعه دعاهایی برای افراد عادی و پیروان مذهب کاتولیک و پیروان مسیح بود که همانند کتاب دعای روحانیون و کشیشان در ساعات شرعی و مختلف روز و یا در مراسم خاص مثل تدفین خوانده می‌شد. هر خانواده یکی از این کتاب‌های با ارزش و گرانبها را داشت که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شد. این کتاب‌ها تصاویری با نگاره‌های سنتی دارند که مثل محتوای کتاب موضوع تصاویر آنها هم مذهبی است.

این نسخه خطی ارزشمند در قرن ۱۸ میلادی بار دیگر صحافی و روی جلد آن مزین به نوارهای باریک و عطف آن هم مزین به گلی از جنس طلا شد.

اما یکی از جذابیت‌های این کتاب نفیس، نقاشی‌های ارزشمند آن است. میلاد مسیح، بشارت به شبان‌ها، نیایش مغان، معرفی مسیح در معبد، فرار به مصر، تاجگذاری مریم مقدس، عید پنجاهه، مبارزه داوود با جالوت و تشویق ایوب توسط دوستان مضامین تصاویر این کتاب با ارزش هستند.

اگر قصد دارید این اثر ارزشمند را در مجموعه نیاوران ببینید، تا پایان دی‌ماه ۱۴۰۱ فرصت دارید که از ساعت ۸ تا ۱۶ به موزه کتابخانه اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنید.

کتاب دعای پادشاه فرانسه را در کاخ نیاوران ببینید

کتاب دعای پادشاه فرانسه را در کاخ نیاوران ببینید

منبع: برترین ها

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.