رئیس پژوهشگاه غدددرون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بیشترین اضافه وزن در آذربایجان غربی، شرقی و مازندران است، گفت: ابتلا به زیر سویه‌های جدید کرونا در افراد چاق شدیدتر و احتمال مرگ ومیر هم بیشتر است، از اینرو انجام فعالیت‌های بدنی حتی در خانه نیز مهم و ضروریست.

هشدار ویروس کرونا برای افراد دارای اضافه وزن

به گزارش قدس آنلاین، دکتر فریدون عزیزی در یک نشست خبری که در محل پژوهشگاه برگزار شد، افزود: طی ۲ سال و اندی که از شیوع همه گیری کرونا می گذرد، تحقیقات و تجربیات ثابت کرد افرادی که چاق هستند ابتلای بیشتری به ویروس کرونا پیدا می کنند و دوره بیماری در آنها شدیدتر و مرگ و میر هم بیشتر بوده است، برای پیشگیری از این تجربه تلخ با توجه به شیوع مجدد این بیماری لازم است، این افراد مراقبت های بیشتری داشته باشند و حتما فعالیت های بدنی را انجام دهند.

وی اظهار داشت: رسانه ها نیز باید در اطلاع رسانی و آموزش به افراد در مورد رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی، پرهیز از مصرف غذاهای چرب و فرآوری شده و غیره کمک کنند و فعالیت های بدنی نباید متوقف شود.

آذربایجان و مازندران در صدر مبتلایان به چاقی

عزیزی با بیان اینکه همه گیری چاقی نیز در کشور آغاز شده است، ادامه داد: بر اساس آخرین بررسی های کشوری انجام شده، بیشترین اضافه وزن و چاقی در آذربایجان غربی و شرقی و مازندران وجود دارد و مردم این استانها گوشت و روغن بیشتر مصرف می کنند و کمترین اضافه وزن و چاقی مربوط به استان سیستان و بلوچستان و حاشیه خلیج فارس است.

رئیس انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران تصریح کرد: قبل از قرن بیستم چاقی میان مردم دنیا و ایرانیان بسیار نادر بود و بیشتر دچار کمبود دریافت انرژی، سوء تغذیه و کم خونی بودند، با گسترش زندگی صنعتی و شهرشینی به تدریج اضافه وزن و چاقی رایج یافت و اکنون ۲ میلیارد نفر دچار این عارضه هستند.

افزایش ۷۵ درصدی چاقی و اضافه وزن در کشور

به گفته عزیزی، دردهه ۱۳۵۰ چاقی در کشور کمتر از ۲۰ درصد بوده اکنون به حدود ۷۵ درصد افزایش یافته، مسائل ژنتیکی همراه با پدیده های محیطی از جمله سبک زندگی، غذا خوردن، استرس در چاقی موثر است.

وی با بیان اینکه چاقی کودکان موضوع بسیار مهمی است که نباید نادیده گرفته شود، افزود: امروزه کودکان به لحاظ استفاده از وسایل رایانه ای و اینکه مواد غذایی فراوان در اختیار آنها قرار می گیرد، چاق تر شده اند و، سازمان جهانی بهداشت نیز نسبت به آن هشدار داده است، افزایش فشار خون، دیابت، چربی بالا عوارض قلبی و عروقی در بزرگسالی رواج زیادی پیدا می کند.

رئیس پژوهشگاه غدددرون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: از دوران همه گیری کرونا تاکنون کودکان ۲ تا ۴ کیلوگرم چاق تر شده اند و والدین نقش اصلی در آموزش برای پیشگیری از این چاقی دارند.

عزیزی با اشاره به اینکه چاقی در کشور طی نیم قرن گذشته ۳ برابر شده است، گفت: طی ۲۵ سال گذشته اضافه وزن و چاقی در کودکان تهرانی پنج درصد بود، اکنون به ۲۰ درصد افزایش یافته و سلامت آنها در بزرگسالی به خطر می افتد تحقیقات نشان داده، چاقی ارتباط مستقیمی با عوارض قلبی داشته و آن را تشدید می کند.

وی توصیه کرد: لازم است از دوران کودکی آموزش داده شود که کمتر از خودرو استفاده شود همچنین فعالیت بدنی حتی در خانه افزایش یابد و از مصرف غذاهای فرآوری شده، پرکالری و تنقلات خودداری شود.

علی ولی زاده دبیر علمی هشتمین کنگره پیشگیری از چاقی نیز در این نشست گفت: دوسوم جمعیت ما دچار اضافه وزن و چاقی هستند و یک سوم جمعیت مبتلا به چاقی هستند.

وی همچنین تاکید کرد که وضع مالیات بر کالاهای آسیب رسان به سلامت مانند نوشابه ها و تنقلات مضر مهم است.

وی با باین اینکه چاقی یک چالش جهانی است و هیچ کشوری از این بیماری در امان نیست، افزود: چاقی در بین کودکان، نوجوانان و جوانان بروز پیدا کرده است.

ولی زاده به هشتمین کنگره پیشگیری از چاقی اشاره کرد و اظهارداشت: در این کنگره هفت سخنران خارجی از کشورهای آمریکا، اروپا و کانادا حضور دارند و از ۲۸ تا ۳۰ دی ماه در سالن همایشهای دانشگاه شهید بهشتی با حضور متخصصان تغذیه و پزشکان در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.