سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با معرفی برگزیدگان بخش های مختلف، به پایان می‌رسد.

معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشنواره عمار

به گزارش قدس آنلاین،مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره عمار از دقایقی پیش در سالن شماره یک سینما فلسطین آغاز شد تا این رویداد سینمایی به نقطه پایانی برسد.

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، وحید جلیلی قائم مقام رییس سازمان صدا و سیما، مستندسازان و اهالی فرهنگ و هنر در این مراسم حضور دارند.

مراسم با قرائت آیاتی از کلام الله مجید که توسط شهید سید فریدالدین معصومی در زمان حیاتش خوانده شده بود آغاز شد. در این بخش، فیلمی از قرائت قرآن توسط او پخش شد.

معرفی برگزیدگان بخش ویژه «آرمان روح الله»

در ابتدای این مراسم، نوبت به معرفی برگزیدگان بخش «آرمان روح‌الله» رسید. این بخش به یاد شهدای مدافع امنیت، شهیدان آرمان علی وردی و روح الله عجمیان به صورت ویژه در سیزدهمین جشنواره عمار حضور دارد.جایزه بخش ویژه آرمان روح الله به علت نگاه جامع به حادثه تروریستی شاهچراغ به مستند «پاییز حرم» به کارگردانی علی خسروی رسید.

خسروی پس از دریافت جایزه گفت: امیدوارم برای داشتن ایرانی قوی سینمای قوی داشته باشیم و بتوانیم مراحل پیشرفت اقتصادی ایران را شاهد باشیم. لوح افتخار دیگر این بخش نیز به مستند «خوبان عالم» به کارگردانی امید مدهج و حمیدرضا بهوندی داده شد و سومین لوح تقدیر نیز به مستند «برای بیرق» اثری از محمود شهبازی اهدا شد.

شهبازی کارگردان مستند «برای بیرق» بعد از دریافت جایزه خود گفت: جشنواره «عمار» به جای معرفی سلبریتی، سرباز برای وطن اهدا می‌کند. افتخار می‌کنم سربازی برای کشورم هستم.

پس از آن فانوس بخش آرمان روح الله نیز به مستند «نقاب‌دارها» به کارگردانی محسن سلیم رسید.

برگزیده بخش «حافظه ملی»

لوح تقدیر این بخش به «کابوس نیمه‌شب» به کارگردانی علی عارضی رسید.

جایزه ویژه بخش «موزاییک مرگ بر آمریکا»

این جایزه به اثر «سفارت سیاه» به کارگردانی رضوانه فتحی رسید.‌

فتحی پس از دریافت این جایزه گفت: امیدوارم بتوانیم در جهاد تبیین موفق باشیم.‌

تجلیل از جمال سینمای ایران

بعد از ارایه جوایز ویژه بخش "موازییک مرگ بر آمریکا" محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در بخش بزرگاشت جمال شورجه ضمن اشاره به جایگاه ویژه جمال شورجه در سینمای ایران گفت: خوشحالم فرصتی فراهم شد در اختتامیه جشنواره عمار باشم. نمی‌خواستم صحبت کنم و فقط به من گفتند که مراسم بزرگداشت ایشان است. من شاگرد آقای شورجه بودم و زمانی که ایشان کارگردانی می‌کرد، من دستیار دوم او بودم و جدای از فیلم سازی از او درس ایمان، اخلاق و فداکاری یاد گرفتم. در وصف ایشان همین بس که ایشان جمال سینمای انقلاب ایران و سینمای انقلاب است.

وی اضافه کرد: خوشحالم که او همچنان در جریان سینمای ایران حضور دارد و برایش دعا می‌کنیم که دوباره برگردد و فیلم سینمایی خودش را بسازد.

به گفته خزاعی، شورجه الگویی برای جوانانی است که می‌خواهند در عرصه سینمای انقلاب کار کنند. امروز سینمای انقلاب نیاز به تخصص و تعهد شما دارد و اگر قرار است اتفاقی بیفتد، شما جوانان باید ورود کنید.‌

رئیس سازمان سینمایی همچنین در ادامه تاکید کرد باید بگویم که جشنواره عمار در این سال ها هم کارساز و هم جریان ساز بوده است.

هدیه‌ای خاص به جمال سینمای ایران

در ادامه جلسه با حضور جمعی از دوستان جمال شورجه از وی تقدیر شد. همچنین مادر شهیدان خالقی پور نیز هدیه‌ای ارزشمند به وی داد. این هدیه، چفیه شهید رسول خالقی‌پور بود که یکی از تنها یادگاری های این شهید والامقام به شمار می‌رود.

خانواده شهدا دُری گرانبها

جمال شورجه بعد از دریافت هدیه خاصش خطاب به حاضرین این مراسم گفت: السلام علیک یا عماریون؛ سلام بر خانواده معزز شهدا که آمدند و در این جلسه حضور پیدا کردند. از جمیع عماریون تشکر می‌کنم که شجره طیبه ای را غرس کردند که اکنون تبدیل به یک درخت تنومند شده است.

شورجه در ادامه تاکید کرد: خاطرم هست ۵۰ سال پیش یا ۴۵ سال پیش، زمانی که ما دانشجو بودیم خدمت مقام رهبری رسیدیم، ایشان به ما گفت که همیشه سوژه‌ای که انتخاب می‌کنید ارزشمند باشد که هر چه قدر آن را صیقل بدهید باطنش ارزشمند باشد.‌

وی اضافه کرد: بنده هفته ای ۵-۶ فیلم در وزارت ارشاد از شما فیلمسازان عمار میبینم.

شورجه همچنین در ادامه گفت : از مسئولین عمار تشکر میکنم که این نهال را تبدیل به درخت تنومندی کردند. امیدوارم سینمای ایران تبدیل به سینمایی بشود که همه حسرتش زا بخورند. سینمایی که متشرع و با اخلاق است و با استکبار جهانی هم آوردی می‌کند. خدایا آن روز را قبل از فوت من قرار بده تا آن را ببینم.

شورجه یاد و خاطره دو هنرمند درگذشته را گرامی داشت و تصریح کرد: یاد نادر طالب زاده و فرج الله سلحشور را گرامی میدارم؛ نادر طالب زاده بنیان گذار این جشنواره بود. اصالت این جشنواره به مردمی بودنش است.

این سینماگر تاکید کرد: حضرت آقا فرمودند بروید مروارید انتخاب بکنید. مروارید اصالتا و باطنا مروارید است؛ چه شورجه بسازد و چه کس دیگه ای. از شما فیلمسازان خواهش میکنم که دنبال مرواریدهای انقلاب باشید. خانواده‌های شهدا و جانبازان درهای گران سنگی هستند که در جامعه ما دیده نمی‌شوند، اما سینما و فیلم می‌تواند آنها را نمایش بدهد و نام آنان را سر زبان ها بیندازد.

برگزیدگان بخش «نهضت جهانی مستضعفین»

در ادامه برنامه لوح افتخار این بخش به اثر «پاییز پنجاه سالگی» به کارگردانی محسن اسلام زاده اهدا شد و فانوس این بخش به اثر «برای آزادی» به کارگردانی فرهاد حاجی عباسی و آقا محمدلو رسید.

اسلام زاده بعد از دریافت جایزه خود گفت: فیلم من درباره شهید سلیمانی است. در همین جا باید از فرزند شهید فخری زاده یاد کنم و از ایشان بخواهم که انشاءالله کمک کنند امسال فیلم شهید فخری زاده ساخته شود.

برگزیدگان بخش تاریخ فرهنگی، اجتماعی و دفاع مقدس

لوح افتخار این بخش به اثر «هنرمند واحد ۵» به کارگردانی محمد صالح حجت الاسلامی رسید و لوح افتخار دیگر این بخش به اثر «مدرسه‌ای در دوردست» به کارگردانی سیدمحمدیوسف جلالی و حمیدرضا بهوندی اهدا شد، همچنین سومین لوح افتخار این بخش به اثر «پهلوانان نمی‌میرند» به کارگردانی سیدرضا بطحایی رسید.

برگزیدگان بخش ملت قهرمان

لوح افتخار این بخش به اثر «دل نگران آهوها» به کارگردانی ایمان ایزی و ابراهیم زرقانی رسید.

لوح افتخار دیگر این بخش به اثر «به نام پدر، دکتر امید» به کارگردانی قربانعلی طاهر فر و ریحان رزاقی راد داده شد.

لوح افتخار دیگر این بخش به اثر «سورجان» به کارگردانی یوسف حسن زاده رسید.

بخش جنگ‌ اقتصادی

لوح افتخار این بخش به اثر «مادیون» به کارگردانی مرتضی اسفندیاری رسید.

برگزیدگان بخش رویای ایرانی

لوح افتخار این بخش به اثر «مردی با آرزوهای بزرگ» به کارگردانی عباس وهاج رسید.

گرامیداشت یاد و خاطره نادر طالب زاده

در بخش دیگری از مراسم نوبت به برگزاری مراسم گرامیداشت یاد و خاطره نادر طالب زاده رسید.

سهیل اسعد دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مردمی عمار در این بخش از مراسم گفت: می‌خواهم چند کلمه ای در مورد استاد و پدرم معنوی ام سخن بگویم. همانطور که می‌دانید من آرژانتینی هستم. نگاهمان به انقلاب، قبل از آمدن به ایران، کاملا مثبت بود چون سرتاپای انقلاب را نورانی می‌دیدیم و احساس می‌کردیم جمهوری اسلامی هیچ خلایی ندارد، اما وقتی یه ایران آمدیم و همه ابعاد این مملکت را دیدیم متوجه شدیم مثل هر مملکتی، هم چیزهای خوب دارد و هم چیزهای بد. فهمیدیم که باید مسائل را به صورت نسبی ببینیم.‌

آن گرما و حرارت ما کم‌کم داشت کم میشد تا اینکه با حاج نادر آشنا شدیم.‌

متوجه شدیم که پیشتر گفتمان انقلاب را در خود صحبت کردن و تریبون‌ها می‌دیدیم اما در رفتار خیلی ها این انقلاب و نور را نمی‌دیدیم. حاج نادر تنها کسی در زندگی من بود که رفتارش از گفتارش بلیغ تر بود. این موضوع خیلی حرف است. حاج نادر بدون کلام و با زبان و اخلاص و تفکرش می‌توانست انسان را قانع کند. این اولین درس برای من از ایشان بود.

وی اضافه کرد: ۲-۳ خصوصیت از حاج نادر را می‌خواهم به شما بگویم. حرکت او با بصیرت بود. صاحب رویت بود. صاحب نگاه عمیق بود. اول نگاه میکرد و حقایق را درک می‌کرد و سپس تصمیم می‌گرفت. حاج نادر قدرت جذب داشت. شخصیت‌هایی که به ما نزدیک شدند، کسانی بودند که در طول تاریخ افراد جذابی بودند، اما او این قدر جذاب بود که توانست همه شان را جذب کند. او قدرت ایجاد فصل مشترک داشت و افرادی که دارای تفاوت بودند را به واسطه فصل مشترک هایشان کنار هم می‌آورد. حاج نادر عمق عرفانی داشت و معنویت و ارتباط انسان با خدا مهمترین نکته زندگی او بود.

تقدیر از ۴ بانوی کارآفرین

در ادامه مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم عمار از بانوان فعال و کارآفرین نیز تقدیر شد که در این بخش از ۴ بانوان فعال و کارآفرین قدردارنی شد.

این بانوان عبارت بودند از: بی بی فاطمه حقیر السادات؛ مریم گل آبادی؛ معصومه سابکی و فاطمه مطلق

معصومه سابکی بعد از دریافت نشان استقلال گفت: رسانه‌ها کمتر به ظرفیت‌های منطقه سیستان می‌پردازند و خواهش من این است که رسانه ها این توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها را به نمایش بگذارند.

به گفته وی استان سیستان و بلوچستان واقعاً امنیت دارد، اما وقتی مشکلی در آن به وجود می‌آید این قدر بزرگش می‌کنند که افکار عمومی احساس می‌کنند که این منطقه امنیت ندارد و به همین دلیل گردشگر جذب نمی‌شود؛ سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود و کارآفرینان این منطقه را انتخاب نمی‌کنند.

منبع: مشرق نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.