یک استاد دانشگاه عربستانی به اتهام استفاده از توییتر و واتساپ به اعدام محکوم شد.

استاد دانشگاه عربستانی به جرم استفاده از توییتر به اعدام محکوم شد

به گزارش قدس انلاین، عواد القرنی، استاد دانشگاه عربستانیِ حامی اصلاحات، به دلیل استفاده از توییتر و واتساپ برای انتشار اخباری که دولت این کشور آن را «خصمانه» توصیف کرده، به اعدام محکوم شد.

این استاد دانشگاه ۶۵ ساله در سپتامبر ۲۰۱۷ همزمان با آغاز اقدامات محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در راستای سرکوب مخالفان، بازداشت شد.

در حالی که رسانه‌های دولتی القرنی را به عنوان «واعظی خطرناک» توصیف کرده‌اند، این استاد برجسته رشته حقوق از سوی بسیاری افراد به عنوان فرهیخته‌ای با پایگاهی پرقدرت در شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شود.

اسنادی که ناصر، پسر او در اختیار گاردین گذاشته است، نشان می‌دهد که از زمان آغاز حکمرانی بن‌سلمان، استفاده از فضای مجازی و سایر پلتفرم‌های ارتباطی، جرم‌انگاری شده است.

اتهامات علیه القرنی نشان می‌دهد که او با نام خودش از حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده و عقاید خود را به اشتراک گذاشته است. او همچنین به دلیل ایجاد یک حساب کاربری در تلگرام هم با خطر اعدام روبه‌رو است.

این نخستین باری نیست که مخالفان بن‌سلمان به دلیل استفاده از فضای مجازی محکوم می‌شوند. پارسال سلما الشهاب، دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه لیدز و مادر دو کودک، به جر استفاده از حساب توییتر، به ۳۴ سال حبس محکوم شد. همچنین نورا القحطانی، به جرمی مشابه به ۴۵ سال حبس محکوم شد.

دولت آل‌سعود و سرمایه‌گذاران دولتی عربستان باوجود سرکوب شدید منتقدان در خانه، به‌تازگی سهام خود در پلتفرم‌هایی همچون توییتر و صندوق سرمایه‌گذاری دولتی ریاض نیز به طور جداگانه سهام خود در فیسبوک و مِتا را افزایش داده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.