رئیس‌جمهوری برزیل پس از ابراز "بی‌اعتمادی" به ارتش کشورش به دلیل اقدام نکردن علیه تظاهرکنندگانی که به ساختمان‌های دولتی در ۸ ژانویه حمله کردند، ۴۰ تن از سربازان محافظ ساختمان ریاست‌جمهوری را اخراج کرد.

داسیلوا محافظان کاخ ریاست‌جمهوری برزیل را اخراج کرد

به گزارش قدس آنلاین، این تصمیم لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل در وب‌سایت روزنامه رسمی دولت این کشور منتشر شد.

اکثر نیروهایی که از ساختمان ریاست‌جمهوری برزیل محافظت می‌کنند، شامل پرسنل ارتش این کشور می‌شوند اما برخی از آن‌ها عضو نیروی دریایی، هوایی و نیروی مسلح پلیس هستند.

چند روز پیش لولا داسیلوا به خبرنگاران گفت که اعضای نیروهای امنیتی به دلیل اجازه دادن به تعدادی از حامیان ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری سابق برزیل نسبت به حمله به ساختمان‌های دولتی در برازیلیا "همدست و شریک جرم" هستند.

لولا در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: افراد زیادی هستند که در این قضیه شریک‌جرم شناخته شده‌اند. بسیاری از افراد در نیروهای مسلح برزیل در این اتفاق همدست بوده‌اند. به عقیده بنده، درب ساختمان ریاست‌جمهوری باز و اجازه ورود به این افراد صادر شد زیرا من هیچ درب شکسته‌ای ندیدم.

دفتر رئیس‌جمهوری بزیل درخصوص سوالی مبنی بر اینکه چه افرادی جایگزین این نیروهای اخراجی خواهند شد، اظهار نظر کرد.

همچنین، پلیس فدرال برزیل هفته گذشته اعلام کرد که در مجموع ۱۸۴۳ شرکت‌کننده در تظاهرات ضد دولتی که توسط حامیان ژائیر بولسونارو در ۸ ژانویه در برازیلیا برگزار شده بود، بازداشت شده‌اند.

بر اساس تصاویر تلویزیونی و گزارش رسانه‌ها، حامیان بولسونارو، رئیس جمهور سابق راست افراطی برزیل، در روز ۸ ژانویه به ساختمان دیوان عالی و ساختمان کنگره حمله و کاخ ریاست‌جمهوری در برازیلیا را محاصره کردند. رسانه‌های محلی تخمین زدند که حدود ۳۰۰۰ نفر در این تجمعات حضور داشتند. بسیاری از معترضان با نتیجه انتخابات ۳۰ اکتبر که در آن لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، چپگرا و رئیس جمهوری کنونی برزیل، بولسونارو را شکست داد، مخالفت کردند و آن را قبول نداشتند. در همان روز رئیس جمهوری برزیل با اعلام حالت فوق‌العاده، گفت قصد دارد آن‌هایی را که در چنین اقدامی دست داشته‌اند،‌ مجازات کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.