پژوهشگران عضو یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، موفق به طراحی و ساخت دستگاه سرد کننده نوزادان شدند.

پژوهشگران مشهدی موفق به ساخت دستگاه سرد کننده نوزادان شدند

به گزارش قدس خراسان به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهدی عباچی زاده در این خصوص اظهار کرد: آسفیکسی به معنای اختلال در تبادلات گازی است که سبب افزایش دی اکسید کربن در بدن نوزادان می شود و با کاهش اکسیژن خون و خون رسانی به مغز همراه است که موجب آسیب به سلول های مغزی و مرگ آنها در فاصله کوتاهی از شروع اختلال می شود.

مدیر یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: این اختلال هنوز هم مساله مهمی است که می‌تواند منجر به مرگ و میر قابل توجهی شود به طوری که در کشورهای در حال پیشرفت میزان وقوع آن در حد هفت تا ۲۰ مورد در هر هزار تولد زنده ذکر شده است.

وی ادامه داد: نوزادان مبتلا به کم اکسیژنی متوسط یا شدید باید در فاصله ۲ تا ۶ ساعت اول عمر، درمان را آغاز کنند و طی ۷۲ ساعت، دمای بدن باید حدود ۳۴ درجه سانتیگراد، به طور مداوم ثابت نگه داشته شود و پس از پایان سه روز، بدن نوزاد به آهستگی گرم شود به طوری که هر ساعت نیم درجه سانتی گراد دمای بدن نوزاد افزایش یابد تا وقتی که دمای مقعد بین ۳۶.۵ و ۳۷.۵درجه قرار گیرد.

عباچی زاده گفت: تغییرات کنترل نشده دما موجب شکست درمان و ابتلا به عوارض می شود و دما اگر بالاتر از ۳۴ درجه باشد ارزش درمانی و حمایتی ندارد و اگر کمتر از ۳۳ درجه باشد به دلیل عوارض شدید، نوزاد بد حال شده و بر شدت عوارض افزوده می شود از این رو تجهیزات پیشرفته ای نیاز است که دمای بدن نوزاد را به طور مداوم بین ۳۳ و ۳۴ درجه نگه دارد.

مدیر یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد زاده افزود: با توجه به این نیاز مهم در امر سلامت نوزادان کشور و سابقه این شرکت در ارائه درمان های سرمایشی،ساخت دستگاه سرد کننده نوزادان در دستور کار قرار گرفت و در این دستگاه، آب به عنوان مایع خنک کننده توسط یک سیستم خنک کننده ترموالکتریک، از طریق لوله های عایق شده و اتصالات بدون نشت، به داخل تشک سیلیکونی مخصوصی که برای این کار طراحی شده است هدایت می شود.

وی اضافه کرد: سر و بدن نوزاد بر روی این تشک قرار می گیرد و کنترل کننده الکترونیکی دستگاه، دمای مقعد و دمای سطح بدن نوزاد را به طور دائمی و لحظه ای پایش و طبق شیوه نامه درمانی دمای مقعدی را طی ۷۲ ساعت تنظیم می کند.

عباچی زاده گفت: دستگاه یاد شده می تواند با قیمتی پایین تر از نمونه خارجی، نیاز بخش های مراقبت ویژه نوزادان را برطرف سازد و گام بزرگی در ارتقا سلامتی و صرفه جویی ارزی بردارد.

مدیر یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود:این دستگاه هم اکنون در حال گذراندن آزمونهای ایمنی است تا بتواند با اخذ مجوز تولید در بازار حضور پیدا کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.