سردترین زمستان، شرایط معیشتی مردم افغانستان را بیش از پیش پیچیده کرده است.

سردترین زمستان و شرایط بد معیشتی مردم افغانستان

به گزارش قدس آنلاین، در اوضاع دشوار معیشتی و انسانی افغانستان، سردترین زمستان این کشور از یک دهه پیش، شرایط زندگی را برای شهروندان افغان بسیار دشوار کرد؛ به طوری که این موج سرما جان بیش از صد و بیست نفر را گرفت.

در سردترین زمستان افغانستان از یک دهه پیش، بیش از صد و بیست نفر جان باختند و بیش از پنجاه منزل به سبب سرمای شدید در مناطق مختلف افغانستان، تخریب شد. به طوری که دمای هوا در این کشور به پایین تر از منفی سی درجه رسید. به گفته دولت افغانستان، این زمستان، سردترین زمستان کشور از بیش از یک دهه است.

سخنگوی وزارت کشور افغانستان در این زمینه گفت بیش از پنجاه منزل به شکل جزئی یا کلی آسیب دید و هفتاد هزار رأس حیوان تلف شد.

به گفته وی، شیوع بیماری تنفسی جان بیست و یک نفر را در منطق پامیر در ولایت بدخشان گرفت. همچنین گزارش هایی درباره مرگ برخی خانواده ها بر اثر استنشاق گاز منتشر شده است.

وزارت بهداشت اعلام کرد در یک هفته، حدود پنج هزار کودک به بیمارستان ها منتقل شدند. از سوی دیگر، با جلوگیری طالبان از فعالیت زنان در سازمان های غیر دولتی، بسیاری از آژانس های امدادرسانی در هفته های اخیر فعالیت خود را به حالت تعلیق درآوردند.

یکی از وزرای دولت طالبان گفت به رغم جان باختن برخی از مردم، دستور مربوطه تغییر نخواهد کرد.

محمد عباس آخوند، معاون وزیر مدیریت بلایای طبیعی گفت بسیاری از مناطق افغانستان اکنون به سبب بارش برف، کاملا در انزوا قرار گرفته اند و بالگردهای نظامی برای نجات افراد در این مناطق به پرواز درآمدند؛ اما این بالگردها نتوانستند در بسیاری از مناطق کوهستانی فرود آیند.

افزون بر آن، ساکنان کابل که شمار آنها به بیش از پنج میلیون نفر می رسد، دچار مشکل قطع برق شدند، زیرا ازبکستان صادرات برق به افغانستان را به حالت تعلیق درآورد.

برخی گزارش های سازمان ملل نشان می دهد بیش از بیست و هشت میلیون فرد به کمک های فوری انسانی نیاز دارند، زیرا افغانستان از جمله کشورهایی است که در زمینه شاخص های انسانی و معیشتی شرایط بسیار بدی دارد.

به گفته نماینده سازمان ملل در افغانستان و برخی منابع دولتی، نود و هفت درصد از ساکنان افغانستان، زیر خط فقر زندگی می کنند و به سبب وقوع سیلاب و زلزله های اخیر، شمار آوارگان به سه میلیون فرد در سرتاسر کشور رسید. از این میان، ده هزار آواره در کابل زندگی می کنند و هفتاد و نه درصد از افغان به منزل نیاز دارند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.