۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
کد خبر: 850713

با اجرای ۱۴ هزار طرح اشتغال روستایی از سوی صندوق کارآفرینی امید ۴۴ هزار شغل ایجاد شده است. اقتصاد روستا از دغدغه های مهم دولت سیزدهم به شمار می رود و در سال آینده از محل توزیع منابع اشتغالزایی ۳۰ درصد سهم اشتغال روستایی باشد.

ایجاد ۴۴ هزار شغل در مناطق روستایی

به گزارش قدس آنلاین، طرح اشتغال روستایی به دنبال مجوز مجلس در برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد طرح‌های اشتغال در مناطق روستایی و عشایری به اجرا درآمد و مقرر شد معادل ریالی آن از محل منابع داخلی بانک‌ها به حساب موسسات عامل واریز شود.

بر همین اساس به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، معادل ریالی یک میلیارد و ۵۰۰ ‌میلیون دلار از منابع صندوق را به صورت قرض الحسنه نزد بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید در بخش کشاورزی سپرده‌گذاری کند تا این منابع برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت با اولویت روستاها و شهرهای واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری هزینه شود.

در همین راستا صندوق کارآفرینی امید ۱۴ هزار طرح روستایی را در بخش های توسعه ای، تکمیلی و ایجادی به اجرا درآورده که به ایجاد ۴۴ هزار شغل با ۵۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری منجر شده است.

نعمت الله رضایی مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در گفت وگو با ایسنا می گوید: این ۱۴ هزار طرح اشتغالزا در مناطق روستایی و با محوریت استان های بوشهر، ایلام، مرکزی، خوزستان، گلستان و اصفهان از محل تسهیلات قرض الحسنه به بهره برداری رسیده است.

به گفته وی برای ایجاد این طرح ها ۲۷۶۰ میلیارد تومان هزینه شده و بیش از ۵۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه در مناطق روستایی فعال شده است.

ایجاد ۴۴ هزار شغل در مناطق روستایی

رضایی رونق اشتغالزایی در روستاها را در اولویت صندوق کارآفرینی امید عنوان کرده و می افزاید: در قالب تفاهم نامه با نهادهای اجرایی از طرح های کوچک مقیاس، زودبازده و معیشت محور در روستاها حمایت کرده ایم.


مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید می گوید: ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۷ هزار طرح در کشور از حمایت صندوق بهره مند شده اند و برای این طرح‌ها بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

به گفته وی با اختصاص تسهیلات مذکور بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه به بخش تولید وارد شد و این بخش را به بخشی فعال و مولد تبدیل کرد.

بر اساس اعلام معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اهمیت توجه به جامعیت و یکپارچگی توزیع منابع اشتغالزایی در بودجه کشور در دستور کار قرار گرفته و پیش بینی میشود در سال آینده بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این زمینه ایجاد شود که از این میان بیش از ۳۰ درصد سهم اشتغال روستایی خواهد بود.

پیش از این معاون اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد ۲۹۰ هزار شغل در طرح اشتغال پایدار روستایی از ابتدای سال ۱۳۹۷تا ۱۴۰۱ خبر داده بود.

به گزارش ایسنا، اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری به عنوان یکی از برنامه های موثر دولت در کاهش مهاجرت از روستاها به شهرها و کلان شهرها، توسعه و آبادانی مناطق روستایی، ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان جویای کار، درآمدزایی برای خانوارهای روستایی و کاهش نرخ بیکاری در مناطق محروم و کم برخوردار اثرگذار بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.