وزیر دفاع فنلاند گفت : در صورتی که درخواست پیوستن سوئد به ناتو توسط ترکیه مسدود شود، فنلاند بدون سوئد به ناتو می‌پیوندد.

فنلاند: برای پیوستن به ناتو منتظر سوئد نمی‌مانیم

به گزارش قدس انلاین، «میکو ساوولا» وزیر دفاع فنلاند روز شنبه از احتمال پیوستن این کشور به ناتو بدون سوئد خبر داد.

وی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «در صورتی که درخواست پیوستن سوئد به ائتلاف ناتو توسط ترکیه مسدود شود، فنلاند بدون منتظر شدن برای سوئد به ناتو خواهد پیوست».

وزیر خارجه ترکیه روز پنجشنبه گذشته در کنفرانس خبری مشترک با «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو درباره مخالفت این کشور با درخواست‌های سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو، توضیح داد که نگرانی‌های امنیتی آنکارا نه فقط روی کاغذ، بلکه باید در عمل رعایت شود.

طبق این گزارش، چاووش‌اوغلو همچنین افزود، همانطور که سوئد به گروه تروریستی داعش اجازه فعالیت و تبلیغات برای آن را نمی‌دهد، درباره گروهک تروریستی «پ.ک.ک» هم نباید اجازه پروپاگاندا وجود داشته باشد.

مذاکره‌کنندگان فنلاندی پیش از کریسمس ۲۰۲۲ به توافقی با ترکیه‌ای رسیده بودند و مسئله عضویت در ناتو بدون سوئد، موضوعی حل شده برای هلسینکی است و استکهلم نیز از این تصمیم آگاه است.

جدای از مخالفت فقط یک حزب کوچک چپ‌گرا در فنلاند با عضویت در ناتو بدون سوئد، این گزارش نشان می‌دهد که در پشت پرده رویکردها با اظهارات علنی مقامات هلسینکی متفاوت است.

پیش از این مولود چاووش‌اوغلو با اشاره به احتمال ارزیابی درخواست فنلاند برای عضویت در ناتو جدای از درخواست سوئد، گفته بود آنکارا مشکلات کمتری با هلسینکی دارد.

دو روز پس از هتک حرمت قرآن کریم در سوئد که قبلا هم مسبوق به سابقه بود، این اقدام هتاکانه در هلند تکرار شد و اخیرا هم این اقدام موهن در دانمارک رخ داد. این اقدام با واکنش تند ترکیه و احضار سفیران کشورهای مذکور همراه شد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.