دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درخواست اوکراین برای دریافت بمب‌های خوشه‌ای و تسلیحات آتش‌زای حاوی فسفر را رد کرد و گفت که ناتو چنین تسلیحاتی عرضه نمی‌کند.

مخالفت ناتو با درخواست اوکراین برای دریافت بمب خوشه ای

به گزارش قدس آنلاین، ، ینس استولتنبرگ روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ به شبکه ان‌تی‌وی گفت: ناتو این نوع سلاح را نه پیشنهاد داده و نه عرضه کرده است. ما توپخانه و دیگر سلاح ها را ارائه می‌کنیم نه بمب‌های خوشه‌ای.

با اینحال دبیر کل ناتو مدعی شد غرب نباید نگران باشد که افزایش حمایت های نظامی از اوکراین تنش در جنگ را افزایش می‌دهد. به اعتقاد وی، بزرگترین خطر این است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پیروز شود.

روز جمعه معاون نخست وزیر اوکراین در کنفرانس مونیخ درخواست مهمات خوشه‌ای و تسلیحات آتش‌زای حاوی فسفر کرده بود. استفاده از هر دو سلاح بسیار جنجال برانگیز است و مهمات خوشه‌ای طبق یک معاهده بین‌المللی که روسیه و اوکراین آن را امضا نکرده اند، ممنوع است.

متعاقب آن دیمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین از این مقام ارشد اوکراینی و درخواستش برای تسلیحات در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ دفاع کرد و گفت از آنجاییکه اوکراین عضو معاهده منع کننده استفاده از این سلاح نیست، می‌تواند به صورت قانونی از آنها استفاده کند.

کولبا در ادامه مدعی شد که کی‌یف شواهدی دارد که روسیه از بمب‌های خوشه‌ای علیه کشورش استفاده می‌کند.

تسلیحات خوشه‌ای بمب‌ها و موشک‌هایی هستند که بالای هدف منفجر شده و مواد انفجاری زیادی به اطراف پرتاب می‌کنند. سلاح آتش‌زای حاوی فسفر هم می‌تواند منجر به مسمومیت یا سوختگی شدید شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.