مسوول مرکز علمی فرهنگی امام حسین (ع) اهواز گفت: نمادسازی‌های انحرافی به جای معرفی جوامع و خدمت به مردم خشم آنها را از پایگاه‌های تحریف کننده بر می انگیزند و جای سوال است که نیت سمبل سازان تحریف گر در این رابطه چه بوده است.

نمادسازی انحرافی برای اهواز قابل پذیرش نیست

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام محمد کعبی مسوول مرکز علمی فرهنگی امام حسین (ع) اهواز اظهار کرد: نمادهای هر ملتی سمبل‌های برخواسته و برآمده از باور و فرهنگ و منش آن ملت در طول تاریخ اوست.

وی افزود: این نشانه‌ها و کنش‌ها اگر ریشه های اصیل نداشته باشند با گذشت زمان می‌توانند منجر به تحریف حقایق شوند و حقیقت این است که نمادهای دینی و فرهنگی اساسا ساختنی و به وجود آوردنی نیستند.

این پژوهشگر مطرح خوزستانی عنوان کرد: درست است که در طول زمان بایدها و نبایدها و ارزش ها و تمایلات اجتماعی مردم باعث به وجود امدن تدریجی و طبیعی نمادهایی شده است اما این نشانه ها یک باره و بدون داشتن عقبه های اصیل قابل ایجاد کردن نیستند و باید روند طبیعی اجتماعی و تاریخی خود را طی کنند.

وی با اشاره به وجود طیفی در جوامع که در جهت تحریف و با طمع های گوناگون میخواهند نمادسازی کنند، بیان کرد: این سمبل‌های ساختگی و دفعی نه تنها نمی‌توانند مورد استقبال واقع شوند بلکه جوامع را بر علیه سازندگان ناهمگون دارای موضع می‌کنند و به جای معرفی و ارائه سخن جوامع و خدمت به آنها خشم آنها را از پایگاههای تحریف کننده بر می انگیزند.

کعبی عنوان کرد: سمبل‌ها باید دارای اصالت فرهنگی و اجتماعی و تاریخی باشند و سازنندگان دفعی آنها بدون توجه به سلایق و علایق جوامع شکست می‌خورند.

وی با بیان اینکه توجه به اکثریت و ساخت و بافت غالب جوامع برای ارائه سمبل بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: هیچ مجموعه هنرمند و فرهنگی عاقل و بالغی با چشم پوشی از باورها و تمایلات همگانی جامعه، صنعت دستی یک اقلیت را به عنوان نماد و سمبل آن جامعه خیلی بزرگتر قرار نمی دهد.

مسوول مرکز علمی فرهنگی امام حسین (ع) بیان کرد: صنایع مختلفی بر پایه نوع زندگی و فرهنگ و حتی باور مردم شریف و اصیل اهواز و خوزستان وجود دارد و با توجه به غالب بودن بی رقیب فرهنگ شیعی و اسلامی که ریشه در قرنهای طولانی دارد، نمادسازی برای همه این جامعه فرهیخته با علم کردن مینای صبی پیشامدی مضحک و عجیب است که حتی فکر می‌کنم خود صابئین عزیزمان که هم استانی های خلوق ما هستند از این اقدام متعجبند.

وی عنوان کرد: مینای صبی به عنوان یک هنر می‌تواند در موزه‌ها، نمایشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و حتی اقتصادی ارائه شود اما به عنوان نماد همه شهر قابل پذیرش نیست؛ برای فرهیختگان عزیز جای سوال است که نیت سمبل سازان تحریف گر در این رابطه چه بوده است.

ثبت شهر اهواز به عنوان «شهر ملی مینای صبی» و راه‌اندازی غرفه شهر تحت این عنوان در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، با واکنش شدید مردم و نخبگان مواجه شد.

منتقدان به اداره کل میراث فرهنگی خوزستان از یک سو می‌گویند این صنعت دستی حدنصاب و شرایط قانونی لازم را ندارد تا به نماد اهواز تبدیل شود و از سوی دیگر معتقدند میناکاری توسط مسلمانان نیز رواج دارد و ثبت یک صنعت دستی تنها به نام یک اقلیت قابل احترام، قابل قبول نیست.

بنا بر این گزارش، درحالی که انتظار می‌رفت یک مدیر توانمند متصدی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان شود، انتخاب ارسطو زاده به این سمت با انتقادات فراوانی همراه شد؛ او در دولت روحانی مدیرکل میراث بوشهر بود که عملکرد او در ارزیابی‌ها یکی از ضعیف‌ترین استان‌ها ثبت شد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.