رئیس جمعیت هلال‌احمر مهم‌ترین اقدامات این جمعیت را در زلزله‌های خوی، ترکیه و سوریه و وقوع برف سنگین در شهرستان کوهرنگ، تشریح کرد و گفت: هلال‌احمر تا پایدار شدن شرایط در خوی کنار مردم خواهیم ماند.

رئیس جمعیت هلال احمر: تا پایدار شدن شرایط در خوی کنار مردم خواهیم ماند

به گزارش قدس آنلاین، از جمعیت هلال احمر، پیرحسین کولیوند در برنامه خبری در تشریح اقدامات این جمعیت در هنگام وقوع برف سنگین در چهارمحال بختیاری گفت: چند روز بعد از زلزله خوی، اولین برف سنگین در منطقه کوهرنگ به وقوع پیوست و راه‌های مواصلاتی برخی از روستاها را مسدود کرد.

وی افزود: البته در سال‌های قبل هم این اتفاقات می‌افتاد اما به این سنگینی و وسعت نبود. امسال بارش برف، خیلی شدید و سنگین بود. این بارش سنگین، بخش‌هایی از لرستان، یاسوج، شهرکرد و کوهرنگ را متاثر کرد تا جایی که در برخی از مناطق که مرتفع‌تر بود، ارتفاع برف به پنج متر هم رسید که بی‌سابقه بود.

کولیوند توضیح داد: این مناطق نیازمند امدادرسانی و کمک بودند و مسیرها بسته شده بود. همه دستگاه‌های امدادی برای کمک رسانی به مردم کوهرنگ کمک کردند. اکنون در کشور ما یک هم افزایی جدی بین همه دستگاه‌ها به وجود آمده که باید خداوند را شاکر باشیم به دلیل این همدلی‌ها و همفکری‌ها و هم‌افزایی‌هایی که در هنگام بروز حوادث به وجود می‌آید.

رئیس جمعیت هلال احمر ضمن تاکید بر همکاری همه دستگاه‌ها در هنگام بروز حوادث گفت: نخستین اقدام در این مناطق، انتقال اقلام زیستی و امدادی مورد نیاز از طریق بالگرد انجام شد.

کولیوند افزود: اکنون شرایط در این استان قابل قبول است و خدمت‌رسانی به مردم ادامه دارد. ما هیچ وقت مردم‌ را تنها نمی‌گذاریم زیرا مردم هیچگاه ما را تنها نگذاشتند. اساس کار ما مردمی است و به همین دلیل تا پایدار شدن شرایط کنار مردم خواهیم ماند.

اقدامات هلال احمر در زلزله خوی
کولیوند افزود: در زلزله خوی به محض اینکه از حادثه مطلع شدیم، سریعا تیم‌های ارزیاب و امدادی به مناطق زلزله زده ارسال و ظرف پنج ساعت عملیات جست و جو و نجات تمام شد. وسعت زلزله خیلی زیاد بود و ۷۲ روستا و ۳ شهر را تحت تاثیر قرار داد. ما در ساعت پنج صبح روز اول زلزله هیچ کسی را نداشتیم که زیر آوار مانده باشد.

رئیس جمعیت هلال احمر توضیح داد: چون پس‌لرزه در خوی به وقوع می‌پیوست، مردم در منازل سکونت نمی‌کردند، به همین دلیل برای اسکان آنها در چادر، ۱۱۰ اردوگاه اسکان اضطراری برپا شد و ۱۳۰ هزار نفر در مجموع اسکان داده شدند.

کولیوند افزود: بیش از ۵۰۰ تن اقلام غذایی با همکاری نیروی هوایی ارتش برای توزیع میان زلزله زدگان خوی ارسال شد. در روستاها به دلیل اینکه فضای بیشتری داشتند، بین آنها چادر توزیع کردیم تا در نزدیک منازل خود اسکان داشته باشند و در شهرها اسکان را به‌ صورت اردوگاه ایجاد کردیم. برای گرمایش نیز از بخاری‌های برقی استفاده کردیم. جمعاً در خوی ۱۸۵۰ خانه باید دوباره ساخته شود.

رئیس جمعیت هلال احمر توضیح داد: کمک بسیار مناسبی به مردم برای توزیع اقلام زیستی، بسته‌های غذایی گرم، پتو و وسایل گرمایشی انجام شد. یک مسابقه فوتبال هم بین هنرمندان با همکاری جمعیت هلال احمر برگزار شد تا برای زلزله‌زدگان خوی کمک جمع آوری شود.

وی ادامه داد: هلال احمر گروه‌هایی دارد به نام گروه‌های سحر «تیم های حمایت روانی» که برای افزایش تاب آوری اجتماعی مردم بعد از وقوع زلزله اقدام می‌کنند تا مردم همه خاطرات تلخ زلزله را از یاد ببرند. این اقدامات نه تنها در خوی بلکه در ترکیه و سوریه هم در حال انجام است.

اقدامات جمعیت هلال احمر در ترکیه و سوریه
کولیوند درباره اقدامات جمعیت هلال احمر در ترکیه و سوریه گفت: همان زمان که درگیر خدمت‌رسانی و مباحث اسکان اضطراری در خوی بودیم، اعلام شد که ترکیه قصد دارد در اسکان مردم خوی کمک کند ولی ایران قبول نکرده است؛ در صورتی که هیچ مکاتبه‌ای با هلال احمر نشده بود. رئیس جمعیت هلال احمر ترکیه هم که رابطه صمیمانه‌ای با ما داشت اعلام کرد که اصلا وضعیت اینگونه نبوده و این موضوع یک اقدام سیاسی بود. در واقع هیچ پیغام، نامه و تلفنی به ما نشده بود که ما آن را رد کرده باشیم.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: زلزله ترکیه و سوریه بسیار سخت است و مردم ترکیه و سوریه را نگران کرده است. تعداد جانباختگان این حادثه بسیار زیاد است و ما با نگاه بشردوستانه و برادرانه و همسایگی اولین کشوری بودیم که هم تیم‌های امداد و نجات و هم کمک‌هایمان را به سمت ترکیه و سوریه اعزام کردیم. ما به این اقدام خود افتخار می‌کنیم زیرا در هر جای دنیا که مردم به کمک ما نیاز داشته باشند، دریغ نمی‌کنیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.