پذیرش و بستری بیماران بی خانمان و مجهول الهویه در بیمارستان ها، با مشکلات و عارضه هایی همراه است.

بررسی مشکلات بیمارستان‌ها در پذیرش بیماران بی‌خانمان

به گزارش قدس آنلاین، هفدهمین جلسه کمیته مرگ‌ومیر و عوارض مجتمع بیمارستانی امام خمینی، با هدف تحلیل ریشه‌ای علل مرگ بیمار ۴۰ ساله مجهول‌الهویه‌ای که با آلودگی میکروبی بالا از طریق اورژانس ۱۱۵ به اورژانس این مرکز ارجاع داده‌شده بود؛ در سالن شورای ولیعصر(عج) برگزار شد.

پس از تماس مردم یکی از خیابان‌های نواحی غرب تهران با اورژانس مبنی بر سقوط یک بی‌خانمان در جوی آب، بیمار یاد شده از طریق اورژانس ۱۱۵ با بدن آلوده به شپش و بوی بسیار بد به این مرکز منتقل و پس از تریاژ در اورژانس تحت مراقبت قرار گرفت.

کسری کروندیان، دبیر علمی کمیته مرگ و میر و عوارض مجتمع بیمارستانی امام، با اشاره به عوارض و بیماری‌های چند جانبه بیماران بی‌خانمان (Homeless) اعم از اعتیاد، مشکلات روانپزشکی، آسیب‌های جسمی، امکان ابتلاء به آلودگی‌های گوناگون و غیره، گفت: متأسفانه وقتی ارگان‌های مسئول رسیدگی و پیگیری امور بی‌خانمان‌ها و کارتن خواب‌های شهر، نتوانند به درستی نقش خود را در شناسایی و ارائه خدمات بهداشت فردی و اجتماعی به این افراد در سطح جامعه ایفا کنند تبعات آن متوجه بیمارستان‌ها خواهد شد. به گونه‌ای که بیمارستان‌ها که وظیفه‌شان درمان بیماری‌ها است باید با وجود محدودیت نیروی انسانی به منظور پیشگیری از سرایت آلودگی به سایر بیماران و محیط، به فکر تأمین خدمات بهداشتی چون استحمام آنها نیز باشند و این با وجود ازدحام بالای بیماران در بخش اورژانس، کار دشواری است. به خصوص اینکه تعداد افراد بی‌خانمانی که به این مرکز مراجعه می‌کنند نیز کم نیست.

وی افزود: ما بر اساس مسئولیت اجتماعی و درمانی خود در قبال بیمارانمان همواره پیگیر مخاطرات آنها بوده و هستیم و با رویکرد شناسایی اشکالات سیستمی و خطاهای فردی، موشکافانه تمامی مراحل درمان بیمار را از بدو ورود و در تمامی سطوح خدمتی پزشک، پرستار، نیروهای پشتیبانی و غیره، بررسی و ثبت می‌کنیم؛ چراکه خود را پاسخگو می‌دانیم؛ اما گاهی ریشه رخدادها بیرون از بیمارستان است و باید به آن توجه شود. نکته نامحسوس در مرگ این بیمار، نقش مؤثر همراه بیمار در پیگیری و پیشبرد امور درمانی بیمار است.

محمد افضلی مقدم، رئیس بخش اورژانس مجتمع بیمارستانی امام، در خصوص مهم‌ترین نکات مورد توجه در این پرونده، ابراز کرد: همکاران باید با تکیه بر کار تیمی، اولویت‌های بالینی بیمار را در تصمیم‌گیری خود مدنظر قرار دهند. آنچه باید یاد بگیریم این است که ثبت تمامی اوردرهای پزشکی و پرستاری به خصوص در شلوغی اورژانس از خطاهای فردی و سیستمی می‌کاهد؛ پس باید به آن اهتمام ورزیم.

وی افزود: نکته دیگر اینکه ما اورژانس کاریم و اولین وظیفه ما ارائه خدمات درمانی به هنگام به بیماران اورژانسی است و ضمن رعایت ایمنی امدادگران باید به تمامی افراد با آلودگی‌های میکروبی، هسته‌ای و شیمیایی خدمت بدهیم و در حفظ جانشان بکوشیم؛ تنها زمانی که احتمال خطرات جانی برای امدادگر وجود دارد؛ اولویت با سلامت امدادگر است.

پرستو آریاملو، مدیر پرستاری مجتمع بیمارستانی امام، با تاکید بر اهمیت کار تیمی در اورژانس، گفت: همه ما در یک حلقه هستیم و انسجام این حلقه به حفظ و تقویت کار تیمی است. اگر این حلقه در یک نقطه منقطع شود، بیمار و سیستم درمانی آسیب خواهد دید. برای ما فرقی نمی‌کند که بیمار ما کیست؛ هر بیماری که به سوی ما می‌آید انسانی است نیازمند به خدمات ما و وظیفه حرفه‌ای و انسانی ما خدمت‌رسانی به او در تمام شرایط است. همه ما از فوت این بیمار بی‌خانمان بسیار ناراحت شدیم.

وی افزود: وقتی در یک فرآیند، انجام کاری به فردی سپرده می‌شود باید تا پایان کار، پیگیر باشد و در صورت وجود موانع، فوراً موارد را به ارشد خود اعلام کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.