مبادلات بازرگانی ازبکستان و پاکستان در سال ۲۰۲۲ به حدود ۲۴۰ میلیون دلار رسید که این رقم در آینده به یک میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

عزم ازبکستان و پاکستان برای افزایش مبادلات تجاری به یک میلیارد دلار

به گزارش قدس آنلاین، مبادلات بازرگانی ازبکستان و پاکستان در سال ۲۰۲۲ میلادی در سطح ۲۴۰ میلیون دلار برآورد شده که این رقم در آینده به یک میلیارد دلار خواهد رسید.

در مرکز تجارت بین الملل شهر «تاشکند» به ریاست «لذیذ قدرت‌اف» وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت خارجی ازبکستان و «محمد اسحاق دار» وزیر دارایی پاکستان هشتمین اجلاس کمیسیون بین دولتی در همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی و علمی و فنی برگزار شد.

در این اجلاس روسای وزارتخانه‌ها، ادارات و اتحادیه‌های اصناف دو کشور شرکت کردند.

در این اجلاس همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، سرمایه گذاری، صنعتی، حمل و نقل و لجستیک و گردشگری مورد بررسی قرار گرفت.

تاکید شد که در نتیجه تلاش‌های سران دو کشور روابط بین ازبکستان و پاکستان بیش از پیش توسعه می‌یابد که مقدماتی را برای گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های اولویت‌دار ایجاد می‌کند.

همچنین بر پیشرفت چشمگیر در زمینه سرمایه گذاری و شراکت صنعتی بین دو کشور تاکید شد. تعداد شرکت‌های ایجاد شده در ازبکستان با مشارکت سرمایه پاکستانی طی پنج سال گذشته ۶ برابر افزایش یافته و به ۲۰۷ واحد رسیده است. داروسازی، صنایع سبک و تولید مصالح ساختمانی به عنوان زمینه‌های نویدبخش برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل تعیین شده است.

علاوه بر این، خاطرنشان شد که در زمینه‌های کشاورزی، علمی، فناوری و گردشگری نیز برای گسترش همکاری‌های متقابل پتانسیل زیادی وجود دارد.

در چارچوب این اجلاس ضمن توجه به مبادلات بازرگانی بیان شد که حجم آن در سال ۲۰۲۲ میلادی با ۳۲ درصد افزایش به ۲۴۰ میلیون دلار رسید. اقدامات مشخصی برای افزایش مبادلات بازرگانی به یک میلیارد دلار تعیین شده است.

در این راستا، در مورد برگزاری دوجانبه نمایشگاه‌های کالاهای صنعتی دو کشور با عنوان «ساخت ازبکستان» و «ساخت پاکستان» توافق به دست آمد.

طرفین در پایان این اجلاس پروتکل نهایی را که توافقات به دست آمده در این مراسم مندرج شده، امضا کردند.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و پاکستان در سال ۲۰۲۲ میلادی در سطح ۲۴۰ میلیون دلار قرار گرفته است. امروز در ازبکستان ۲۰۷ شرکت با سرمایه سرمایه گذاران پاکستان در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

پاکستان استقلال این کشور را در تاریخ ۲۲ دسامبر سال ۱۹۹۱ میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ ۱۰ می سال ۱۹۹۲ میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.