وزیرخارجه ترکیه اعلام کرد که پذیرش عضویت سوئد و فنلاند در پیمان آتلانتیک شمالی مشروط است.

شرط ترکیه برای پذیرش عضویت سوئد و فنلاند در ناتو

به گزارش قدس انلاین، «مولود چاوش اوغلو» وزیرخارجه ترکیه در بیانیه امروز (دوشنبه) خود با بیان آنکه سوئد و فنلاند به عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) متعهد شده‌اند، برای پذیرش عضویت آنها شرط گذاشت.

او تاکید کرد ترکیه در ۹ مارس در بروکسل بلژیک، با سران سوئد و فنلاند دیدار خواهد کرد تا درباره پیوستن احتمالی این دو کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفتگو کند.

چاووش اوغلو بار دیگر تاکید کرد که سوئد هنوز اقدامات لازم را برای تایید ترکیه برای عضویت در ناتو انجام نداده است. وی ادامه داد که پیشنهادات استکهلم و هلسینکی را می‌توان جداگانه ارزیابی کرد.

چاوش اغلو در بخشی از این بیانیه اعلام کرد: «از سوئد باید گام‌های مثبتی ببینیم تا عضویت آن در ناتو را بپذیریم.»

این در حالیست که هفته جاری «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو، با بیان آنکه با رئیس‌جمهور ترکیه توافق کرده تا به همراه سوئد و فنلاند در ماه مارس برای عضویت این دو کشور در ائتلاف ملاقات کنند اعلام کرد که شاهد پیشرفت در مذاکرات متوقف شده با ترکیه در مورد پیشنهاد عضویت سوئد است و هدفش این است که سوئد و فنلاند تا زمان نشست ماه ژوئیه به این ائتلاف بپیوندند.

سوئد و فنلاند سال گذشته پس از حمله روسیه به اوکراین برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو درخواست دادند، اما سوئد با مخالفت‌های ترکیه مواجه شد. آنکارا استکهلم را به پناه دادن به اعضای گروه‌های تروریستی متهم می‌کند و خواستار استرداد آن‌ها شده است.

مذاکرات فنلاند، سوئد و ترکیه از ماه ژانویه و پس از جریانات هتاکی به قرآن کریم توسط راسموس پالودان، رهبر حزب سیاسی راست افراطی دانمارک، متوقف شده است. ترکیه و مجارستان تنها متحدان ناتو هستند که هنوز عضویت فنلاند و سوئد را تایید نکرده‌اند، اگرچه بوداپست گفته است که قصد دارد در اوایل ماه مارس این گام را برای هر دو کشور بردارد.

منبع: مشرق نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.