۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۱
کد خبر: 853783

چرا عملیات مقاومتی در «اریحا» مهم است؟

علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل بین‌الملل

عملیات مقاومتی دو روز پیش مبارز فلسطینی در شهر اریحا که منجر به کشته شدن یک شهرک‌نشین صهیونیست با تابعیت آمریکایی و زخمی شدن شماری دیگر شد، حاوی نکات مهمی بود که قابل توجه است.

اریحا یکی از شهرهای تحت اشراف و در کنترل کامل تشکیلات خودگردان فلسطین است و تاکنون عملیاتی در این شهر بدین شکل به وقوع نپیوسته بود. ناراحتی جدی صهیونیست‌ها از این عملیات به این دلیل است که تشکیلات خودگردان دیگر قابلیت کنترل فلسطینیان را نداشته و نمی‌تواند از وقوع حملات علیه اشغالگران در کرانه غربی رود اردن جلوگیری کند. از سوی دیگر، مجریان عملیات دو روز اخیر در شهرهای حواره و اریحا توانسته‌اند از محل درگیری بگریزند و این نکته اعتماد صهیونیست‌ها به دستگاه‌های امنیتی و ارتش اسرائیل را کمرنگ می‌کند.
اسرائیل در سال ۲۰۲۲ درمجموع حدود ۲۲کشته در عملیات‌های فلسطینیان متحمل شد، اما در دو ماه اول سال ۲۰۲۳ فقط ۱۵کشته داشته که نشان‌دهنده سیر صعودی عملیات علیه اشغالگران در کرانه غربی رود اردن است. وزیر امنیت ملی اسرائیل، ایتمار بن‌گویر در روزهای گذشته وعده عملیات دیوار دفاعی۲ را برای از بین بردن مقاومت در کرانه غربی رود اردن داده بود اما با اقدامات اخیر وجهه و توان امنیتی او برای کنترل اوضاع به‌شدت زیرسؤال رفته است.
عملیات‌های اخیر بخش قابل توجهی از توان امنیتی و نظامی اسرائیل و همچنین وقت و تفکر سران این رژیم را گرفته و آنان را از رسیدگی به سایر پرونده‌های حساس بازداشته است. واضح است اگر اسرائیل بخواهد وارد چالش با حزب‌الله، سوریه و یا حتی ایران شود، باید کنترل امنیتی خود بر کرانه غربی را تکمیل کند که فعلاً تا این لحظه از انجام آن ناتوان نشان داده است.
با توجه به شخصیت سران دولت کنونی رژیم اسرائیل، هیچ بعید نیست شاهد عمل دیوانه‌واری از سوی آنان باشیم زیرا ادامه این وضعیت ناامنی برای شهروندان اشغالگر قابل تحمل نیست؛ به‌خصوص که بخش قابل توجهی از جامعه صهیونیستی، در حال اعتراض به طرح اصلاح قضایی طرفداران نتانیاهو در کنست هستند و آن را به یک کودتا تشبیه می‌کنند. همین امر آینده‌ای تاریک برای این رژیم را به اذهان متبادر می‌کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.