مذاکره کننده ارشد هسته‌ای اروپا در مصاحبه‌ای گفت: ما هنوز فکر می‌کنیم که برجام تنها راه مقابله با مسئله هسته‌ای ایران است. ما می‌خواهیم برجام را روی میز نگه داریم.

مورا: برجام تنها راه مقابله با مسئله هسته‌ای ایران است

به گزارش قدس آنلاین، "انریکه مورا"، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای اروپا در مصاحبه با نشریه آلمانی "سیاست بین‌المللی" در خصوص روابط ایران و اروپا در برهه کنونی مدعی شد: «ایران به دلیل سه موضوع اصلی خود را در مرکز یک طوفان کامل قرار داده که توسط تهران ایجاد شده است. اول، وضعیت داخلی وجود دارد؛ درگذشت مهسا امینی باعث اعتراضاتی در ایران شد که بیش از حد انتظار به طول انجامید. پیامدهای این امر به ویژه در جهان غرب بسیار زیاد بوده است.»

وی با تکرار ادعای مقامات غربی مبنی بر کمک تسلیحاتی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین گفت: «عامل دوم که برای ما بسیار مهم است، روابط نظامی ایران با روسیه و اینکه آنها پهپادهایی را در اختیار روسیه قرار می‌دهند، است. ما فقط نوک کوه یخ را می‌بینیم، این یک موضوع بسیار جدی است. جدی‌ترین مسئله ما با ایران، یعنی توقف این انتقال‌ها.»

مورا در خصوص برجام بدون نظر گرفتن خروج آمریکا از این توافق نیز اظهار کرد: «سومی برجام است. ما از پاییز سال گذشته متنی آماده برای احیای برجام داریم، اما ایرانی‌ها گفتند که ابتدا می‌خواهند مسائل پادمان را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ببندند. با این حال، آنها هیچ کاری برای رسیدگی به آن انجام نداده و هیچ پاسخی به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه نکرده‌اند.»

وی مدعی شد: «به طور خلاصه، آن‌ها طوری رفتار نمی‌کردند که انگار واقعاً برجام را می خواهند. اکنون، آن‌ها احتمالاً تمایل بیشتری به احیای برجام دارند زیرا در یک طوفان کامل قرار دارند و فکر می‌کنند ساده‌ترین راه خروج از آن برجام است. اما صادقانه بگویم چارچوب مورد نیاز برای آن وجود ندارد.»

مذاکره کننده هسته‌ای اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: «ما هنوز فکر می‌کنیم که برجام تنها راه مقابله با مسئله هسته‌ای ایران است. ما می‌خواهیم برجام را روی میز نگه داریم، اما در عین حال با ایرانی‌ها صحبت می‌کنیم تا به تحویل پهپادها پایان دهند. اما سخت است زیرا در ایران مراکز مختلف قدرت وجود دارد و علاقه شدیدی به رابطه نظامی با روسیه دارند. اوضاع واقعاً بد است. ما همه کانال‌ها را باز نگه می‌داریم، اما سخت است.»

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران بارها قصد خود مبنی بر به سرانجام رسدن مذاکرات رفع تحریم‌ها را اعلام کرده‌اند. همچنین متن پیشنهادی اروپا از سمت ایران پاسخ داده شده و این دولت آمریکا است که هنوز به این پیشنهاد پاسخی نداده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در این خصوص در گفتگو با رادیو ملی آمریکا تصریح کرد: «از جمله اقداماتی که کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی به بهانه حمایت از اغتشاشات ایران انجام دادند، تلاش برای به حاشیه راندن مذاکرات برجام بوده است که در همین راستا برای سرپوش گذاشتن بر کم‌کاری‌های خود، سعی کردند ایران را مقصر جلوه دهند و توپ را در زمین ایران بیاندازند.»

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.