۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹
کد خبر: 854436

گمانه‌زنی‌ها درباره بازداشت واعظ سعودی که پیش‌تر از سیاست‌های سران کشورش انتقاد کرده بود توسط نیروهای امنیتی افزایش یافته است.

واعظ سعودی دستگیر شد؟ +عکس

به گزارش مشرق، «عماد المبیض» واعظ سعودی، برای اولین بار بعد از ویدئویی که در آن خطاب به «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد عربستان و «ترکی آل الشیخ»، مشاور دربار سلطنتی ریاض توصیه‌ها و انتقاداتی گفته بود، فیلمی از خود منتشر کرد که نشان می‌دهد توسط ماموران امنیتی دستگیر شده است.

براساس گزارش پایگاه خبری-تحلیلی «عربی۲۱»، ویدئوی جدید این واعظ سعودی از سوی کاربران فضای مجازی، جنجالی توصیف شده است. چرا که او در حالی که پشت میز نشسته بود و از روی کاغذهای روبه روی خود، توضیحاتی را می‌خواند ظاهر شد. او در این فیلم می‌گوید: شاید بعضی‌ها آنچه را که در سخنان و فیلم قبلی‌ام ذکر کردم، اشتباه متوجه شده باشند.

المبیض اشاره می‌کند: من می‌خواهم توضیح دهم و تأکید کنم که کشور ما، رهبری و مردم آن از رفاه، امنیت، ثبات، پیشرفت و توسعه زیادی برخوردار هستند؛ خداوند خیر و صلاح را برای کشور ما جاودانه، و آن را از هر آسیبی حفظ کند.

واعظ عربستانی در ویدئوی جدید خود تنها به تعریف از حکومت سعودی بسنده کرده و در مورد محتوای سخنرانی قبلی خود که در آن از توصیه‌هایی به بن‌سلمان و آل‌شیخ در مورد کنار گذاشتن تدریجی هویت دینی پادشاهی صحبت کرده بود، چیزی نمی‌گوید.

واعظ سعودی دستگیر شد؟ +عکس

کاربران عربستانی فضای مجازی از جمله فعالان توئیتری، در این باره گفتند: به نظر می‌رسد ویدئوی جدید المبیض در داخل یکی از دفاتر تحقیقاتی سرویس‌های امنیتی عربستان فیلمبرداری شده و احتمالا او هم اکنون دستگیر شده است.

آن‌ها حضورش در یک فضای رسمی، تغییر زاویه‌های فیلم‌برداری و نگاه این واعظ سعودی به اطرافش را دال بر فضای امنیتی و شرایط بازداشتی او می‌دانند. برخی کاربران تصاویری از دو ویدئو کنار هم را بازنشر می‌دهند و برگه‌های در دست المبیض را دیکته‌ای از سوی ماموران امنیتی سعودی توصیف می‌کنند.

واعظ سعودی دستگیر شد؟ +عکس

انتشار ویدئوی انتقادی این واعظ عربستانی از شرایط پادشاهی سعودی، اتفاق نادری در این کشور بود چرا که تعداد زیادی واعظ، چهره سیاسی، فعال اجتماعی و نویسنده به دلایل سیاسی-عقیدتی دستگیر شده و در زندان‌های این کشور به سر می‌برند و بسیاری منتقدان، از ترس جان خود سکوت اختیار کرده‌اند.

این واعظ سعودی و خطیب مسجد ملک عبدالعزیز در ویدئوی قبلی خود، به عنوان یک شهروند عربستانی پیامی خطاب به سران آل‌سعود منتشر کرده و در آن گفته بود: در اداره امور این مملکت از خدا بترسید و روند نابودی دین اسلام و جایگزینی آن با هویت‌های دیگر را متوقف و اصلاح کنید. این کشور بر اساس ایمان و برپایی و اجرای دین خدای متعال تأسیس شده است و آنچه امروز می‌گذرد بر خلاف آن اصولی است که کشور بر پایه آن‌ها بنا شده است.

واعظ سعودی دستگیر شد؟ +عکس

المبیض بخش دیگری از سخنان خود را متوجه «ترکی آل الشیخ»، رئیس اداره سرگرمی در سعودی کرد و ضمن مسئول دانستن او در برگزاری مهمانی‌های شبانه مختلط با حضور ستاره‌ها، گفت: «درباره مسیر جوانان و دختران ما از این نسل از خداوند متعال بترسید. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: هیچ بنده ای نیست که الله متعال عده ای را تحت سرپرستی او قرار دهد و او درحالی بمیرد که به زیردستانش خیانت کرده است، مگر اینکه الله متعال بهشت را بر او حرام می‌گرداند.

ولی‌عهد سعودی به عنوان بخشی از سیاست‌های جدید خود در یک کشور سنتی و مسلمان با هیات حاکمه‌ای محافظه‌کار، بسیاری از قوانین و ممنوعیت‌های گذشته را کنار گذاشته است؛ امری که نه تنها موجب اعتراض خانواده‌ها و هشدار نهادهای مذهبی در عربستان شده بلکه حتی موجب ابراز نگرانی متحدان غربی ریاض از این روند شده و باعث گردیده تا اروپایی‌ها این سیاست را «جسارت بیش‌از حد» قلمداد کنند.

منبع: مشرق نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.