خبرگزاری فرانسه همزمان با سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گزارش داد که این سفر با هدف بازگرداندن روابط آژانس با ایران به عالی‌ترین سطوح انجام می‌شود.

هدف «سفر گروسی به تهران» از نگاه خبرگزاری فرانسه

به گزارش قدس انلاین، خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران که از روز جمعه آغاز شده است، نوشت: این سفر دو روزه در حالی انجام می‌شود که این سازمان مستقر در وین به دنبال همکاری بیشتر با ایران در زمینه فعالیت‌های هسته ای این کشور است.

خبرگزاری فرانسه در ادامه با اشاره به اینکه گروسی در جریان این سفر با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران نیز دیدار خواهد کرد، به نقل از یک منبع دیپلماتیک تصریح کرد که گروسی برای از سرگیری گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران و همچنین بازگرداندن روابط با تهران به بالاترین سطوح با رئیسی ملاقات می‌کند.
این منبع دیپلماتیک همچنین به خبرگزاری فرانسه گفت که رافائل گروسی به صراحت گفته بود، تنها در صورتی آماده رفتن به تهران است که بتواند با رئیس جمهور ایران دیدار داشته باشد.

این منبع در ادامه ادعا کرد که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفر خود به تهران تلاش خواهد کرد دسترسی بیشتر به سایت فردو و بازرسی‌های بیشتر را تضمین کند.

سفر مدیرکل آژانس اتمی به تهران در حالی انجام می‌شود که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که نمونه‌برداری در تاریخ ۲۲ ژانویه ( ۲ بهمن) در ایران وجود ذرات اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۸۳.۷ درصد را نشان می‌دهد.

در این گزارش همچنین ادعا شده است که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده در ایران به ۱۸ برابر حد تعیین شده در برجام رسیده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تخمین زده است که تا ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن) میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران در همه سطوح غنی‌سازی به ۳۷۶۰.۶ کیلوگرم رسیده باشد.

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی کشور در سخنانی در شبکه خبر که صبح روز شنبه انجام شد با اشاره به سفر مدیرکل آژانس اتمی به تهران و مذاکرات میان دو طرف تاکید کرد: ایران در پی بی‌عهدی طرفین برجام به موجب قانون اقدام راهبردی تصمیم به کاهش تعهدات برجامی گرفت.

محمد اسلامی همچنین گفت: موضوع، پایش عملکرد و وضعیت و ظرفیت صنعت هسته‌ای ایران است که به موجب برجام تکالیفی را شورای امنیت به آژانس داده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه طرفین به تعهدات خود در برجام عمل نکردند و حتی مانع همکاری کشورها و سایر شرکت ها با ایران شدند و تحریم ها را هم افزایش دادند ایران به موجب قانون اقدام راهبردی تصمیم به کاهش تعهدات گرفت و این باعث شد تا وقتی ما کاهش تعهدات داریم آژانس بیاید و گزارش عدم انطباق تهیه کند و بگوید از وضعیت اطلاع ندارم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.