وزیر شهرسازی، محیط زیست و تغییرات اقلیم ترکیه اعلام کرد: هم اکنون یک میلیون و ۴۴۰ هزار شهروند در این چادرها اسکان داده شده‌اند و همزمان اسکان شهروندان زلزله زده در کانکس‌ها هم آغاز شده است.

اسکان یک میلیون و ۴۴۰ هزار زلزله زده ترکیه / بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار آواره

به گزارش قدس آنلاین، «مراد کوروم» در مصاحبه با خبرنگاران، از برپایی ۳۶۰ هزار چادر برای اسکان زلزله زدگان در ۱۱ استان فاجعه زده جنوب ترکیه خبر داد و گفت: برای اسکان آنها ۱۰۰ هزار کانکس در منطقه برپا می شود.

وی با اشاره به شروع روند احداث خانه در مناطق زلزله‌زده در ۱۱ استان جنوب ترکیه اعلام کرد که کشورش ۴۰۵ هزار خانه جدید در مناطق آسیب دیده از زلزله احداث می کند.

وزیر شهرسازی، محیط زیست و تغییرات اقلیم ترکیه اظهار کرد: علاوه بر این، در چارچوب اجرای بزرگترین طرح ساخت مسکن تاریخ ترکیه، ۸۳ هزار واحد مسکونی جدید نیز در مناطق روستایی ۱۱ استان جنوب ترکیه بازسازی و نوسازی می‌شود.

وی با اشاره به آسیب جدی و تخریب ساختمان هایی بلند در مناطق زلزله زده ترکیه ادامه داد: واحدهای مسکونی جدید بر اساس آخرین استاندارد، استحکام بنا و در سه یا چهار طبقه احداث خواهد شد.

اسکان یک میلیون و ۴۴۰ هزار زلزله زده ترکیه / بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار آواره

کوروم از تشکیل سازمان «سپر ملی خطر ترکیه» برای مدیریت مناسب بحران‌هایی مثل زلزله خبر داد و افزود: در جریان زلزله اخیر ترکیه، ۲۱۴ هزار و ۵۷۷ بنا و ساختمان با ۴۸۱ هزار واحد مسکونی و ۱۲۷ هزار محل کار و خدمات تخریب شده و یا به شدت آسیب دیده و دیگر قابل بهره‌برداری و سکونت نیست.

وی با اشاره به آغاز احداث ۲۱ هزار واحد جدید در مناطق خارج از گسل در استان‌های زلزله زده ترکیه اضافه کرد: زنجیره تامین برای مصرف ۱۳ میلیون تن سیمان، چهار میلیون تن آهن و ۲۸ میلیون متر مکعب بتن نیز شروع شده است.

زلزله ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری ۶ فوریه ۲۰۲۳ برابر با ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱ ترکیه و سوریه که جان ۴۵ هزار و ۸۹ نفر را در جنوب ترکیه گرفت، علاوه بر تلفات جانی زیاد، خسارت‌های مالی سنگینی نیز بر پیکره اقتصاد در این دو کشور بر جای گذاشته است.

شکبه خبری تی.آر.تی ترکیه چند روز پیش اعلام کرد که در پی این زلزله، بیش از ۳.۳ میلیون نفر مجبور به کوچ و مهاجرت از محل زندگی خود به مکانی دیگر شده‌اند.

این رسانه در گزارش خبری خود با اشاره به نقل مکان و جا به جایی بیش از چهار میلیون نفر از جمعیت مناطق جنوبی ترکیه به علت تبعات زلزله اعلام کرد: پس از این زلزله، ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت ساکن در شهرها نیز به روستای اجدادی خود بازگشته‌اند.

«هامبرتو لوپز» مدیر بخش ترکیه بانک جهانی هفته پیش، میزان خسارت وارده به اقتصاد ترکیه در جریان زلزله اخیر را ۳۴ میلیارد دلار برآورد و اعلام کرد که خسارت غیرمستقیم این فاجعه هم حدود سه برابر خواهد بود.

وی خسارات مالی و اقتصادی زلزله در جنوب ترکیه را سنگین توصیف و برآورد خسارت انجام شده را مربوط به هزینه بازسازی ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها آسیب دیده عنوان کرد و گفت: این رویداد رشد ۳.۵ تا چهار درصد تولید ناخالص داخلی ترکیه را در سال جاری میلادی حدود نیم درصد کاهش خواهد داد.

بنا به اعلام این مدیر بانک جهانی، زلزله اخیر در ترکیه بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از ساکنان ۱۱ استان ترکیه را بی خانمان کرده و یا به محل سکونت آنها خسارت وارد کرده است.

هر چند که خسارت دقیق این زلزله که از آن به عنوان «فاجعه قرن» یاد می‌شود، هنوز مشخص نشده؛ ولی برخی نهادهای اقتصادی برآوردهای خود را از میزان خسارت این زلزله اعلام کرده و گفته اند که اقتصاد ترکیه به سختی می‌تواند از زیر بار خسارت این رویداد کمر راست کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.