صبح امروز دوشنبه ۱۵ اسفندماه، یک باب منزل مسکونی در منطقه اسماعیل آباد مشهد به علت عدم استحکام بنا با رای کمیسیون ماده ۱۰۰تخریب شد.

تخریب یک واحد مسکونی با رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری در مشهد

به گزارش قدس خراسان، صبح دوشنبه ۱۵ اسفندماه یک باب واحد مسکونی در اسماعیل آباد با رای کمیسیون ماده صد شهرداری مشهد قلع شد.

اجرای این رأی با حضور نماینده دادستان، نماینده کمیسیون ماده صد و معاون فرماندار مشهد انجام شد و نیروهای فرماندهی انتظامی مشهد، آتش‌نشانی و اورژانس نیز در محل حاضر بودند.

ساخت و ساز غیرمجاز باعث تشدید حاشیه‌نشینی است

در رابطه با این حکم که برای یک منزل مسکونی در دو طبقه اجرا شد، فرماندار مشهد به رسانه‌ها گفت: با توجه به اینکه در شهر مشهد و به ویژه مناطق حاشیه شهر ساخت و سازهای غیرمجاز صورت گرفته و این ساخت و سازها عموما استحکام بنای کافی نداشته و معابر را در حریم جاده تحت الشعاع قرار داده یا در حریم شهر احداث شده تبدیل به مرکزی برای فساد شده است.

محسن داوری این وضعیت را برای شهر مشهد نامناسب عنوان کرد و گفت: این موضوع باعث تشدید حاشیه‌نشینی شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: ما در ستاد بازآفرینی شهرستان مشهد جهت‌ساماندهی و توانمندسازی حاشیه شهر تصمیم گرفتیم تثبیت حاشیه شهر را در دستورکار قرار دهیم و برای ساخت و سازهای غیرمجاز باید تدبیری می‌اندیشیدیم.

فرماندار مشهد در خصوص این تدبیر توضیح داد: تصمیم بر این شد  بخشی از ساخت و سازهای غیرمجاز که استحکام بنا ندارد یا در حریم احداث شده بعد از رای کمیسیون ماده صد قلع شود.

آرا کمیسیون ماده صد با اولویت حاشیه شهر اجرا می‌شود

وی خاطرنشان کرد: قبلا هم رای کمیسیون ماده صد صادر می‌شد اما اجرایی نمی‌شد الان با اولویت مناطق حاشیه‌ شهر برای تمام ساخت و سازهای بدون استحکام بنا یا انهایی که به‌ صورت‌ غیر قانونی در حریم شهر احداث شده‌اند و یا ساختمان‌هایی که برای مردم ایجاد مزاحمت کرده و باعث نازیبایی شهر شده، رای قلع اجرا می‌شود.

داوری متذکر شد: تا الان حدود ۱۵ تا ۱۶ مورد قلع صورت گرفته که همچنان ادامه خواهد داشت.

بناهای غیرمجاز با آسیب‌های متعدد

مسئولان اجرای احکام کمیسیون ماده صد بر سردر خانه‌ای که حکم قلع آن امروز انجام شده است بنر را نصب کردند که در آن نوشته شده:« بر اساس قانون ۱۳ مبارزه با مواد مخدر هر گاه کسی واحد صنعتی، تجاری، خدماتی یا محل مسکونی خود را برای انبار کردن، تولید و یا توزیع مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی غیر دارویی معد(آماده) سازد و یا مورد استفاده قرار دهد و یا بدین منظور آنها را در اختیار دیگری بگذارد و نیز هرگاه نماینده مالک با اطلاع یا اجازه وی مرتکب این امور شود موافقت اصولی و پروانه بهره برداری واحد صنعتی یا جواز کسب واحد تجاری و خدماتی مربوط لغو و واحدهای مزبور در این ماده به نفع دولت ضبط میشود. لازم به ذکر است چنانچه مکان فروش مواد مخدر فتاقد پروانه ساخت باشدبرابر ماده ۱۰۰قانون شهرداری ها و مطابق مقررات قانونی در اولویت تخریب قرار خواهد گرفت.» 

 
مشهد ۲۱۶ هزار واحد ناپایدار دارد

سید محد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بازآفرینی در اولین نشست انتقال تجارب بازآفرینی کلانشهرهای کشور که ۱۰ اسفندماه سال جاری در مشهد برگزار شد این آفرینی کلانشهر را دارای بیشترین حاشیه نشین و بنای ناپایدار عنوان کرد و گفت: خراسان رضوی با دارا بودن ۲۷۸ هزار واحد مسکونی ناپایدار بالاترین بناهای ناپایدار را دارد که از این تعداد، ۲۱۶ هزار واحد ناپایدار در مشهد وجود دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.