اولین نشست نمایندگان ویژه کشورهای همسایه افغانستان در شهر تاشکند پایتخت ازبکستان با مشارکت جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

آغاز نخستین نشست نمایندگان ویژه کشورهای همسایه افغانستان

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، نخستین نشست نمایندگان ویژه ایران، چین، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در شهر تاشکند پایتخت کشور ازبکستان امروز سه شنبه آغاز شد و اکنون نیز در حال برگزاری است.

وزارت امور خارجه ازبکستان با صدور بیانیه‌ ای در این خصوص اعلام کرد: در این نشست وضعیت کنونی افغانستان، رایزنی و همکاری میان طرف‌ ها در راستای حل و فصل وضعیت این کشور، ایجاد صلح و ثبات بلند مدت و نیز ارائه کمک‌ های بشردوستانه به مردم افغانستان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

این نشست بدون حضور نمایندگانی از دولت موقت طالبان در افغانستان برگزار می‌ شود.

در پی توافق بین آمریکا و گروه طالبان در ماه فوریه سال ۲۰۲۰، روند خروج غیرمسئولانه نیروهای اشغالگر به سرکردگی تروریست های آمریکائی از افغانستان آغاز شد.

طالبان با محاصره کابل وارد محله‌ های اطراف آن شده و از دولت خواست که اداره کشور و پایتخت را به صورت مسالمت‌ آمیز به آن‌ ها واگذار کنند.

با خروج اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان از این کشور، طالبان وارد ساختمان‌ های دولتی شدند.

گفتنی است که یک سال از خروج کامل نیروهای تروریست آمریکایی از افغانستان و به دست گرفتن قدرت توسط طالبان سپری می‌ شود و این کشور با تبعات دو دهه اشغالگری محور غربی از جمله بحران جدی اقتصادی و انسانی مواجه است.

اشغالگران غربی در سال ۲۰۰۱ به بهانه پناه دادن طالبان به اسامه بن لادن سرکرده گروهک تروریستی القاعده، به افغانستان حمله و این کشور را اشغال کردند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.